Muutama sana ilmiöstä joka on tällä hetkellä varsin ajankohtainen. Tästä ei löydy sanaakaan politikkaa, eikä liioin rasistisia ilmaisuja.
Meillä kotosuomessa oli aikanaan 1960 ja 1970 luvuilla paljonkin vähemmän autoja, mitä niitä löytyy nyt. Silloin oli pääasiassa 5- 6 automerkkiä sisältäen pari Ruotsissa valmistettua. Saattoi silloin olla myöskin pari amerikkalaista, mutta ne kuitenkin olivat vähemmistönä.
Sitten tapahtui kummia, muistaakseni joskus !970 luvun alussa ilmestyi japanilainen auto Datsun. Kyllä sitä sitten ihmeteltiinkin, suuri ihme varmaankin oli sen valmistusmaa. Se olikin ensimmäinen japanilainen auto, aikaa myöten tuotiin muitakin. Muutama vuosi sitä tuotiin kauppanimellä Datsun, joka sittemmin muutettiin nimeksi Nissan.
Suunnilleen niihin aikoihin monella taholla mietittiin, etteikö pieni Suomi pärjäisi muka niillä harvoilla euroopalaisilla automerkeillä. Mikään ei kuitenkaan estänyt sitä idän autojen tulvaa, siihen liittyi ajan myötä ainakin toinen Korea ja Taivan.
Nyt on sitten rynnäkköä tekemässä Kiina suurella automerkkitulvallansa. Suomi on Euroopassa maa, jossa nuo vieraat autot aloittavat kauppansa.
Alkuun ihmeteltiin, miten pärjäävät idän autot laadulisesti. Suomi kun on ollut aina korkean laadun vaatija, eikä oikeastaan koskaan pärjänneet englantilaiset autot, lukuunottamatta joitain kalliita autoja. Saksa oli Suomessa ja suomalaisten mielestä korkean laadun tae.
Minä en osaa laskea mitä suuri Kiinan autokauppa vaikuttaa, jo ennestäänkin kauppavajeeseen Kiinan kanssa. Lisää rihkamaa kuitenkin.
Kiina on imperialistinen kommunistidiktatuuri, joka sortaa mm. tiibetiläisiä.
Minun mielestäni Kiinasta ei pitäisi ostaa mitään, joka ei ole ehdottoman välttämätöntä.
Vaikkapa Etelä-Korea, Taiwan ja Japani ovat ihan eri asia – demokratioita. Niiden tuotteita ei tarvitse hyljeksiä.
No mulle on ollut nuorempana selviö mitä ostan eikä ole ollut brittejä eikä kallian kukon tekemiä
Ja mulla kun ne toiset on jopa kotimaisia
Nyt on Nissani n 20 v mutta kaikki toimii nyt myös radio se kun meni mykäksi kun vaihdatin akkukenkät tuo otti akun irti ilman varavirtaa
ja katsastuksen meni läpi eka kerralla mutta en ole ostamassa mitään papukaijaa autokseni terv tepivaari
Kiinalaiseen autoon en koske. Asiaa helpottaa se, että volvosta oli jo ennestään itsellä kaamean huonot kokemukset joten sen boikotointi muiden rinnalla ei tuota haasteita.
Kuten Jussi edellä, itselläkin pidän Etelä-Koreaa ja Japania potentiaalisina kotimaina seuraavalle autolle, mutta myös Saksaa ja Ranskaa. Japani tippunee listalta pois nopeasti, koska eivät valmista farmareita.
Olen joskus ajanut ”riisikupilla”, se on tietenkin toimintavarma, mutta ei se auto ole. Se on vain std. Taavi Tallaajan pyörillä kolkottava menopeli. En liioin mitään muutakaan Kauko-idän ihmettä.
Auto on joko aito amerikkalainen, aito Britti Jaguar, tai Italian Alfa, se on designia ja ruutia. Italia on autodesignin kultamaa. Ranska myös, minulla edelleen nytkin.
Mersut ja Audit niitä, joita en sen jatkeeksi tarvitse, häpeäisi ja naapuritkin nauruun tuketuisivat.
Joku kunnon klasikko Bemari RI isolla koneella on rautaa.
WV kulkupelien ”betonilaatikko”.
Aito Saab automaatti on paras kokonaisuus, tyyli. tekniikka, turvallisuus. Olen Saabisti edelleen, kun vain huolto pelaisi ja uudemman löytäisi.
Volvo on Koreaa täynnä.
Automerkkiä ei enää persooniksi tunnista. Ne ovat samaa tuulitunnelitavaraa 90 %.
Entistä enemmän kaipaan oikeaa autopersonaa, vanhat autot ovat niitä.
Pyörillä kulkevaan sähkötuoliin en istu.
Kiina tuottaa sähkö-digitaalisia massavakoiluvälineitä, joita autoiksi kutsutaan.
Minä äsken tuolta Tekniikan Maailman tilastolta lunttasin automerkkien lukumäärän. Ihan oikeesti niitä on 30, eikä siinä ollut vielä yhtään amerikkalaista. Siis koskee kaikkia rekisteröityjä autoja. jos nuo kaikki 30 jaettaisiin esimerkiksi kymmenen automerkin kanssa. Kovasti nousisi osaaminen huolloissa ja kaikissa korjauksissa ja paljon myös automyyjien tiedoissa.
Minulla ei ole ollut koskaan yhtään itään suuntautuvaa autoa. Ehkä se johtuu elämästäni amerikkalaisen autonvalmistajan leivissä.
Mulla on ollut muutama jenkki mutta ei sillä kyennyt ajaan kun tilipäivänä kulutus oli sen verran suurta
No oli siellä myös tankki 120 litraa ei se ollut koskaan täynnä terv tepivaari
Suomessa ei tarvita autoja, jalan ja polkupyörällä pääsee joka paikkaan. Myöskään ydinvoimaa ei tarvita vaan aurinkoenergialla ja tuulivoimalla pärjätään. Sähköäkään ei tarvitse käyttää ylenmäärin, talvella pitää olla paljon huopia ja vaikka lemmikkieläimiä vieressä lämmittämässä. 👍
Juu, vaikka sata soopelia sängyssä niin tarkenee nukkua.
Pitkien välimatkojen maassa auto on aivan välttämätön mieluusti bensa taikka diesel käyttöinen terv tepivaari
Juhanin kanssa olen täysin samaa mieltä, kiinalaisia tuotteita yritän karttaa. Kiinalaiset ovat jo pitkään tehneet koreita autoja, mutta kun niille jokunen vuosi sitten tehtiin kolaritestejä niin ne osoittautuivat hengenvaarallisiksi. Volvon ruotsalaiset myivät kiinalaisille, pitäisikö sitä nyt pitää kiinalaisena? Itse olen jo pitkään ajellut Volvoilla, nykyinen on jo neljäs, yksi Rellu Espace tosin oli välissä. Volvossa varmaan myös pysyn, mutta tuskinpa on varaa niihin uudempiin malleihin jotka ehkä on Kiinassa kasattu? Ruotsalaisten suunnittelemia taitavat kaikki kyllä olla.
Etelä-Korealaiset ovat oppineet tekemään myös hyviä autoja ja vaikkapa vuoden autoksikin valittu Kia Niro voisi hybrodinä olla myös hyvä valinta.
Summa summarum: mielestäni emme tarvitse kiinalaisia autoja.
Ps. Kyllä brittiautoissakin on tainnut olla kansan suosikkeja, ainakin Morris Mini. Oma ensimmäinen autoni oli Morris Marina Coupe ja ihan ok se oli, sähköt vähän kehnot kyllä.
Hyvää Volvoa ei ole sitten Ruotsin rakennettu.
Kiassa on pitkä takuuaika, mutta kaverit on niitä korjannut takuuna kuukaudesta toiseen. Logon muutos kuin ”kiinaa”.
Eilen kaverini Audi TDI:n 10 -v ”uuden” vikalista oli hirveä: turbo uusiksi, jarrulevyt asetelmineen uusiksi, niveliä jne.. ja Audin huoltohinnat tuntien kalliita.
Historiassa Morris Mini ja erityisesti Marina olivat surkeita laadultaan kuten Vauxhall ”Vaiva” ja Escort.
No, minun Citikkani starttimoottori simahti vuosi sitten Ahlmanin navetan vieressä. Jouduin juuri lehmien lypsylle ajon väylälle. Niillä oli hauskaa, kun plötsivät läjiään autooni. No, auto oli pienessä mäessä, pakki päälle ja vähän liikettä nivusiin ja pärähti iloisesti käynttiin. Paskan tuoksuinen auto Hatanpään Metro-autoon ja starttimoottorin vaihto hyllystä – oli nopea ja edullinen, alle 300 €.
Enpä ole kuullut Minin laatuongelmista, Timo Mäkinen voitti sillä rallin maailmanmestaruuden.
Oma Marinani oli halvaksi autoksi ok. Vaihdekepin liikkeet olivat pitkiä ja sateella takavalot toimivat miten sattuu, mutta ok oli ajella. Kaahaava kaverini sai sen kulkemaan moottoritiellä 160 km/h, aika hyvin 1300 cc moottorilta kun kyydissä oli neljä ukkoa! Tosin kokemukseni Marinasta jäi melko lyhyeksi kun rahat loppuivat opiskelijalta jo syksyllä.
Seuraava autoni oli Toyota Corolla ja se oli karmea. Ohjauksessa oli reippaasti klappia, rattia sai käännellä reippaasti ilman että pyörät kääntyivät. Meteli olihirveä, ehkä osin siksikin ettö lattia oli umpiruosteinen, hitsailtu niin että katsastuksessa näin katsastusmiehen taskulampun valon kun istuin nosturin päällä. Pienet pyörät upposivat joka kuoppaan, meno oli pomppuista ja talvella ei välttämättä päässyt enää liikennevaloista liikkeelle kun kevyt perä jäi sutimaan, eikä edes pihasta pois jos oli paljon loskaa. Käyntiinlähtö yli 15 asteen pakkasella ei onistunut eikä joskus muutenkaan kun kaasutin tulvi.
Toista japanilaista en ole hankkinut, minusta auton pitää olla peltiä eikä tinapaperia.
Volvoista kolme on ollut hyviä ja yksi huonohko. Oma syy kun ostin huonosti pidetyn.
Pojallani on käytetty Kia eikä ole ollut ongelmia.
Ylipäänsä, monilla on suosikkimerkkinsä mutta enemmän ratkaisee se miten autoa on pidetty jos ostaa käytetyn. Minkä tahansa auton saa pilattua huonolla pidolla. Toisaalta esimerkiksi ruostesuojauksen tasossa on eroja. Volvolla se puooi on yleensä kunnossa.
Minissä ja muissa englantilaisissa oli varma vika; Lucas-sähkölaitteet.
Amerikkalaisilla koneiden öljyvuodot ja huono ruostesuojaus. Muuten ikuisia automaattilootineen ja koneineen, jotka olivat ylisuuria massaansa nähden ja kestivät ja kestivät.
Kestävimpiä taviksia ovat nämä maanteiden ”perunalaatikot” Yarikset jne.
Näissä nykyautoissa on niin paljon toisistaan rippuvia digisysteemejä, että vika voi ilmaantua jossain muualla kuin itse viassa, joka pitää etsiä ratin alla olevan töpselin kautta. Ja, että kakki tarvikeosat eivät ”keskustele” alkuperäisten koodattujen merkkikohtaisen osien kanssa.