Aivan aluksi pitää sanoa että kanta on nytkin aika iäkästä en ihan tiedä sitä mikä on ikä nyt onkaan
Mutta taitaa sitten pyöriä tuossa n 20 vuodessa ja sen lisäksi Suomen autokanta onkin suurimmalta osin aivan karvalakki mallia
Kun ostaja onkin sitä mieltä ei mun autossa tarvii olla ilmastointia ollaan aivan hakoteillä
Kyllä meillä on kesä aikaan aika lämmintä ja millasta onkaan sitten istua vaikkapa Kuusamoon Tampereelta
Matkaa siinä kertyy n 700 km taitaa tulla hikinen olo tila itse olen nyt ajanut tuon matkan muutaman kerran
Vanhalla piti pitää vilvoittelu n puolivälissä nyt kun on ilmastointi olen sen ajanut muutaman kerra pysähtynyt vasta Kuusamossa
Muutenkin on aika lailla ihmeellistä ettei ilmastointia ole vielä n 10 vuotiaassa autossa
Sitä ilmastointia pitää vaan osata käyttää jotenka itse laitan ilmastoinnin tekeen lämmintä sisälle
Eipä ole kurkku ollut kipee aamulla kun herään niin se vaan on
Kun matkaa on vielä jäljellä n 25 km
No ostakaa vaan ilman se on halvempi malli ja sen kyllä huomaa kun ajetaan ikkuna auki suuriman osan pitkää matkaa
Eikä se ilmastointi uudessa autossa sitä hintaa nosta pilviin jälki asennus sitten nostaa melkoisen summan
Aamulla onkin sitten olkapäät kipeinä soommoro tepivaari kirjoitti Teuvo Mast
Suomen autokanta on todella vanhaa ja autojen ns ”keskihinta” on 3800€.
Uuden sähköauton keskihinta on n 50 000€
Moni ajaa polttomoottoriautolla jo siksi että on pitkät välimatkat eikä jouda latailemaan joka päivä autoa jossain tolpassa tuntikausia.
Veikkaan että polttomoottoriautolla ajetaan vielä todella pitkään. Tulee nämä ”ei fossiliset polttoaineet”.
Valtio keksii nyt uusia maksuja ja veroja kaikille autoille. Sitä vähemmän porukoilla on mahdollista uudistaa kalustoaan.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/autokannan-keski-ika-nousi-suomessa-taas-nykymenolla-paastotavoitteita-ei-saavuteta/
Autojen keski- ikä Suomessa noin 12,9 vuotta ja myytyjen autojen keskihinta 15000 euroa.
Nuo on Moottori.fi tilastoinut. Autot noin vuoden nuorentuneet siitä kuin viimeksi katselin.
Autojen keskihinnat nousseet varmaan järjettömien sähkö- autojen nostamina.
Oli aika suuri ylläri tuo keskiikä 12,9 mutta varmaan ihan asiaa koska Pentti on varmaan ottanut selvää tuossa asiassa, tutuilla se ikä lähentelee n 20 vuotta terv tepivaari
Pentti. Myytyjen autojen keskihinta on tuo, mutta millä sakki ajaa on arvo n 3800€. Ja koska myynti takkuaa uusien puolella sekä vaihtoautopuolella tulee ns ”alla olevien autojen arvo” säilymään alle 3800€ tai alenemaan….
Olemme kehitysmaa näiden autojen suhteen
Markolta täyttä asiaa ja eipä ole tullut mieleeni sähköön siirtymisessä lopetan siinä vaiheessa ajelut no onhan tuo ikäkin yksi syyllinen asiaan terv tepivaari
Pitää muistaa, että tätä sähköautoasiaa ajaa sama viherideologia, joka on ajamassa myös rakennusten pakkokorjauksiin johtavaa energiatehokkuusdirektiiviä. Kyseistä ideologiaa ajetaan realiteeteistä piittaamatta pelkän sokean ideologisen uskon ohjaamana, eikä edes ideologisten päätösten kamalat seuraukset (esim. Sri Lankan talouden romahdus ja nälänhätä ”vihreän” viljelyn seurauksena) saa silmiä avautumaan.
Eli se, ettei kansalaisilla ole varaa vaadittuihin toimiin, ei haittaa. Lakeja ja asetuksia tehdään sokealla uskolla siihen, että puuttuvat rahat ”ilmestyvät” jostain, kunhan kansalaiset vain pakottaan toimimaan ideologian vaatimalla tavalla.
Auto on pähkähulluin investointi perheelle ellei se jollakin tavalla liity tulojen hankintaa tai ole muuten pakollinen liikkumisen väline.
Mm. Ranskassa, Italiassa ajetaan pikkuautoilla joka ei ole status perheissä.
Arvonalennus uudesta on hirveä rahallinen tappio erityisesti Suomessa.
Hyvä 4-8 v ikäinen auto on hintansa väärti. Ja polttoaineauto.
Kyllä se oma auto on monella ainoa liikkumistapa kellä mistäkin syystä
Jos tuo kävely ei oikein onnistu ei ole muita vaihtoehtoja millä esim olisin mennyt kappaan hakeen ruokaa
kun voimat oli suoli tukoksen jälkeen nolla tasolla
Ja vaikka lähimpään kauppaan onkin vain n 1 km sitäkään ei kyennyt tekeen
Mene nyssellä no kun ei mene läheltä niitä kun Pirkkalaan taikka Hervantaan ja pitäisi päästä vaikka kauppahalliin
Nyt tuo kauppaan meno onnistuu aika hyvin mutta puoli vuotta meni että onnistui terv tepivaari
Tuossahan se Heikki on – autoon on turha investoida enempää kuin on ehdottoman välttämätöntä. Perusluotettava perustylsä auto johon on hyvin huoltoja saatavilla eri firmoilta.
No ei oma auto ole niitä parhaita investointeja ole mutta joillekkin aivan pakollista
Ja on siitä muitakin rahan menoja paljonkin suurempi määrä kun kulkis nyssellä
Esim voitaneen pitää muotialaa josta ei nyssellä pääse kun Pirkkalaan taikka Hervantaan
Meeidän kulmilla on muitakin huono jalkasia kun minä vaikka kävely onnistuu nyt jo aika hyvin terv tepivaari
Auton käyttäjien enemmistö ovat perustuloiltaan alinta kastia joten ajavat niillä halvimmilla ja se on pakko sillä laitamilla ei kulje tatikka.
Minulta on onneksi ”autokiima” täydelliseti mennyt ohi. Auto jolla nykyään ajelen taitaa olla pian neljätoistavuotta vanha ja jos hyvin sattuu siitä joku voi maksaa 1500- 2000 euroa. Onhan se todella hyvässä kunnossa, mutta kun se ei nykyauton kaupassa merkitse mitään. 40 vuotta vanhan Transitin jo myinkin harrastajalle, mutta sillä olikin museoarvonsa. Hiukan on kyllä harmittanut, kun sitä ei enää tuolla hallissa näy.
Minä vaan olen hiukan skeptinen auton tulevaisuuteen muutaman vuosikymmenen aikana. Isot kehitysmaat, kuten esimerkisi Kiina ja Intia alkavat olla asukkaita niin täynnä, että kohta ne alkavat hakea tilaa muualta. Vaikka perussuomalaiset tekevät parhaansa saatta se iso muuttoliike tulla Suomeenkin. Entäs sitten, kun Suomi on yhtäkkiä täynnä ja kaikki muutkin tämän pallon paikat. Saattaa siis olla tulevaisuudessa, että on pakko keksiä joku muu liikkumismuoto.
Ei isäni aikanaan uskonut tällaista tulevaisuutta, ajeli vaan pienellä Ifalla, melkein ilman vastaantulijoita. Ken elää, hän näkee.