Onko tarvetta tunnin junaan

Enpä usko moiseen asiaan että sellanen juna olisi tarpeeseen on aivan sama meneekö matkaan tunti tai kaksi

Joka menee Tampereen ja Helsinkin väliseen matkaan

Nyt se kuitenkin on pistetty jäihin ja hyvä asia kokonaan koska en siinä näe järjen hiventä

No enpä muista koska olen viimeksi junaan edes noussut sen voin sanoa että siitä onkin aikaa vuosikymmeniä

Kun sattuu Helsinkiin oleen menoja niin joko oma auto taikka bussi joka sitten vie lautalle asti tulee jopa mukaan

Niin matka jatkuu toisen puolen satamasta ilman junien pyörien kolinaa soommoro tepivaari kirjoitti Teuvo Mast

11 vastausta artikkeliin “Onko tarvetta tunnin junaan”

  1. Tuskinpa minun junan käyttöni tulee edes nousemaan syitä on monia antaa niiden olla ter tepivaari

  2. En ole minäkään istunut junassa, en ainakaan 50 vuoteen. En taitaisi enää lippua osata ostaa. No, se siitä.

    Tampereen ja Turun välille sensijaan on vahvast suunnitteilla ns. paikallisjuna. Tulevaisuudessa sen toteutuessa alkaisi taas pitkästä aikaa junakin pysähtyä Urjalassa. Nykyään se viuhahtaakin 200 km/h ohitse. Se on suunniteltu ensimmäisenä asemana Tampereelle päin ja pitäisi olla jopa jo piirustuksissa.

    1. Suosittelen kesäksi Lomalippua. 5 päivää saa reissata junalla mielin määrin 119€ hintaan pitkin Suomea.

      1. Eipä sillä junalla kuitenkaan pääse kaikkiin paikkoihin missä itse liikun
        Mutta eihän tuo lipun hinta kova ole mutta ei sovellu minulle mitenkään
        Vaan onneksi on auto käytössä joka menee sinne minne nokka osoittaa terv tepivaari

  3. Ensimmäinen työpaikkani oli Makkaratalossa VRn ATK toimistossa. Olen koodannut siellä assembler ja PL1 kielellä reikäkorteille ja reikänauhalle paljon ohjelmia VRn rata- ja taloushallinnon tarpeisiin, muistan että työtahti siellä oli vvetkkainen.
    Oli silloin tapana VRllä että sai luontaisetuna yhden matkan junilla Eurooppaan. Emännän kanssa junailimme lännen puolelta Italiaan ja itäistä Eurooppaa takaisin, hieno reissu josta paljon monenkirjavia muistoja. Sattui mm päivän junalakko Rooman kohdalla, Puolassa junassa nuorimies juotti olutta minulle taka-ajatuksenaan vaihtaa eukkoa kanssani, yö Gdanskissa puutarhamajassa isäntäväen kestittävänä, kesän pahin myrsky Itämerelle kotiin palatessa joitakin sattumuksia mainitakseni.
    No mutta nyt vanhoja muistelluissa unohtui mitä fiksua oli mielessä tunnin junista, palaan asiaan jos muistuu mieleen.

  4. Niin sanottu ”tunnin juna” on joka suhteessa järjetön puuha useastakin syystä.
    Ensinnäkin nykyisissä junissa on jo kunnolliset mahdollisuudet työskentelyyn matkan aikana.
    Toiseksi se ”tunnin juna” on tosiasissa puolentoista tunnin juna.
    Kolmanneksi kustannukset ovat hyötyyn verrattuna täysin kohtuuttomat ja kummankin ”tunnin junan” laskelmat osoittavat niiden olevan taloudellisesti kannattamattomia.
    Neljänneksi mahdollinen ”hyöty” koskee vain minimaalista sakkia – merkittävi määrä lienevät sukkuloivat kansanedustajat.
    Viidenneksi tärkein rataintran investointikohde on päärata Helsinki-Oulu, missä investointi olisi merkittävän kannattava taloudellisesti.

  5. Noinkin voi asian julki tuoda siinä bussissa vaan on aina se seikka että se vie suoraan laivalle

    Muuten Helsinkissä on pitkä matka rautatieasemalta ja toinen seikka on se että se auto tulee matkalle mukaan

    Jolla sitten pääsee vaikka kaupunki kierrokselle niin halutessaan terv tepivaari

  6. Kyllä tunnin juna Turkuun on tärkeämpi sillä Orpo on pääministeri ja Kale nosti kädet pystyyn Tampereella.

  7. On vaan kumma juttu mitenkä se Orpo tulee ensin Tampereelle tuo tunnin hanke Turkuun kun tulee Tampereelta
    Niinpä Orvolta meneekin n kolme tuntia päästäkseen Turkuun terv tepivaari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *