Vihreät ovat pitkään olleet merkittävä vallan käyttäjä Helsingissä ja tulokset ovat sen mukaisia.
Kivijalkaliikkeet kuolevat ja keskusta autioituu, mukulakiviä peitetään asfaltilla, kunnes ne kaivetaan uudelleen näkösälle jne.
Tulevaisuudessa tavoitellaan polttomoottoajonevojen kieltämistä ja ylämäkien poistamista pyöräteiltä🤣
Mikäs siinä, mutta toisenlaisesta vihreydestä kertoo Teemu Keskisarja kolumnissaan ”Helsinki käyttää Loviisaa peräaukkonaan”.
”Talvi tappaa raatokärpäset, kuuraa likatahrat ja raikastaa myrkkyhuurut. Silti Loviisassa Valkon satamassa haisee mielenvikainen mielikuvateollisuus.
Kuvankaunis pikkukaupunki vastaanottaa ulkomailta laivalasteittain jätepaaleja. Niissä on käsittelemättömiä elintarvikkeiden jämiä ja melkein kaikkea mitä ihminen roskikseen nakkaa.
Parahin lukija, voitko selittää minulle pari pikkuseikkaa. Mitä älyä on ahdata, rahdata ja laivata paskaa Napolista Itä-Uudellemaalle? Matka kumminkin on pitkä ja hintava. Meriliikenteen päästökauppa käy kuumana ja suomalaisten kannalta sikahintaisena. Vastikään Italia nosti satojen miljardien eurojen EU-tuet vihreään siirtymäänsä.
Miksi juuri Loviisa? No siksi, että Helsinki pitää imagonsa putipuhtaana. Helsingin Satama Oy omistaa 60 prosenttia Loviisan Satama Oy:stä. Kätevää.
Mielikuvateollisuuden valepukki on Helsingin kaupunki. Se julistaa ilmastohätätilaa ja hiilineutraaliutta ja ostaa aneita ylikansallisessa moraalipörssissä.
Ilmastoahdistus kasaa sisuksiin painetta. Helsinki käyttää Loviisaa peräaukkonaan. Noin 80 kilometrin päässä pöllähtävät ulos pierut ja pökäleet.
Aikalaishulluus humisee kyllä loviisalaisissakin. Loviisa pyrkii hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä! Voi taivahan jumala. Loviisa on jo valmiiksi hiilineutraalein pläntti koko planeetalla. Loviisassa ei tupruta tehtaanpiippuja. On vain ydinvoimala, joka päästöttömästi tuottaa kymmenen prosenttia Suomen sähköstä. Loviisan liepeillä on metsää enemmän kuin keskieurooppalaisessa herttuakunnassa. ”Maankäyttösektori” tuskin on kovin viheliäisellä tolalla.
Tietäväinen lukija huomauttaa, että jätteiden kaukorahdissa on järkeä, kun Suomessa toimii polttolaitoksia, joissa italiaanon vaippa tai kenkärähjä muuttuu energiaksi. Selvä. Mutta miksi Helsinki peittelee tätä ilmastotekoaan? Jos siirtymä on maanmainio, suotta se siirtyy pois stadilaisten silmistä ja nenistä. Jätelaivat kuuluvat tietenkin Vuosaareen, Kauppatorille, Katajanokalle ja Kalasatamaan. Kyljessä lukekoon tuoteseloste: Välimeren terveiset itämerelliselle kaupunkikulttuurille.”
https://www.uusimaa.fi/paakirjoitus-mielipide/8296461
Vähävaraisten Helsingin asukkaiden autoilun kieltäminen on kieltämättä typerää. Sen sijaan on aivan turha moittia keskustan autoilun rajoituksia kivijalkaliikkeiden ongelmista. Ei niihin tulla autolla oven viereen. Ei niihin tultu autolla kymmenen vuotta sitten. Kaupan ala on muuttunut. On maita joissa ymmärretään tämä, on maita joissa ei.
Hesan ilmanlaatu oli huono jo 1956 ja on sitä edelleen.