Tein tässä päivänä muutamana pienoista vertailua. En käytä moniakaan verkon ns. somepalveluita, mutta jo muutaman perusteella pääsee pitkälle. Halusin vertailla tuntemattomilta ihmisiltä saatua palautetta eri palveluissa: X, Bluesky, Discord, Linkedin sekä jokerina nämä blogit.
Bluesky: vähän mutta fiksusti
Minkäänlaisen reaktion saaminen uudehkossa Bluesky-palvelussa on työn ja tuskan takana, mutta mahdotonta se ei ole. Palvelu on pieni ja hiljainen. Asialliseen kysymykseen voi kuitenkin saada asiallisen vastauksen. Vahvoja kannanottoja palvelusta ei helposti löydä, ei hyvässä eikä pahassa.
X: Paljon ja kaikkea
Entinen Twitter, nykyinen X, on se jossa tapahtuu eniten. Jos palvelussa sanoo jotain typerää, sen löytää edestään. Palaute voi olla ilkeää, mutta myös rakentavan kriittistä. Pidän siitä, että keskustelu on usein tiukkaa, mutta eteenpäin menevää. Pidän kovista debateista, ja löydän niitä täältä. Pidän myös siitä, että väkeväkin kritiikki on mahdollista de-eskaloida rakentavaksi mielipide-erojen vaihdoksi. Toki välillä tulee pehmeää huonetta vailla olevia kavereita jotka kykenevät aivan rajattomaan vihaan, mutta minun osaltani tällaisen vihan määrä on laskenut. Johtuuko muutos minusta, muista vai palvelusta, sitä en osaa sanoa.
Linkedin: seireenien laulu
Pintapuolisesti työasioihin keskittyvä Linkedin on mukavan kuuloinen. Keskustelussa on paljon tylsää mutta tärkeää asiaa, näkökulmia, mietelauseita, tutkimustietoa, yritysten tiedotteita ja muuta viatonta. Ehkä juuri siksi emme näe pimeää puolta. Linkedin on täysin ylivertainen ykkönen vihaviestinnässä, eikä tee tiukkaa. Missään muussa palvelussa ei rakentavasta kritiikistä tai eriävistä mielipiteistä saa niin herkästi äärimmäisen vakaviakin uhkailuja. Etenkin vähän pienemmät yritykset ovat helvetin herkkähipiäisiä ja ovat valmiita uhkaamaan jopa henkeäsi jos kritisoit niiden toimintaa. Eihän tämä nyt jokapäiväistä ole, mutta useamman kerran vuodessa tapahtuvaa. Ei, en aio nimetä vihanpitäjiä.
Discord: oman tiensä kulkija
Olen vasta pari vuotta Discordia käyttänyt, enkä voi sanoa päässeeni pintaa syvemmälle. Palvelun maksullisten lisäpalveluiden sekavuus on aivan omaa luokkaansa ja pitää tehokkaasti uudet asiakkaat poissa. Palvelussa on selvästi yritystä tehdä yhteisökeskusteluista persoonallisia ja moni näistä ideoista on ihan fiksuja, osa vähän sekavia. Koska keskustelut käydään yleensä rajatuissa ryhmissä, palaute on juuri niin fiksua kuin ryhmän jäsenet. Viestittelyt tuntemattomilta tahoilta ovat sen sijaan outoja. En tiedä pitäisikö olla hämilläni vai peloissani, niin outoja viestejä ajoittain tulee. Kaiken kaikkiaan fiilis kääntyy kuitenkin plussan puolelle ja erityisen pisteen annan palvelun vastuullisuustoiminnasta. Harvinaista ja hienoa suosia päästötöntä energiaa verkkopalvelussa.
Blogit: lähiökapakka
Blogit ovat se vanhanaikaisin malli. Moneenkin blogipalveluun pätee kuvaus, että ne ovat kuin lähiökapakoita. Väkeä on vähemmän, mielipiteet ovat mitä tahansa kehumisesta tuimaan suuttumiseen. Useimmiten keskustelu on kuitenkin monimuotoista ja viatonta. Ihmisten eri taustat tulevat avoimesti esiin ja se johtaa tuiki tarpeellisten mielipide-erojen esiinnousuun. Moni on jo blogit unohtanut, mutta ei kannattaisi. Joskus pieni määrä asiallista palautetta on parempaa kuin suuri määrä huutoa.