Viisikymmentä vuotta sitten kirkon piispa Erkki Kansanahokin uskoi raamatun Sanaan:
”Kirkko ei saa olla ajassa liikkuvien virtausten esityslava, vaan sen on säilytettävä oma identiteettinsä ja julistettava iankaikkista evankeliumia”, sanoi piispa Erkki Kansanaho puhuessaan sunnuntaina Tampereen tuomiokirkossa Tampereen hiippakunnan viisikymmenvuotisjuhlassa.
”Rakenteita uusittaessa on painokkaasti torjuttava sellainen kehitys, joka vesittää kirkon julistuksen myötäilemään kulloinkin hallitsevia yhteiskunnallisia, poliittisia ja kulttuurisia katsomuksia.”
Oi niitä aikoja!
Huolimatta siitä, että kirkko ei itselleni ole kovin merkityksellinen arkipäivässä niin kyllä sen kuitenkin pitäisi sirkuksesta erottua, jota se ei aina tässä ajassa tee.
Voi herra isä sentään, kun vasemmistolaiset ovat jo lonkeronsa päässeet ujuttamaan kirkon pyhiin oppeihinkin sanomalla, että kirkon tulee elää ajassa ja muuttua muun yhteiskunnan mukana. Homotkin vastustavat raamatun oppeja ja opetuksia, mutta silti ne poraavat kun eivät pääsee kirkkoon vihittäväksi.
Kaikkein eniten valehtelee politiikko jolla sanassa ei on puolet valhetta terv tepivaari
Frankfurtin koulukunnan liikkeelle polkaisema pitkä marssi läpi instituutioiden on saavuttanut kristinuskon kirkon (ainakin läntisen kirkon eli luterilaisen ja katolisen, ja kyllä se kreikkalaiskatolinenkin tulee perässä).
Koska korpifilosofin pitää pohtia kaiken maailman asioita, olen pohtinut miksi yksi 1800-luvun syvällisimmistä ajattelijoista, filosofi, koulutukseltaan teologi ja luojauskovainen Sören Kierkegaard piti maansa, Tanskan, kirkkolaitosta pakanuuttakin pahempana asiana. Myös hegeliläisyyttä Kierkegaard vastusti ja lujasti.
”Ymmärryksen siivet: Miksi tiede on länsimaista? on suomalaisen diplomi-insinööri Päiviö Latvuksen (s. 15. joulukuuta 1938 Jaakkima) kirja vuodelta 2000. Latvus on tutkinut tieteen historiaa ja kirjoittanut aiheesta 500-sivuisen, tietoteoreettiseksi luokitellun yleisteoksen. Latvuksen mukaan kristinusko ja naisen avoin läsnäolo yhteiskunnassa ovat olleet merkitykseltään oleellisia seikkoja tieteen nousussa.”
Muistelen että kyseinen kirja oli sen verran puhutteleva, että pitänee lukea se uusiksi.
Hyviä kirjoittajia on paljon kuin taivaalla tähtiä, hyviä kertojia on paljon vähemmän. Pätee niin kaunokirjallisuuteen kuin tietokirjallisuuteen – –
Raamattu kertoo, miten ensimmäisiä seurakuntia perustettaessa piti kirkon etsiä tapoja elää ajassa ja uusiutua vanhoista jähmeistä tavoista.
Ikävää, että piispa Kansanaho ei ollut lukenut raamattua.
Onkohan meillä Kyuu sama raamattu?
Minun ja ilmeisesti Kansanahon raamattu on sama?
Minun raamatussani sanotaan, että Nainen vaietkoon seurakunnassa: 1 Kor. 14 34. olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
35. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
Eipä ollut sanottavan harras tunnelma Nokian kirkossa, kun naisoletetun papin nenässä roikkui rengas, kuin poppamiehellä!
Uskoisin apostoli Paavalin olleen vähän samoissa ajatuksissa kirjoittaessaan Roomalaisille ensimmäistä kirjettään.
Olisin liittänyt tähän osan ainakin jakeesta 24 eteenpäin, mutta koneeni tekoäly ilmeisesti ymmärsi, että jotkut saattaisivat ottaa nokkiinsa, eikä suostunut liittämään sitä tähän.
Pidin aikanaan Ortodoksisia kirkkoja vakaana ja luotettavina ja nyt nekin ovat ajan virrassa tukemassa nykymenoa ainakin venäjällä?
Ajan virrassa liihottelu voi johtaa harkitsemattomuuksiin?
Toisaalta Valkeakoskella kirkko jakaa kansaa jos oikein olen kullut? Eli osa haluaa purkaa kirkon ja osa haluaa säilyttää!
Raamatusta voi kaivaa yksittäisiä lauseita mistä vaan.
Meillä on wahhabismi esimerkkinä uskonnosta joka ei elä ajassa. Tai suomalaisittain meillä on vanhoillislestadiolaisuus. Kumpaakaan ei voi oikein kehua rauhan ja rakkauden tyyssijaksi.
Toki on aivan eri asia elää ajassa ja mennä jokaisen muotivirtauksen matkaan.
Tämän päivän Aamulehden haastattelussa piispa Matti Repo kertoo pyörtäneensä ajatuksensa ”sateenkaariväestä” ja heidän kirkkovihkimisestä.
Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt!
Ajattelen, että onko raamattu enää Jumalan Sanaa, jos sitä voi jokainen muutella mielensä mukaan!?
Room 1: 26Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen; 27samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti. 28Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia. 29He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä; 30ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia, 31vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta; 32jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.