Kaksi eri asiaa

Päädyin kovin usein keskusteluissa aloittamaan vastausta sanoin ”on kaksi eri asiaa”. Näillä sanoin herättää usein hämmennystä, joskus vihaa, mutta tuon tuosta todella kivaa keskustelua. Nähdäkseni olemme velkaa itsellemme sen, että paloittelemme lööpin mittaiset hittiargumentit osiin ja ymmärrämme mitä esitetyssä aiheessa joko arvostamme tai kritisoimme.

Miksi?

Jos et ymmärrä mitä arvostat, arvostatko sitä oikeasti? Ja vielä tärkeämpänä: jos et tunne vihollistasi, miten voit voittaa hänet? Harva asia on yksiselitteistä. Esim. putinin pahuus on yksiselitteistä. Sen sijaan kun päästään aatteisiin ja mietteisiin niin onkin haastavampaa. Kun päästään toimintatapoihin, on vielä haastavampaa. Kun palotellaan poliittinen aate osiin, voi veljet, silloin ajatus vasta herääkin.

Hyvä puolue, paha puolue

On eri asia pitää Trumpia äärimmäisen vaarallisena ihmisenä, ja pitää demokraatteja universaalin hyvinä. Republikaanipuolueen kannattamiseen on jämäkän argumentoinnin kestäviä perusteita, kuten myös demokraattien vastustamiseen. Pidemmälle pääsee jos pääsee ihan rauhassa tapaamaan ihmisiä näiden mielipiteiden takana. Kaksipuoluejärjestelmä ei tarkoita yhden totuuden järjestelmää ja siinä herkästi myös unohtuu montako avainhenkilöä puolueisiin mahtuu.

On myös eri asia pohtia kumpi ehdokas on asia-argumentein, osaamiseltaan tai kyvyiltään parempi, ja pohtia miten vaalit voitetaan. Tässä kohtaa ymmärtämällä asian moninaisuus voi ymmärtää myös jotain ihmisistä, ihmisyydestä, viestinnästä ja yhteiskunnista.

Yksi huoli, monta ratkaisua

On eri asia pitää ilmastonmuutosta äärimmäisenä huolena ja kannattaa elokapinan tyyppisiä toimijoita. Elokapinan kritisointi ei automaattisesti tarkoita ilmastonmuutoksen kiistämistä tai vähättelyä. Se voi tarkoittaa kritiikkiä heidän valitsemia toimia kohtaan. Voit jopa kestävin argumentein kritisoida heitä siitä, että koet heidän toimien haittaavan ilmastonmuutoksen vastaista työtä. Arvostaisin, jos media viitsisi jokin kaunis päivä tämän ymmärtää ja ottaa vastapuoliksi erilaisia keinoja ajavia tahoja. Yksi pyhä totuus on yleensä pikatie yhteen varmaan epäonnistumiseen.

Mediapelin harmaan sävyt

On eri asia arvostaa JSN:ää ja vastustaa heidän de facto monopoliasemaa journalismin standardina. Pätee moneen muuhunkin organisaatioon, toki. Organisaatiossa ei tarvitse olla mitään vikaa, mutta voit silti pitää heidän asemaa ongelmallisena. JSN voi tehdä todella hyvää journalismin laadulle, vaikka samalla se tekee pahaa journalismin vapaudelle. Vastaavasti klassinen psykologia muistuttaa miten käy, kun pieni samanmielisten piiri päättää asioista. Vaikka he ovat miten hyviä, he eivät aina näe metsää puilta. Se ei ole vika ihmisissä, vaan täysin luontainen ominaisuus. Siten on tärkeää uskaltaa haastaa tällaisia piirejä isossa kuvassa, vaikka pienessä kuvassa huolta ei olisikaan.

Yhtä lailla on eri asia vaatia Ylen leikkauksia ja vastustaa heidän journalistista työtä. Täysin ylivertainen leijonaosa heidän budjetista menee muuhun kuin kotimaisen journalismin suoriin tai välillisiin kuluihin. Itse asiassa koen että mielenkiintoinen keskustelu alkaa vasta siitä kohtaa kun puhutaan mistä leikataan – etenkin kun avoimuutta aiheesta ei ole. Jos puhe ei ole sotilassalaisuuksista, avoimuuden vaatiminen ei saa johtaa uhkauksiin ja herjoihin vaatijaa kohtaan, kuten nyt tuppaa käymään.

Aatemarkkinoita

On eri asia vastustaa jotain puoluetta tai aatetta ja vastustaa heidän oikeutta osallistua tasavertaisesti demokratian tekemiseen. On myös eri asia vastustaa puolueen aatetta ja summittain sen jäseniä tai kannattajia. Kuten aiemmin USA:n osalta mainittua, puolue ei ole yksi jäsen ja yksi kannattaja, vaan melkoinen kokoelma.

Loppuun vielä kenties tärkein: On eri asia kannattaa sananvapautta kun kaikki ovat kanssasi samaa mieltä ja aivan eri asia olla valmis puolustamaan vihollisesi sananvapautta. Sananvapauden puolustaminen alkaa siinä kohtaa, kun puolustettava mielipide saa aikaan vähintään nenän nyrpistämistä, joskus aivan täyttä pahoinvointia.

Asiat ovat monimutkaisia. Se on hieno asia. Tarjoaa ajateltavaa. Tuo maailmaan toivoa. Muistuttaa, että ratkaisulle on aina tilaa.

7 vastausta artikkeliin “Kaksi eri asiaa”

  1. On asioita, joista on helppo sanoa joko hyvä tai paha. Jotkut asiat taas Ei Voisi Vähempää Kiinnostaa.

    On asioita, joita kannattaa ajaa ja jopa joiden vuoksi kannattaa taistella.

    Minun mielestäni on äärimmäisen typerä vaatimus esimerkiksi kirjoittaa jostakin asiasta neutraalisti. Jos joku on ”paska”, niin sitä pitää sitten sanoa suoraan paskaksi, eikä yrittää väkisin keksiä paskasta jotakin hyvää.

  2. Tutustua ”viholliseeni”? 😔

    ”Filosofiassa puhumme subjektista eli tekijästä ja toimijasta suhteessa ajattelun aktiviteettiin. Käytännössä filosofian subjekti sisältää idean itsemääräytymisestä elämässä ja viisauden tavoittelussa, sen voi tulkita merkitsevän jopa kaikkien arvojen kyseenalaistamista ja uudelleenmuodostamista sekä niiden takana seisomista. Irigaraylaisittain voisi sanoa, että naisrakastaja on itsessään ja itselleen eli yhteydessä omaan sisäisyyteensä ja samalla tietoinen itsestään omissa aktiviteeteissaan. Sen lisäksi hän on toista kohti rakkaudellisessa dialogissa.”

    (Lehtinen Virpi, Sankaritar Luce Irigarayn filosofiassa, Vastapaino Tampere 2024)

    *

    ”In eurem Eigennutz, ihr Schaffenden, ist der Schwangeren Vorsicht und Vorsehung! Was Niemand noch mit Augen sah, die Frucht: die schrirmt und schont und nährt eure ganze Liebe.”

    ”Zarathustra der Tänzer, Zarathustra der Leichte, der mit Flügeln winkt, ein Flugbereiter, allen Vögeln zuwinkend”

    ”Oh, ihr erst seid es, ihr Dunklen, ihr Nächtigen, die ihr Wärme schafft aus dem Leuchtendem!
    Oh, ihr erst trinkt euch Milch und Labsal aus des Lichtes Eutern! Ah, Eis ist um mich, meine Hand verbrennt sich an Eisigem! Ah, durst ist in mir, der schmachtet nach eurem durste!
    […]

    Nacht ist es: nun erwachen alle Lieder der Liebenden. Und auch meine Seele ist das Lied eines Liebenden. —
    Also sang Zarathustra.”

    (Nietzsche)

    1. Voisit Liisa laittaa nuo tekstit suomeksi, koska pääosa ei osaa saksaa.
      Itse toki ymmärrän, mutta se ei riitä.

      1. Voisin toki, mutta oli osa ”kahdenlaista eri asiaa” leikitellä tai pohdiskella tuota blogin otsikon aihetta monella tasolla, niin sisällöllisesti kuin ulkoisesti muotoilussa sekä kahden eri kielen kautta, joissa ilmaisuissa molemmissa oli kahdelaista tapaa hahmottaa filosofiaa. Myös kaksi sukupuolta, mies ja nainen alekkain toivat kommentin muotoilussa tätä kaksinaisuuden kerrostumista esiin niin ulkoisesti kuin sisällöllisestikin… jne.

      2. Huomasit varmasti, miten Saksankielisessä sitaatissa filosofinen subjekti esitti itse itsensä ”rakastavana” kun taas suomeksi naisfilosofin tektin tulkitsija puhui ”rakastajasta” — joissa erilaisissa sävyissä myös erottuu kaksi hieman eri asiaa, jotka yhdessä ja samassa kontekstissa limittyvät osin päällekkäin.

  3. Oletan enemmistön muodostavan kantansa pelkän otsikon luettuaan ja vaikuttaa siltä, että valtaan pääsee iskulauseilla jotka miellyttävät kuulijaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *