SOTE johtajien palkat

SOTE alueita on 21, johtajien keskipalkka yli 15.000 euroa kuussa. En minä heitä kadehdi mutta korkeilta tuntuvat palkkiot menetetystä vapaa-ajasta. No liki puolethan noista palkkarahoista palautuvat yhteiskunnalle kiihkeän verotuksen myötä.  Hyväksyn että osoitetusta kyvykkyydestä maksetaan niin kuin esimerkiksi potkupallon tähdille ja rock laulajille. Lisäksi näillä johtajilla on luksus kaarat työsuhdeautoinaan, ehkä vielä päivittäin palavereissa kahvit ja kampaviinerit luontaisina etuina kun tietysti myös seminaari ja yhteistyömatkat maailmalle ja Lapin kelohuviloihin, nämä ovat etuja joita rehellinen ollakseni hieman kyllä kadehdin. Tällaisia vähän silmät pyöreinä juuri luin netti Iltalehdestä, ihan siinä välillä tahtoi suu loksahtaa auki ja nisu  kurkkuun tarttua.

Siltä pohjalta ajattelin että jos tällaiset suurpalkat ovat viesti siitä kuinka rahaa käytetään muuallakin nykyisessä SOTEssamme niin ei hyvä.  Esimerkiksi jonkinlaiset esikunnathan näillä pääjohtajilla on, että kuinkahan vaan heidänkin palkkansa ovat muhkeat ja miehitys runsas. Ja sitten tämä palkkaharmonisointi, mitä se tuo tullessaan. Ymmärtääkseni yleisemmin ei työelämässä harmonisoida, monelle maksetaan jopa työtulostensa perusteella.

Toistan vielä etten tällaisia kademielestä kirjoita vaan huolestuneena terveyspalvelujen käyttäjänä rahojen riittävyydestä. Ja mieluusti kuuntelen esimerkiksi Heikin oikaisuja mahdollisiin puutteisiin tarinassani

 

24 vastausta artikkeliin “SOTE johtajien palkat”

  1. Ne palkat pitää kompensoida poistamalla n. sadan kunnan ne vastuuhenkilöt, jotka olivat poliittisessa ja virkavastuussa kuntakohtaista sotesta. Sote- kulut edustivat n. 80 % kuntien verotuloista.
    Tämä on se, mitä pitää tehdä ja nopeasti.
    On aivan eri asia olla 15 hallintohimmeliä vs. 100 kuntahimmeliä, jota ei enää tarvita.

    1. Eikös himmeleitä nyt ole 21, ainakin noita johtajia. Onko joku laskenut yhteensä entisten himmeleiden ja nykyisen mallin palkkakustannukset.

      1. Uusimaa halusi sotkea koko jutun ja on itse täysin sekaisin, missä mikään kuntakohtainen tai niiden muutama yhdistelmä ei toimi. Ei Espoo, ei Helsinki ei mikään muukaan.

  2. Sotekulukarsinta pitäisi aloittaa johtajista.
    Jos johtajat olisivat pienipalkkaisia sotekäyttäjiä äärilaidoilta niin ymmärtäisivät mistä pitää päättää..

  3. Matti puhuu asiaa, ja lähes neljäkynmmentäniitä suuripalkkaisia oli Aamulehden mukaan lähes 40. Mutta itsehän me olenmme heidät sinne äänestäneet.
    Täällä Pirkanmaalla suurin palkka on itse päälliköllä vähän yli 18 000 euroa.

    Se on sitä kiertokulkua, ensin valtio antaa hyvinvointialueella ne rahat, niistä sitten maksetaan palkat ja verot. Verot palautuvat takaisin valtiolle ja kenties monta muuta arvonlisäveroina.

    1. Ikävä kyllä soteuudistus ei ole tuonut mukanaan mitään yllättävää, ei ainakaan positiivisesti yllättävää.

      Hallinnon ja kulujen massiivinen lausuminen oli tiedossa ja siitä varoiteltiin monesta suunnasta.

      Koko sote ja maakuntauudistus ovat kaikkien aikojen kallein poliittinen moka joka on tehty ja nyt sen tekijät esittävät yllättyneitä ja tietämättömiä, kun toverit ja kylänmiehet ovat saaneet poliittiset hillotolppansa.

      Itse en ylläty yhtään mikäli ellei nyt tällä hallituskaudella niin viimeistään seuraavalla aloitetaan käytännössä uusi soteuudistus.

      1. Ennustava teksti teki tepposen piti lukemaan hallinnon ja kulujen massiivinen paisuminen…

  4. Sotealueiden määrä pitää pudottaa viiteen ja niille ylimääräisille sukankuluttajille potkut.

    Tai sitten muutetaan sotealueet kunniksi ja lakkautetaan kaikki nykyiset kunnat. Nykyisille kuntien virkamiehille potkut ja uusiin kuntiin palkataan vain välttämätön henkilöstö.

    Suomen julkisen sektorin kulut ovat sietämättömän suuret.

    1. Uusimaan 5 ovat hyvä esimerkki siitä, miten jo 5 voi sotkea asiansa täysin. Siellä ei toimi mikään, huom. , ei mikään.
      Yksityiset mellastavat siellä kuin viidakossa.
      Pirkanmaan Pirha on oikealla tiellä rajuinkin. toimin. Mutta täälläkin hallituksen solloilu sotkee asioita. Ovat ottaneet sen kannan, ettei hallitusta kuunnella, vaan mennään eteenpäin, vaikka budjetit vielä hetken paukkuvat.

      1. Aha, no esitähän nyt mitä muutoksia (sooloilua) Orpon hallitus on soteen tehnyt, joita Pirhassa ei nyt sitten kuunnella?

          1. ”Sotkee kela-ykstyistämispyrkimyksillä koko paletin todella sekaisin.”

            Että sellasta, voi hyvää päivää ja kirvesvartta.

    1. Lainaanpa pari kohtaa tuosta linkistä.

      ”Iso muutos ei todellakaan pelitä käden käänteessä. Huolestuttavampaa kuitenkin on, millaisia valuvikoja ja pysyviä rakenneongelmia tullaan lakaisemaan piiloon ja kuittaamaan pelkkinä alkuvaikeuksina. Uskotellaan, että kyllä se tästä ihan kohta paranee, kunhan vaan… ja sitten perään selitysten vyöry.”

      Ja näinhän on tapahtunut. Valuvikoja ei myönnetä vaan piilotellaan ja sitten selitellään.

      ”Ja sinne, missä ei onnistuta, on sotemalliin jo leivottu valmis ratkaisu: lähetetään lisää rahaa. Jos ei suju vieläkään, lähetetään taas lisää.”

      Ja katso, näin tapahtuu.

      1. Juha U, ikävintä on se. että kaikki ongelmat olivat nähtävissä jo valmisteluvaiheessa ja niistä varoitettiin usean eri asiantuntijan toimesta, useissa eri kuulemisissa ja nämä löytyvät julkisista asiakirjoista.

  5. ”Soten sabotoinnista syytetty Krista Kiuru: ”Ainoa jarruttaja sote-uudistuksessa on hallitus”
    Suuri sote-uudistus on kuuluisa monista vaiheistaan. Usean hallituksen aikana veivattu sote on aina kimmonut takaisin valmisteluun milloin mistäkin syystä. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajaa Krista Kiurua on syytetty soten sabotoinnista liian pitkillä puheillaan valiokunnassa.”
    lainaus Yle uutiset-sivusto 3.7.2021.
    —————————————————
    Jos ei tunne historiaa ei voi ymmärtää nykyisyyttä.

  6. ”Krista Kiurun jarrutus kaatoi Sipilän hallituksen ja nyt hän yrittää sama temppua Orpolle: ”Meidän tehtävämme on kaataa hallitus.” – Otsikko Satakunnan Kansa 22.6.2023. Artikkeli on maksumuurin takana.
    ——————————————————-
    Jos laiton lakkoilu tehtäisiin Suomessa yhtä kalliiksi kuin Ruotsissa ja tanskassa ja jos poliittiset lakot pantaisiin rotiin, lakkaisiko gangsteripuolue olemasta gangsteripuolue?
    Entistä kommunistikielteistä SDP:tä ei enää ole olemassa. Kaiketi siellä on muutama tannerhenkinen änkyrä, mutta suuri osa on orientoitunut uuskommunismiin kuten vasemmistoliitto ja Vihreät. Sic!

  7. Poliittiset Lakot On Kiellettävä
    Tai oikeammin, niitä on rajoitettava. Poliittisia lakkoja on rajoitettu lähes kaikissa läntisissä sivistysvaltioissa, myös Pohjoismaissa. Kokonaan niitä ei tietenkään voi eikä pidäkään kieltää. Useissa maissa on kuitenkin tultu siihen johtopäätökseen, että mielenosoittaminen kuuluu vapaa-ajalle, tai vaihtoehtoisesti työajalla se saa olla hyvin rajoitettua ja kestää esimerkiksi muutaman tunnin. Muutoin työehtosopimus menettää takeensa työrauhan turvaajana. Olennainen ongelma poliittisissa lakoissa on juuri tämä, asianomaiset työntekijä- ja työnantajajärjestöt eivät voi sopia niistä keskenään. Käytetään siis työtaistelutoimia, vaikka kyseessä ei ole työtaistelu.

    Suomessa on ajauduttu tilanteeseen, jossa AY-liike ei osaa enää käyttää lakko-oikeuttaan vastuullisesti kohdistaessaan lakkoilunsa sivullisiin. Maksumiehiksi joutuvat yrittäjät, ja tavalliset kansalaiset joutuvat kärsimään. Työrauhaa ei enää kunnioiteta. Poliittisen lakkoilun taloudelliset vahingot ovat kymmeniä miljoonia euroja.

    https://juhoojares.fi/poliittiset-lakot-kiellettava

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *