Kuka onkaan uusi puolustusministeri? Kaikkonen on tehnyt paljon ja ansiokkaasti puolustusministerin töitä. Tällä kaudella siinä on ollutkin erikoisen vaativia Naton liittymiseen kuuluvia tehtäviä, niitä ei ennen ole ollutkaan kuormittamassa puolustusministeriön ja ministerin taakkaa. Kaikkonen on ehdottomasti ollut mies paikallaan, tämän ei mitenkään pitäisi alentaa hänen arvoaan.
Kaikkonen vaan on ymmärtääkseni hiukan väärässä puolueessa. Keskustan ja siinä Saarikon politikointi jättäytymällä ulkopuolelle hallituksen muodostamisessa vei Kaikkosen minisrteripaikan. Saarikko voi vaan ihailla uuden ministerin vaihtamista. Niinhän se on, että oma etu aiheuttaa aina jollekin tuskaa.
Uusi ministeri ennakkotiedon mukaan on Häkkänen ja onhan hänestä varmasti ministerin virkaa hoitamaan. Hän on ollut hyvinkin lähellä puolustusvaliokuntaa ja kyseistä ministeriötä, sekä eduskuntaa.
Samallahan Saarikko menettää oman raskaansarjan rahaministerin virkansa. Siihen en osaa ehdottaa uutta ministeriä.
Sitten voisi ehdottaa Li Anderssonin tilalle ennenkin opetusministerinä ollut Sanni Grahn Laasosta Forssasta.
Mikäli hallitus muodostuu nyt neuvottelevat kokoonpanosta, niin Purra on ilmeisen selvä valtionvarainministeri, toisin kuin Soinia, häntä ei numerot pelota.
Saatan olla aivan hakoteillä, mutta olisiko opetusministeriksi kenties joku hieman konservatiivisempi henkilö paikallaan, kun seuraa millainen viidakko koululaitoksesta on tullut.
Varmasti on muitakin hyviä, minä vaan ajettelin, että Laasosella ei mene puolta kautta tuolin paikkaa etsiessä. Siis, kun on se ministeriö tuttu paikka.
Häkkänen varmaankin olisi puolustusministerinä mies paikallaan. Hänellä on jo kokemusta politiikasta ja tietää jotakin myös maanpuolustuksesta.
Pätevä siihen virkaan olisi myös kenraali Pekka Toveri (kok), vaan on ensimmäisen kauden kansanedustaja.
Puolustusministeriö on tullut usein myös RKP:stä, vaihtelevalla menestyksellä.
Itä-Suomen puolustus olisi ilman RKP: tä paremmassa mallissa kuin se on nyt, mutta kun se kielipolitiikka on kaiken A ja O.
Erkoopeelle etnopolitikka on a ja o. Kielipolitiikka on osa siitä.
Oisihan se naisministerikin vaihtelua ja on ollut nainen ennenkin. Saattaa vaan tulla puolustusministerinä kovin kalliiksi, edellinen otti ja meni ostamaan hävittäjiä.
Lissu osti Saksan itäisen miehitysvyöhykkeen konkurssipesästä valtavan määrän käyttökelpoista puolustusmateriaalia ihan pilkkahintaan – ja Hornetit. Hornettien osto oli erinomaisen hyvä päätös.
Raskaimmat salkut (tai noh, 2 niistä) on selvät. Näissä kevyemmissä, kuten blogin aiheena olevassa, vaikuttaa sitten jo enemmän sukupuoli ja mistä sattuu olemaan kotoisin.
Helpoin posti taitaa nykyisessä tilanteessa olla puolustusministerillä, sillä turvallisuus,-ja puolustuspolitiikkamme on parlamentaarisesti hyvin yksituumainen. ( Nato )
No ensin valitaan leikkauskohteet 6 m edestä ja sitten valitaan tehtäviin Pontius pilatukset.
Sinulla Arvi kumma ajattelutapa on, jos pidät puolustusministerin virkaa heppona, tai mistä minä tidän, kun en ole päivääkään ollut. Minä vaan luulen, että 32 jäsenmaata, jos ja kun Ruotsikin liitetään, niin heidän kaikkien sohlojen ja vielä ”Amerikan ääntä” pitäisi kuunnella. No, aikahan sen sitten näyttää.
Häkkänen olisi oma pragmaattinen veikkaus myös. Mielestäni hän kärsii hieman putkinäöstä, mutta siitä on tiettyä etua tässä. Hänellä on myös Kaikkosta huomattavasti vähemmän petos- ja talousrikostuomiota, mille annan arvoa.
Jatkokysymys: paljonko puolustusministerissä on puolustusta (kovaa alan osaamista) ja paljonko ministeriä (diplomatiaa, politiikkaa)? Mikä on hyvä suhde?
Odottakaa nyt vähän. Voi olla ettei kukaan noista ole kuin korkeintaan pätkäministeri.
Eikös ministeripestit tapaa olla pätkätöitä vapaissa demokratioissa?
Häkkänen on uusi puolustusministeri.
Onhan siellä porukkaa josta valita kaikki päteviä ihan mihin vaan terv tepivaari
Kyuu esittää edellä tärkeän kysymyksen: Onko puolustusministerin oltava sotilaallinen asiantuntija vaiko diplomaattinen (ulko)poliitikko ja missä suhteessa kumpaakin.
Sisäpoliittisissa normaalioloissa vastaus olisi selvä. Diplomaatti ilman muuta Nato-liittoutumisestamme johtuen. Varmaankin suhteessa 90/10. Mutta nyt ollaan maahan tekemässä äärioikeistolaista hallitusta. Näissä olosuhteissa korostuu tarve huolehtia mitä tarkimmin puolustusvoimien pysymisestä kansanvaltaisella linjalla. Tämä vastuu lankeaa puolustusministerille. Sisäpoliittinen sotilaiden pitäminen kontrollissa korostuu ministerinpostissa ulkopoliittisen diplomatian asemesta.Toki armeijan ylipäällikkö on tasavallan presidentti, mutta hän ei ole poliittisessa vastuussa eduskunnalle eikä olisi mahdotonta että armeija ja sen ylipäällikkö alkaisivat ymmärtää toisiaan liian hyvin parlamentarismin ulottumattomissa.
Parlamentaarisen demokratian edellyttämä armeijan kontrollointi toteutuu käytännössä vain valtioneuvoston puolustusministerin kautta (eduskunnan puolustusvaliokunta on hampaaton paperien pyörittäjä). Vaikka hallitusta nyt kokoavat piirit näyttäytyvät sysimustina, on kuitenkin sävyeroja. Kokoomuksessa ja RKP:ssa on olemassa maltillinen konservatiivinen siipi ilman radikaalia äärioikeistolaisuutta jota taas perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit kokonaisuudessaan edustavat. Ensin mainittujen olisi maan edun vuoksi pystyttävä pitämään puolustusministerin salkku. Se ei missään nimessä saisi joutua viimeksi mainituille jolloin ei enää voitaisi puhua maan turvallisuuspolitiikasta vaan vastuuttomuudelle alttiista haihattelusta.
Jos nyt yleensäkään saadaan joku puujalkahallitus kasaan, on siinä maltillisilla kokoomuslaisilla ja rkp:llä vahtimista, ettei ääriporukka persut, muutamat kokoomuksen ”rydmanilaiset” eli piilopersut ja umpivanhoillinen kd pääse kuin vähempimerkityksillisiin salkkuihin kiinni.
Kokoomuksen pitäisi ottaa pm, vvm ja puol.m.väkisin kaikki itselleen.
Purra sisäm..
Ktm ja ulko.m. ja oik.min. rkp:lle. Loput arvotaan.
Sellainenkin mahdollisuus on, että ministereitä vähennetään ja on jopa todennäköistä. Marinin aikana se porukka turposi ylenpalttisen suureksi.
Jos et jauhaisi potaskaa äärioikeistolaisesta hallituksesta.
Toki se ilmeisesti on erilainen kuin nyt ollut ”äärivasurihallitus”, mikä selkeästi ajoi vasurilinjaa tosiasioista ja seurauksista piittaamatta.
Oliko tuossa monistuskommentissa jotain uutta liittyen otsikkoon ?
Vähemmän kuin eräänhysteerisesti persukammoisen persupotaskakommenteissa koko ajan.
Tämä lainaus US/antikainen kannattaa lukea:
”Hallitusneuvotteluiden jakaantuessa nyt eri alueittain asiantuntijatyöryhmiin on käymässä ilmeiseksi, etteikö kaavaillulla hallituspohjalla tulisi olemaan suuria vaikeuksia sovittaa hallitusohjelman kirjauksia käytännöllisiksi toimiksi – sosiaalisessa mediassa yleisesti ns. Frankensteinin hallitukseksi kutsuttu kokoonpano herättää siis jo ennen luomistaan ihmisissä sääliä, kiinnostusta ja ennen kaikkea kauhua.
Suomen poliittista historiaa seuranneille on ollut hämmentävää huomata sivistysporvariuden nopea katoaminen politiikan ylätasolta ja sen korvautuminen populistisella paatoksella. Tässä tilanteessa parasta tietenkin olisi se, että hallitusneuvottelut keskeytyisivät mahdollisimman pikaisesti ja uutta hallitusta lähdettäisiin rakentamaan tutkittuun tietoon ja vankkaan sivistyspohjaan perustuen neljän edellisvuoden vankalla kokemuksella.
Demokratiassa ”kansan tahtoa” tulee myös noudattaa, mikä seikka itsessään puoltaa eduskuntavaalien voittaneiden tahojen vastuuttamista ministeripesteillä.
Näistä premisseistä seuraa synteesinä mielestäni sitten sellainen kuvio, missä hallitus kootaan nyt neuvotteluissa mukana olevista vaalit voittaneista puolueista ja sivistysporvareita vilisevä RKP neljän edellisvuodenkin vankalla kokemuksellaan pitää hallituksen koossa vaa’ankieliasemallaan ja yrittää samalla pitäyttää tutkitun tiedon ja vankan sivistyspohjan hallituksen toiminnan perustana.”
Antikainen:
”aktiivinen 🐟, woke, miesasia-aktivisti, feministi ja vasemmistolainen.
muuten ihan mukava mies :)”
Aika vakuuttavaa, kyllä näitä kannattaa lainata 🤣🤣🤣
Kukaan eikä mikään persu osaa kirjoittaa näin asiaa, kun mm.
Antikainen !
Niin,persuthan ovat luku ja kirjoitustaidottomia, kuten olet vuosia toistanut.
Niin hyvä, että olet samaa mieltä.
En voi olla, katsos kun olen persu ja osaan sekä lukea, että kirjoittaa joka tarkoittaa että sinä olet senkin asian osalta paasannut aivan puuta heinää.
Paskan marjat HK.
Punademu vain ei osaa erottaa ideologista paskaa tosiasioista.
”Tässä tilanteessa parasta tietenkin olisi se, että hallitusneuvottelut keskeytyisivät mahdollisimman pikaisesti ja uutta hallitusta lähdettäisiin rakentamaan tutkittuun tietoon ja vankkaan sivistyspohjaan perustuen neljän edellisvuoden vankalla kokemuksella.”
Tutkittu tieto ei kyllä ensimmäisenä ollut ohjaamassa Marinin hallituksen toimia. Tietoa oli kyllä paljon tarjolla ja sitä tarjottiinkin, mutta valitettavan valikoidusti edellinen hallitus tuota tietoa hyödynsi.
Enkä nyt olisi rumpua lyömässä tuon sivistyksenkään suhteen. Se, että osalla hallituspuolueista on pitkä poliittinen historia, ei tarkoita sitä, että ne olisivat erityisesti sivistyksellä silattuja.
Sivistykseen kuuluu mielestäni myös avarakatseisuus ja kyky sietää omaan toimintaan kohdistuvaa kritiikkiä, ilman, että leimakirveet alkavat heilua.
Marin astui Rinteen tekmään valmiiseen hallituskonseptiin.
”Marin astui Rinteen tekmään valmiiseen hallituskonseptiin.”
Huono tekosyy, Marinilla ja demareilla oli kaikki valta tehdä uusi hallitusohjelma Rinteen väistyttyä, mutta ei vaan kapasiteetti riittänyt tai ehkä oli kiire julistamaan intersektionaalisen feminismin ilosanomaa.
Eipä ollut mahdollisuutta tehdä uutta hallitusohjelnmaa kesken hallituksen istumisen
Se uusi olisi pitänyt neuvotella muiden hallitus jäsenten kesken terv tepivaari
Tepi, ei sille mitään estettä ollut, jos olisi ollut tahtoa.
Oli siinä että oliskos muut hyväksyneetkään sitä uutta silloin ne estää uuden ohjelman tuomisen terv tepivaari
Juha U, vihervasemmiston ideologia ja une!mahöttö ajoivat lukuisia kertoja asiantuntijoiden ja faktojen ohi kuluneella hallituskaudella ja seuraavat hallitukset joutuvat siivoamaan jäljet.
Kunhan Orpo siivoaa sitä ennen olleiden hallitusten sotkut ml. persuhallitus, Sipilät jne…
Kunhan ensin siivotaan ne nopeasti lisää massiivista sotkua aiheuttavat sote- ja mitoitussotkut pois.
Höpö höpö, Marinin hallituksen jäljet seuraava hallitus joutuu korjaamaan. Mikäli jotain korjattavaa on aikaisemmilta hallitukselta niin niiden korjaaminen olisi ollut Marinin hallituksen vastuulla, eli mitä Marinin hallitus siis jätti tekemättä?
Lähes kaiken.
On hyvä asia että hallituksen jäsenten erimielisyydet nousevat nyt pöytään. Tämä on juuri oikea aika puida niitä. Kuten Petteri Orpo tyypillisellä maltillisuudellaan sanoi, annetaan nyt pöytien keskustella ensin ja pohditaan sitten.
Ehkä onnistuu, ehkä epäonnistuu, mutta ainakin ongelmista puhutaan. Diktatuuri on ainoa järjestys jossa ei ole ongelmia hallituksen muodostamisessa.
Haastavaa se oli 4 vuotta sitten. Ja 8 vuotta sitten. Ja 12. Ja tulee taas olemaan 4 vuoden päästä. Hyvä.
Kyuu, olen täysin samaa mieltä. Lähtökohta on vaikea, mutta puhumalla asioilla on taipumus ratketa ja ellei ratkea, niin on ainakin yritetty.
Puhumallahan ne yleensä voivat selitä, vaan yksi punademu kun ei kykene keskustelemaan hysteerisen persukammonsa takia.
Jos nyt joku ihme tapahtuisi, että Orpo saisi hallituksen pystyyn ja rkp jostakin ihmeestä hyväksyisi, näitä persu-tynkkysiä ilmaantuisi aina tarpeen mukaan sotkemaan asiat. Niin solmussa persut ovat jo itsensä kanssa.
…ja Orpo joutuisi aina myöntymään johonkin persujen sooloiluun, että hallitus pysyisi kasassa.
Tuo pohja on etukäteen tuomittu kunhan käydään vain demokratian nimissä lumeneuvotteluja.
Persut ulos ja demarit sisään. Ne ovat tuttuja toisilleen.