Polttomoottorille jatkoaika

Siltähän se nyt sitten näyttää, ettei polttomoottoria vielä haudatakaan. Minä olen sitä jo vuosia sitten ennustanut ja monta muuta tälläkin kanavalla on ollut samaa mieltä.

Maamme vihreä ja virallinen valtion kanta ei ole sitä toistaiseksi hyväksynyt, mutta nyt kuulin valtion virallisen vihreän gurun Ollikaisen sanovan, että kyllähän se onnistuu. Pitää vaan huolehtia, että sillä autolla ei sitten vuoden 2030 jälkeen pääse ajamaan fossiilisilla polttoaineilla.

Kuului siis järjen ääni lopultakin Saksasta, miksi hukata kallista ja vanhaa keksintöä ja tekniikkaa. Sehän on valmiina jokaisella autohtaalla.

Mietin vain, miten käy sähköauton ja sen mukana olevan tekniikan, ehkä niitä voidaan tehdä rinnakkain.

26 vastausta artikkeliin “Polttomoottorille jatkoaika”

  1. Veikkaan että tälle tulee vielä lisää innovaatiota sekä toivottavasti käsite ja ymmärrys myös siitä että on ympäristöystävällisempi tapa antaa jatkoaikaa jo nyt olevalle tekniikalle uudella ympäristöystävällisellä polttoaineella. Ei ehkä ole fiksuinta sähkötoimisuuteen vain nojata.

    Toisaalta akkuteollisuuskin kehittyy,,, se voi olla aivan jotain muuta 15 vuoden päästä…olen tämän parissa tässä myös toiminut.Ihan kiinnostavaa, mutta tällä hetkellä kuluttaja maksaa sen kermankuorintahinnan ja luonto saastuu kun akkuihin louhitaan mineraaleja mielettömiä määriä.

    1. Harmi niin, Suomessakin rakennetaan valtavia akkutehtaita.
      Se vain on sekin taas päättäjien syytä, kun on tuijotettu yhteen päivämäärään vuonna 2030. Kaikkihan on vielä hyvinkin epävirallista, eikä kukaan tiedä mitä meidän viehreät ja muut päättäjämme keksivät.

  2. Olen polttomoottorin kannalla. kaikki mikä pörisee besalla, kiinnostaa.
    Olen ympäristöskeptinen Suomalainen pikkuyrittäjä.

  3. Ja onhan se ihan oikea asia ensin painostetaan sähkö puolta muttei sitten tehdä sellasta lataus asiaa kun se oikeasti vaatisi

    Nyt saa bensaa ja dieseliä tankista sähköä ei saakaan kovin hyvin vieläkään

    On sen saanti hyvällä tasolla Tampereella mutta sen pitääkin olla koko Suomen alueella

    Muutoinhan se ontuu aika lailla terv tepivaari

  4. Järjen ääni saa näköjään vielä ajoin tilaa.

    Juuri eilen tai toissapäivänä luin miten sähköautojen omistajia kehotettiin varovaisuuteen kun teillä on kevään tapaan isoja kuoppia ja lammikoita.

    Voi mennä vettä sähköhärpäkkeisiin tai akusto saada kolhun.

    Onhan se myös niin, että mikäli kaikki kulkee ja toimii sähköllä niin millä se kaikki sähkö tuotetaan?

    Synteettiset polttoaineet, vety, sähkö, biokaasu, monipuolinen setti on myös huoltovarmuusasia.

  5. Markku, ehkä ei sitten bensalla, ei sillä ainakaan mikä pörisee. No, voidaan kehittää synteettinen bensa, tai vastaava.

    Minussakin on vielä pikkupoikaa senverran, että tykkään pörinästä.

    1. Pentti, kyllähän siinä jotain on kun kovana pakkasaamuna pyöräyttää Chevyn diesel kasikon hörisemään

    2. Turpeesta voidaan tehdä bensaa ja dieseliä synteettisesti ehkä metaaniakin sivutuotteena. Hinnasta en tiedä. Metaania saadaan myös biokaasuna. Pahimpana esteenä ovat tyhmät mepit. Luulevat turvetta fossiiliksi, vaikka se on fossiilisten kilpailija.

      Ilmaston kannalta jokainen suo on haitallinen, koska suon kasvit ottavat ilmasta hiilidioksidia, mutta märkä suo tuottaa mikrobien toimesta enemmän tai vähemmän metaania (H4), joka on monin verroin hiilidioksidia voimakkaampi kasvihuonekaasu.
      Mitä märempi suo, sitä suurempi metaanin osuus. Nyt puolihullut vihreät suunnittelevat suo-ojien tukkimista, joka aiheuttaisi metaanin osuuden kasvua.

  6. Juuri niin, miten Mika sanoo, paljon erilaisia vaihtoehtoja. Käy pian niinkuin minun tänään maitokaupassa, niinpaljon erilaisia maitopurkkeja etten ihan heti osannut päättää mitä olin hakemassa.

  7. Se onkin se kasi ihan eri juttu kuutoseen verrattuna, mutta minulla ei silti ole ikinä ollut diesel autoa, no pakettiautoja kylläkin.

  8. Ainoa asia, mikä minua moottoreissa kiinnostaa, on muisto siitä, kun aikanaan tapailin erästä autismikirjolla olevaa akateemisesti tuplakouluttautunutta ihmistä, joka kuvasi ajattelunsa juoksua moottori-analogian kautta, mikä oli kiehtovaa.

  9. Itse en ole autoihminen mutta tietääkseni automaattilootaista autoa ei saa hinata. Mitenhän sähköauton laita….. ??

    1. Minäkään en ole, vaikka tuttavani ovat jopa kehitelleet jonkun erityisen kevyen tehopainosuhteeltaan ennenkuulumattoman moottorin perheyrityksessään.
      Mutta moottoreihin liittyen vielä putkahti sellainenkin tuoreempi muisto, kun viimeisessä parisuhteessani eksäni yritti saada minua kanssaan vesiskootterilla ajamaan, mikä pelotti erityisesti siksi, että hänellä oli poikkeuksellisen huono spatiaalinen hahmottamiskyky ajoneuvoissa, mistä syystä taivuin ajattelemaan, että hän jopa oli miettinyt murhaamistani!

    2. Ei aivan näin, mutta köydellä tai puomilla ei voi hinata koska hinattaessa automaattivaihteiston auton vetävät pyörät pitää olla ilmassa.

      On kuitenkin mahdollista hinata.

  10. Autoliiton jäsenenä minulle tulleessa Moottori-lehdessä oli myös yleis-hyödyllisiä juttuja.

  11. Kieltämättä ymmärrän Saksan kantaa tässä. Nyt pitäisi tukea tuotekehitystä, ei lukita vastausta ja jättäytyä yksin kiinan varaan.

  12. Bioetanolilla kulkevat autot pitäisi myös hyväksyä. EU on tuijottanut jääräpäisesti vain siihen mitä pakoputkesta tulee. Eiköhän niiden synteettistä polttoainetta käyttävien autojenkin pakoputkesta tule päästöjä yhtä lailla. Oleellista olisi huomioida kokonaisuus, polttoaineen tuotanto mukaan lukien. Mutta EU näpertää usein joidenkin mehupillien kimpussa.

  13. Sanokaa nyt sitten samalla, mitä se automaattivaihteisto vaikuttaa hinaamiseen. Entäs jos on iso kuorma- eikä sitä saa millekkään lavalle.

  14. Perusperiaate on, ettei mitään automaattia, 2 tai 4- vetoa saa hinata, ellei saa vapautettua vetäviä pyöriä ilmaan tai pois automaatista. Sellainen vapautuskytkin on joissakin. Siis lavalle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *