Eilen 8.2. 2024 klo 20 Wheel Dealers kunnosti ”ladosta” löydetyn Wagoneerin kuin uudeksi.
No, tätä ei minulla ole ollut, mutta Jeep Cherokee 2.5 suora bensakuutonen, automaatti v. 1997. Se oli oikea maastoauto.
Mutta mikä tämän jutun ydin on:
Olin tänään kurssilla, joka käsitteli älykotia ja myös sen seuralaista kuten nykyautoa, älyautoa. Peruspommi oli se, että ihmisen koko äly menee älylaitteiden päivittämiseen, seurantaan etänä, vartioimiseen, onko kaikki kytketty pois- päälle tai mikä ei ja mikä on jne… Operaattorit, laskutukset jatkuva joku muu kuin itse se asia, mikä on koti ja auto sekä niiden päätarkoitus – asua ja tai ajaa.
No, auto on ”kehittynyt”, rakennettu niin, että se on osittain jotain muuta kuin sen tarkoitus on – ajaminen sivuseikka. Se on viihdekeskus, karttakeskus, automaattiohjattu toimintokeskus, puhelinkeskus, latauskeskus ja valvomo ja valvottu vakoilukeskus etähallintoineen.
Kun palautin luennoitsijalle kodin toimintojen pääasian sekä myös esimerkkinä auton päätarkoituksen, hän jopa häkeltyi, vaikka oli jo lähes seinorinörtti. Miten ihminen 100 vuotta sitten v. 1924 hallitsi kaiken sen päässään, mitä kaikkea pääsiassa nyt tietotekniikka hallitsee ja valvoo. Entä miten tuotekehittäjät mieltävät tuotteen ydintarkoituksen, jos he hyppäävät mukaan tuotteen kehityksen puolessa välissä ja alkavat kehittää uutena sitä, mikä on jo aikaa sitten ollut valmiina. Eli keksitään pyörä uudelleen hieman muussa muodossa.
Ihmisen pitää ensin oppia hallitsemaan perusasiat; tiskaaminen käsin, imurointi, panemaan valot päälle, kahvinkeitin ja sammuttaa se käsin omalla muistillaan ja lukita ovet sekä ottaa oikea avain mukaan, sekin, joka toimii ilman sähköä.
Älä anna valtaa kaikelle, joka on ottamassa tai ottanut vallan sinusta- muista mitä varten sinulla on oma pääkin. Eikä dementia iske niin helposti, eikä sinusta tule saat—n valvontakeskus tai valvottava keskus.
Olen käynyt kurssit siitä kuinka ajetaan Land Roverilla. Ne käytiin Englannissa, saimme myös tutustua vanhempaan kalustoon.
Oikea maastoauto on auto.
Jeep Cherokee -74 on vielä auto – maastokelpoinen.
Land Cruiser HJ oli ja on maastoauto.
Nämä nykýiset tietokonesotkút ovat kaukana järkevästä autosta kaikkine typerine ”apulaitteineen”.
Kaistavahti ja nopeuskylttikyttääjä talvella ovat lähinnä ongelma.
Juuri uutisoitiin, kuinka bemarissa kaistavaihto tapahtuu sivupeiliin katsomalla.
Siinähän koitat seurat muuta liikennettä sivupeilistä, kun kärry vetaa naapurikaistalla samantien.
Itsellä on m. 2007 auto, mikä tosisn sisältää tietokoneen ja sen tuomaa riesaa, mutta on pääosin itse huollettavissa ja muutenkin hallittavissa.
En todellakaan edes kykene kuvittelemaan, että ottaisin kymppitonnien velan ostaakseni näitä sähkökotteroita, joiden huoltoon ei saisi edes pölyrätillä koskea.
Näiden kaikkien sähkö-tietotekniikkaherkkien autojen vuoksi, on aika mukava ja varma mieli mennä tankki täynnä olevaan autoon, joka on hallissa tolpassa kiinni. Tai ilman tolppaakin pääsee aina liikkeelle, vaikka koko Manse olisi pimeänä.
Yhden taloyhtiön tolpissa on päivittäin kiinni usea ladattava. Kumma kyllä silloin, kun sähkön hinta oli korkea yksikään auto ollut latauksessa ?
Toinen asia on näiden ”vanhojen” autojen tyyli ja persoonallisuus, jossa on sitä jotain muutakin lisäarvoa vrt. kaikki tuulitunnelimerkit, joita ei erota oliko Volvo vai Mazda.
Näissä maastoautoissa, ainakin Jeepeissä, on lisäksi PTO- kytkin vaihdelaatikon kyljessä, jolla voi ottaa voiman ulos pyörän kautta pyörittämän jotain ulkopuolista konetta. En ole käyttänyt.
Juu eilen älylaitteen kanssa painimassa.
Näistä älylaitteista siteeraan vanhan IT-alan vitsin:
Tech Enthusiasts: Everything in my house is wired to the Internet of Things! I control it all from my smartphone! My smart-house is bluetooth enabled and I can give it voice commands via alexa! I love the future!
Programmers / Engineers: The most recent piece of technology I own is a printer from 2004 and I keep a loaded gun ready to shoot it if it ever makes an unexpected noise.
Tietotekniikkaa paremmin ymmärtävistä ihmisistä hyvin harvalla on älykaiuttimia kuuntelemassa tai kaikkea kodin tai auton kontrollia pilvissä. Toki älykoteja näkyy heilläkin mutta se on yleensä itse rakennettu, hallinta omissa käsissä.
Sääli että auton ostaja ei voi valita muuta kuin huonon ja vähemmän huonon option. Huonoimmat optiot lienevät kiinalaisautot, kuten volvot ja sen semmoiset. Niissä menee paitsi auton, myös kännykän tiedot jatkuvasti kauas itään.
Se, mihin itse olen törmännyt tietotekniikan kehitysvaiheissa meni suurin piirtein näin:
En ollut oikein vielä päässyt opintojen alkuunkaan, kun lähdin ATK- suunnittelu / Cobol- ohjelmointikurssille- ja sitten harjoittelijamyyjäksi koneellisille kirjanpitojärjestelmille. Se oli 70- luvun alussa.
Sitten jo kesken opiskelun Unileveriin ( Paasivaara / Åbo Tvål ) suunnitteluosastolle. Aika oli 70- luvun alkupuolta, jolloin vielä vanhat laskentaukot pyörittelivät snurraa salaman nopeasti oikein ja väärin päin ja laskivat oikein.
Sitten tuli Facit- pöytälaskimet. Ja helvetin iso huoneiden kokoinen IBM:m keskustietokone, jonne lävistetyt reikäkortit luettiin.
Raporttien tilauksesta sai odottaa aina erikoisajoja, joista tuli kilometrien pitkät raportit. Ajetut tiedostot tallennettiin isoille keloille.
ATK- suunnittelijat olivat monipuolisesti eri toimintojen käytäntöjen tuntevat yksi tai kaksi ammattilasta. He vastasivat ohjelmoijien briefauksesta, että he olivat ymmärtäneet asiat, mitä he ohjelmoivat ja mihin pyritään.
Oikein ohjelmointi tarkoitti sitä, ettei koneita ja kapasiteettia ( rautaa) tarvittu korvaamaan huonoa ohjelmointia.
Kohta edistys meni harppauksittain eteenpäin kouran kokoisiin 4- laskimiin, älylaskimiin jne…..
Koneiden koot pieneivät erittäin nopeasti samoin raportit.
Tuli lerput, korput ja monet muut tallennusjärjestelmät laskimineen….
Internet 90- luvun puolessa välissä ja, sitten tämä päivä, josta ei ota enää selvää ukko mustilainenkaan missä mennään.
Ainoa on, mistä ottaa selvää on se, että tietää itse asioiden olemuksen ja käytännön toiminnot, mihin kaikki perustuu.