”Suomi toisena kielenä (=S2) opetusta saavat oppilaat, joiden suomen kielen taito ei ole äidinkielen tasoinen. S2 on oppimäärä, joka on rinnakkainen äidinkieli ja kirjallisuus oppimäärälle ja sitä opiskellaan, joko kokonaan tai osittain äidinkielen ja kirjallisuuden sijaan.
Suomi toisena kielenä -opetus (S2) on monikieliselle lapselle annettavaa suomen kielen tavoitteellista ja säännöllistä opetusta. Opetuksen lähtökohtina ovat osallisuus, toiminnallisuus ja leikki. Puheen ja kielen kehityksen tukena käytetään kuvia, piirtämistä, ilmeitä ja eleitä sekä tarvittaessa tukiviittomia.” (Suomi.fi Suomi toisena kielenä)
Tämä maininta S2 tarkoittaa ulkomaalaistaisia lapsia jotka ei osaa juurikaan muuta kuin oman maansa kieltä josta ovat tulleet. Suomen kielen taito ja kaikki muut taidot joita ala-asteella pitäisi osata on olemattomat. Tämän takia opipimistulokset Suomessa laskee huimaa vauhtia varsinkin kasvualueilla.
Pitäisikö nyt oikeasti huolestua. Ei ole lapsen edunmukaista ettei heillä ole tulevaisuudessa kykyä kommunikoida suomeksi eikä muitakaan kykyjä jatkaa opiskelua ja päästä mukaan työelämään.
Näinhän se Ruotsissa kävi…🤔
Tuossa hyvä artikkeli:
Osa lapsista aloittaa Suomessa kolmosluokan lukutaidottomina – nämä tekijät voivat vaikuttaa menestykseen https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009330496.html
Kyllä Suomessa suomenkielen taito on se ykkönen menestykseen ja pätee myös suomalaisiin lapsiin.
Oikeistohallitusten aikaan päästettiin säästötoimilla opetuksen taso rapautumaan liian isot luokkaakoot lisänä.
Nyt voidaan pelätä saman jatkuvan jahka kokoomus pääsee tulevaan hallitukseen.
Kuvitellaan että suomalaisia muuttaisi tuhansittain vaikka Japaniin…emme opiskelisi maan kieltä (jota siellä käyttävät aktiivisesti) emmekä kannustaisi lapsiamme opiskelemaan maan kieltä…eikä siinä silloin muutakaan opi. Millaista ainesta siitä Japanin talous saisi…pelkän laskun.
Näin Suomessa käy nyt näidelle ”S2” lapsille joista sitten aikuisia kasvaa…