Suomalaisten reitittimet ovat tarkoitettu kunkin omaan käyttöön.
Kuinka moni maallikko osaa varmistaa ettei reittiäsi käytä joku muu?
Minullakin on joku ”Mokkula” joka ylläpitää reittiäni pankkiin.
Niin miten voin tietää käyttääkö sitä joku muu ja miten se on mahdollista?
Kotien verkkolaitteen hyökkäävät Nordeaan.
– Traficom neuvoo remote access pois päältä päivitä muuta laitteen nimi palomuuri jne ja DNA suosittelee vaihtamaan 4 vuoden välein koko laitteen?
– Juu helppoa jos sen osaa.
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010766023.html
– Maallikko ei taida tehdä mitään niin kauan kunnes ja silloin tarvitaan ammattilaista?
On ihan helppoa, jos viitsii noudattaa ohjeita. Jos ottaa käyttöön tehdasasetuksilla, niin tulee ongelmia ennemmin tai myöhemmin.
Jos reitittimen hankinnassa on käyttänyt mallia ”ei aivan halvin”, joku tunnettu merkki esim. Asus (hinnat alk. kymppejä) ja sen asentaja on käyttänyt päätään, niin se on monta vuotta luotettava väline ilman lisätoimia.
Kas, fiksu asentaja:
– Vaihtaa salasanat, ja pistää ne tarralla laitteen pohjaan
– Säätää automaattisen päivitystoiminnon
Ja fiksu laitemerkki päivittää itsensä kunnolla ja pitkään.
Mä olen niin ulkona tietokonetekniikasta etten edes tiedä mikä on reititin ??
Velipuoleni sanoi kuitenkin kerran että älykännykällä ei kannattais hoitaa verkkopankkiasioita vaan läppärillä tai pöytäkoneella.
Reititin on purnukka jossain kodin pöydällä tai hyllyllä, josta useissa tapauksissa menee piuha seinään puhelin- tai datarasiaan. Sikarirasian kokoinen, yleensä.
Velipuolen vinkkiin sanoisin että tuo ei ole yksiselitteistä. Hyvässä kunnossa (päivitykset ym) oleva puhelin on turvallisempi kuin huonossa kunnossa oleva tietokone, ja sama päinvastoin.
Okei.
Kannattaako muuten modeemi aina myös sammuttaa kun sulkee tietokoneen ?? Itselläni se on aina päällä, paitsi jos on ollut ongelmia läppärissä, niin olen sammuttanut ja laittanu päälle uudestaan.
Minä en ainakaan lähde käpälöimään ihan tarpeetomasti ja kun on ihan pakko tunnustaa, että ei ole minun osaamisaluettani. Jossain kumminkin tekee sen virheen, vaikka miten osaisi.
Minä juuri hiljan päivitin F- securen kolmelle laitteelle, se on ollut minun turvani jo monta vuotta. Ei ole vaivannut edes pankki.
Modeemi ja reititin ovat käytännössä tänä päivänä sama asia, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Sammuttaminen on ok, jos hyväksyy sen että sen käynnistyminen voi kestää kauemmin kuin tietokoneen.
Jos reititintäsi et ole päivittänyt, etkä ole varma onko se automaattisesti päivittyvä, pyydä joku IT-kaveri kahville ja tarkistamaan asia. Se ei vie montaa minuuttia.
Pahimmassa tapauksessa nettiyhteytesi voidaan sulkea, etkä saa hyvityksiä.
Paraskaan turvaohjelma tietokoneella, esim. F-Secure, ei suojele tältä. Reititin on oma tietokoneensa.
Reititin voi olla myös mobiiliverkkoon (esim 4G) liittyvä ja tietsikkaan se liittyy joko Ethernet-kaapelilla tai Wifillä.
Aina tarvitaan mm. vahva salasana. Myös Admin-salasanan pitää olla vahva.
Samaan Wifiin voi haluta liittyä myös joku kodinkone, mutta mielestäni se pitää estää.
En edelleenkään keksi mitään järkevää syytä siihen, että joku jääkaappi, pesukone, liesi tms. mitenkään olisi tarpeen yhdistää nettiin
Itselläni ei edes tv ole suoraan netissä, vaan vain mokkulan kautta tulee ohjelmaa.
Jotenkin vaan tuntuu oudolta tuo Ilta-Sanomien lööppi, kun vähän haiskahtaa vastuunpakoilulta kun nordea sysää verkkopankkihäiriöt kotikäyttäjien syyksi. aika erikoista.
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010766991.html
– Juu tässä lisää robotti-imuri jne.
– Miksi kuten Juhak edellä.?