Voi Pirha miten digipudokkaat palvellaan?

Digipudokkaille asioinnista tehdään lähes mahdotonta.
Kaikilla ei ole varaa hankkia laitteita eikä maksaa kk maksuja.
21 % ei ole perustaitoja.
59 % kokee ettei pysty itsenäisesti käyttämään ko laitteita.
39 % tarvitsee usein digiapua.
Videotapaaminen vie yhä kauemmaksi heidät jotka apua tarvitsevat.

– He jotka tarvitsevat sotePirhan apua ovat juuri niitä pudokkaita!

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000009926252.html

Säästääkä Pirha sillä että apu on mahdollisimman vaikea tavoittaa?

12 vastausta artikkeliin “Voi Pirha miten digipudokkaat palvellaan?”

  1. Onko noin että vain 21 % olisi vailla taitoja tuolta digi puolelta hakea asioita
    talossa jossa asun se on kymmen kertaista eikä ole kaikilla varoja niiden oppimisiin nekin kun maksaa aina
    Ja monelle aivan liikaa terv tepivaari

  2. Mä käytän paperista tunnuslukukorttia vielä niin kauan kuin se kelpaa. Tosin eilen tuli pankilta kirje että tulen lähipäivinä saamaan postissa ID- laitteen ja se tarkoittaa sitä että kohta paperisen tunnuslukukortin käyttö päättyy, vaikka sen piti päättyä jo monta vuotta sitten.

  3. Kyllä säälin heitä joilla ei ole mahdollisuutta tai kykyä käyttää digitaalisia palveluja. Onneksi monella on kuitenkin sukulainen tai tuttu joka auttaa. Itsekin olen emäntäni sihteeri näissä palveluissa

  4. Kyse on kuitenkin siitä, että kaikille on oltava se palvelu kohtuullisella tavalla käytettävissä ja niille, jotka eivät kykene käyttämään digiä, sen palvelun on oltava muunlaista.

  5. Varmaan on niitä jotka auttaa

    Mutta ettekö lainkaan ota huomioon että meillä on sellasia ihmisiä ja paljon jotka ei halua tietokoneella tahdä muuta kun heittää pellolle

    On selvää mitä tulee kun opetetaan vastoin omaa halua olevaa ihmistä sutta ja sekundaa siitä tulee

    Eikä monella ole edes varoja joilla ostelee sen koneen ja toiseksi ei eds koneesta tulevia kuluja kykene moista asiaa hoitamaan terv tepivaari

    1. Kuten totesin, palvelut on hoidettava sopivalla tavalla kaikille ja digihysteria ei oikeuta huonontamaan niiden palveluit, jotka syystä tai toisest eivät digipalveluita käytä.

      1. Suomeksi jotka eivät osaa asioitaan hoitaa digi työnä terv tepivaari

  6. Eivät digipalvelut korvaa yhtäkään face-to-face lääkärikäyntiä. Ehkä voi poistaa pahimman hädän, jos osaa ottaa kuvan itsestään ja välittää lääkärille puhelunyhteydessä WhtasApp- tai Signal- videopuhelun aikana.
    Se on parasta, että entisillä terveysasemilla tms. on tilat kiertävään vastaanottoon joinakin päivinä ja joko sairaanhoitaja tai lääkäri.

  7. Olen tässä läheisten asioita koittanut pirhan kanssa hoitaa nyt kuukausia. Siellä on muutama hyvä tekijä, mutta lopulta kaikki kaatuu siihen että aina tarvitaan yksi paperi tai nettilomake lisää. Aina yksi enemmän. Ja kysymykset ovat sitä tasoa että Nasassa olisi vaikeuksia.

    Pirha on se mitä tapahtuu jos jätetään kauhuelokuvan käsikirjoitus kivelle, sitten sen löytää suuri muinainen ja tekee siitä vielä hirveämmän.

    1. Pirha on muutokessa jo hyvin pitkällä kaikkine asiakaskuulemisineen. Mutta niin kuin Erhola totesi, paljon on asioita vasta aluillaan.
      Poikkeusn on kuitenkin se, että jo Herralan aikana Pirkanmaata on valmisteltu muutokseen jo pitkään.
      Asia ei kuitenkaan tarvitsisi sitä, että poliittinen kenttä panee kapuloita kaikin keinoin rattaisiin.

  8. Kävin silmäsairaalassa tutkimuksissa: Kolmessa eri huoneessa ensimmäisessä haastattelu ja tietojen kirjaus toisessa näkötesti kolmannessa silmänpohjakuvaus ja lopussa sanoivat että tulokset ja lausunto tulee kotiin postissa.
    Ei ole tullut kolmeen viikkoon: Puhelimella en päässyt tiedustelemaan, mutta nettinerona löysin palautekeinon josta tuli tieto että väärä paikka pyysin välittämään eteenpäin siten ei kelvannut. Piti itse tunnistautuen jne joten lopulta onnistui
    ja sain tietää että vastaus tulee 1-3 kk kuluessa.
    – – Onko vastausaika enää lain rajoissa
    varsinkin jos jotain pitäisi tehdä?
    – Yksityisellä tutkittiin aiemmin ja silloin vastauksen sai samalla käynnillä tulosteen kera!
    – Pitäiskö käytänteitäkin fiilata ja nostaa ainakin johtajan palkkaa…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *