Tänään on surullinen päivä.
Vuonna 2005 kalakaverini ajoi henkilöautolla työmatkalla rekan telien alle ja vieläkään ei tiedetä oliko se onnettomuus kun kaverillani oli juuri tullut ero silloisesta naisystävästään ja häntä jäi suremaan myös heidän yhteinen tytär joka oli tuolloin vielä pieni lapsi.
Murheellista 🙁
On tosiaan ollut synkkä päivä maantieliikenteessä.
Myrskyisää lumisadetta ja liukkaita teitä olisi helppo syyttää, mutta ne nyt vaan eivät ole koskaan yhtään kolaria aiheuttaneet.
Kiire,liian suuri tilannenopeus, huonot renkaat, turvavälien puuttuminen ja omien ajotaitojen yliarviointi , siinä muutamia useisiin onnettomuuksiin johtaneita syitä.
Joskus olen myös pohtinut, että luoko nykyautoissa oleva turvallisuustekniikka jo kinlaiden turvallisuusharhan, joka heijastuu kaasujalan raskauteen?
Valitettavasti vaikuttaa siltä, että tämä tekniikan yliarvioiti on tavallista ja siksi se on katastrofaalista.
Kaistavahti ei toimi, kun tiehen maalatut viivat ovat lumen alla.
Etäisyystutka lakkaa toimimasta, kun sen päällä on sentin verran lunta ja jäätä.
Kaikenlaiset kamerat eivät kykene kuvaamaan lumikerroksen läpi.
ABS ei todellakaan pysäytä lumosohjossa, kuten kjvalla asfaltilla.
Lumisohjossa auto kulkee, kuin pulkka – yhtä vakaasti luistaen.
Silti ajetaan, kuin alla olisi kesäkeli, koska ”turvallisuusvarustus kattaa kaiken”.
Joskus sain itse todistaa takana ajaessa melkoista tapausta, kun moottoritienopeuksissa edessä ajava auto lähti kierroksille ja otti osumaa kahta puolen reunoja, kunnes lopulta pysähtyi keskelle. Pappia ei silloin soitettu, mutta ei se mitään kaunista katsottavaa ollut.
Tänään ajelin Pirkkalasta Tampereelle pieniä teitä, ja ajonopeuteni oli koko ajan alle sallitun, 50 alueella 40-45, 40 alueella reilu 30. Takana oleva hullu yritti ohittaa yhtenään, vaikka vastaan tuli autoja ja väylällä mittaa ehkä puoli kilometria.
Hulluja nuo suomalaiset.
Kyuu, niinhän se on, että nopeus pitää sopeuttaa olosuhteisiin ja onhan se mukava päästä perille sen sijaan, että saisi sen viimeisen yksiön graniittipuistoon.
Aina on niitä joille ei ole talvi keliä lainkaan ajetaan nopeuksia joita vois ajaa heinäkuulla kuivalla kelillä
Kokonaan eri juttu on myös auton renkaat joissa joskus näkee aivan silestoneja
Ja asenne kylmää nääs hallitsen kokoajan autoni
On eri juttu ajaa 20 cm sohjossa kun kuivalla kesäkelillä terv tepivaari