Ei näytä tulevan mitään Orpon kaavailusta 100 000 työllisestä, 6 mrd:n leikkauksista eikä itse asiasta uuden hallituksen muodostamisesta. Esteenä ensin asiat: Ilmasto, maahanmuutto, sosiaaliturva, asumistuet, veronalennukset hyväosaisilta jne. . ja pelkona, että kansa nousee barrikadeille.
Kukaan ei tähän leikkiin näillä eväillä lähde. Kokoomus hylkäsi jo persutkin ( Züsse-Huhtasaari/ A-studio, ilmastotavoitteet, Eu, mahanmuutto jne.) Eikä muitakaan horisontissa näy.
Kyllä tulee ikävä niitä aikaansaannoksia ja johtamista, mitä edellinen hallitus sai aikaan ja vielä pakon edessä, pakollisella velallakin, pakollisessa maailmantilanteessa. Niistä aikaansaannoksista olisi pitänyt osata kertoa paremmin kuin sen sijaan älämölöt muka holtittomasta velasta.
Mitähän tästä tulee- ei mitään muuta kuin Haapalan lööppiuutisia !
Sihto:
Sihto | Petteri Orpo aloittaa hallitustunnustelut: https://www.aamulehti.fi/pilapiirros/art-2000009517460.html?share=6459eec4a4028524cb11903db2ba0fee
Ei kai vuorokaudessa saada aikaiseksi sitä, mitä edellinen hallitus yritti neljä vuotta.
Ei, jos eväät eivät riitä edes lähtöviivalle.
Suomeen tarvitaan aivan uyden tyyppistä asenetta ja johtamisen filosofiaa ja käytäntöä muuttuneessa maailmassa.
Hyvässä alussa olimme, toivotaan, ettei suuntaa hukata ! Irvailun välttämiseksi ei ole kysymys velasta, vaan uuden ajan johtamisesta.
Naillä näillä eväillä sitä oikeaa työtä luodaan, ei kokoomuksen työttömytsturvan leikkaamisella eikä ruoskalla:
https://yle.fi/a/3-12635938
HK
Eurosta irtautumisella pitäisi aloittaa. Euron rakastajat ovat invalideja maamme hallitukseen
Heikki: pakollisella velallakin
Olisit kohtuuden nimissä voinut vähän erotella mikä oli pakollista ja mikä ei.
Hallitustunnustelut vasta alkamassa mutta oppositiolle jäänyt aika paljolti vaalipuhelevyt päälle. Kokoomuksen vaateet voivat olla haasteellisia, osin yliampuvia mutta niin ovat oppositionkin. Enemmän soisi itse kullakin olevan sovitteluhenkeä uhittelun sijasta.
Kaikki vähänkin ajattettelevat ymmärtävät, että siinä tilanteissa, jossa korona sulki maailmaa ja Suomen 2 vuodeksi ml. jopa Uudenmaan rajatkin joksikin aikaa, huoltovarmuus hukassa, yritykset kaatuivat ja huuto oli kovaa. Eurooppa katastrofissa velkoineen tukipaketteineen niin entä sitten ?
Jonkun piti johtaa tätä sekasortoa.
Vähänkin ajattelevana ymmärrän koronatoimet ja armeijan vuoksi velanoton mutta syömävelkaa en ymmärrä.
Mikä on ollut tarpeetonta syömävelkaa ja mihin tarkoituksiin, joka ei ole liittynyt tavalla tai toisella hallitusaikaan liittyviin ja katastrofeihin etukäteen tietämällä ?
Olen ehkä sitten ymmärtänyt väärin sen kaiken mihin velkaa on otettu. Jopa demarit päivinämme vähän kauhistelevat velanoton tahtia.
Kyllä velkaa on otettu ja paljon, se on selvää kaikille, vaan kukaan ei ole osannut sanoa siitä silloin, kun se on ollut ottolistalla, mikä on tarpeen ja mikä ei. Nimenomaan, mikä ei ? Mikä oli tarpeeton syömävelka ?
Kokoomus täysin eri leirissä persujen kanssa:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e1d0892-2ae4-43da-a920-d96d88f2def5
Heikki, minäkö mielestäsi irvailen ja sinä heittelet linkkejä, ettei lukemaan ehdi. Keksi jotain itse.
Pentti, et sinä ole irvaillut, vaan toteaminen oli yleinen ennakointi, mistä varmaan taas kommentteja tulee.
Linkit tukevat aloitusta eri näkökulmista.
Kokoomus isännän elkein, mutta taisipa presidentti huomauttaa yhdessätekemisestä?
Suomen sitoutuminen muuta EU:ta nopeampiin ”ilmastotoimiin”
johtaa ylimääräiseen teknologiariskiin, koska nopeutettu aikataulu vaatii uuden – mahdollisesti vasta prototyyppiasteella olevan – teknologian nopeaa käyttöönottoa. Uuden teknologian lastentaudeista syntyy äkkiä ylimääräisiä kuluja sekä viiveitä, ja pahimmillaan teknologia voi osoittautua jopa toimimattomaksi, jolloin joudumme investoimaan vielä lisää johonkin toiseen teknologiaan saavuttaaksemme tavoitteet edes EU:n määrittelemässä aikataulussa.
Esimerkkiä tällaisesta prototyyppiasteella olevan teknologian testauksesta käytännön tilanteessa ei tarvitse kaukaa etsiä. Yksi syy Olkiluoto 3:n viivästymisille on ollut vasta prototyyppiasteella olleen uuden sukupolven reaktoriteknologian käyttö, kuten Arevan edustajakin myönsi kymmenisen vuotta sitten.
Kuinka moni tänä päivänä puoltaisi päätöstä rakentaa OL3 vasta prototyyppiasteella olevaa teknologiaa käyttäen? Uskaltaisin väittää, että aika moni tuota päätöstä aikanaan puoltanut olisi tämän päivän tiedoilla äänestänyt toisin. Entä pitäisikö tuosta OL3:sta ottaa jotain oppia tulevaan, ja pyrkiä esim. välttämään sellaisia poliittisia päätöksiä, joiden seurauksena joudumme mahdollisesti hätäilemään vasta kehitysvaiheessa olevan teknologian käyttöönotossa?
On myös toinen epäonnistunut suurtuotantohanke, ns. Terrafame, joka toimi labrassa, mutta kun oli ympäristötekijätkin.
Et sitten ole huomannut, että se tuotanto nykyään toimii?
Toimii, toimii, kun vuosia korjattiin, korjattiin ja korjattiin.
Eräs uusi merkittävä innovaatio on natrium( suola)akku litiumin sijasta. Ja tuo työtä sillä rintamalla eikä pilaa luontoa.
Saattaa olla merkittävä, mutta varauskyky on toistaiseksi heikko, joten on vielä kehittämistä.
Hyvähän olisi, jos se onnistuisi, mutta sen näemme aikanaan.
En nyt kuitenkaan asettaisi puheenvuorosta poimittua yksittäisen kansalaisen tuottamaa mielipidekirjoitusta, yksittäisen kansalaisen tuottamaa mielipidekirjoitusta kummempaan asemaan.
Hallitusneuvottelut käynnistyvät ajallaan ja mahdollinen hallitusohjelma luodaan ajallaan, eikä siinä yksittäisen kansalaisen mielipiteillä ole merkitystä.
Vihreät selitti vaalitappiotaan sillä, että puolue ei osannut sanoittaa tavoitteitaan siten, että puolueen sanoma olisi mennyt perille.
Blogin avaaja mainitsee nyt saman ongelman väistyvän hallituksen aikaansaannosten osalta.
Tuollaisen ajattelun lähtökohtana on se, että äänestäjät eivät osaa ajatella omilla aivoillaan ja siksi he äänestävät ”väärin”.
Onko liian vaikea myöntää, että suurin osa äänestäjistä oli kyllästyneitä viimeisen neljän vuoden päätöksiin ja toimenpiteisiin ja siksi äänesti niin kuin äänesti?
Velkaruletetilla kusetettiin pöljiä läpi ip-lööpien, somen ja
median ja uskomaan, että velkaa on otettu turhaan ja kuin kotitaloudet olisivat vertailukelpoisia valtionvelkaan, joka tasollisesti on vielä hyvin hallinnassa vrt. EU.
Sitä taas vastuuhallitus ei osannut argumentoida oikein.
Nyt katsotaan miten ”äijien” käy.
Punademu-vassari-virhe-sakki kusetti nimenomaan sillä, ettei velkaa muka tarvitse maksaa takaisin, ja jätti kertomatta, paljonko niiden korot tulevat vuosittain maksamaan.
Miljardiluokan korot ovat pois käytettäväatä rahasta ja samaan aikaan tämä sakki lisäsi pysyviä menoja miljardiluokalla.
Höpö höpö. Kukaan ei ole kusettanut ketään.
Jos jatkat, tee selvitys siitä, mikä velka on ollut siinä tilanteessa turha.
Ihanko totta vaadit minua selvittämään asian, minkä talousoppineet ovat jo julkisesti kertoneet?
He ovat todenneet, että n. 10 miljardia velkaa oliotettu enemmän kuin korona ja Ukrainan sota olisivat edellyttäneet.
Ei sitä sen selvemmin voi esittää, vaikka punademuille se edelleen on ihme.
No, sinä voit kertoa, mikä muu oli sitten turhaa. No, ei kannata jatkaa, koska, elämää ja ogelmia oli tuhat noiden liäsksi.
Nyt on kysymys uudesta hallituksesta, jos sellainen joskus syntyy.
Heh…suomalaiset ovat yksi maailman sivistyneimmistä ja koulutetuimmista kansoista, joten ehkä se ”kusetus” aivan niin helppoa ole, enkä itse asiassa vaalien alla nähnyt kyllä juuri muiden kuin sinun vertailevan valtionvelkaa kotitalouksien velkaan.
Laita toki ihmeessä linkki jos jossain näin on jonkun vakuuttavan tahon toimesta tehty.
Demarit Marin etunenässä kyllä yritti kusettaa sekä sillä, ettei mistään tarvi sopeuttaa kuin myös sillä, että Suomessa olisi blokkivaalit, kumpikaan kusetus ei mennyt läpi kuten vaalitulos kertoo.
Enemmistö ihmisistä oli, kuten Juha U mainitsi, kyllästynyt Marinin hallituksen politiikkaan ja äänesti sen mukaan, toki tätä voi kukin toisin itselleen todistaa ja toimia kuin Kepulit, vika on aina jossain muissa.
Marinin hallitus sai enemmän ääniä kuin oppositio, mutta paikkoja vähemmän. Se siitä.
Kuka on väittänyt, ettei sopeuttaa tarvitse, leikatakin. Mutta veroja yläpäästä korottaen, porsaanreijät jne
tukkien, julkismenoja kiristäen jne..
Odotetaan, nyt vastauksia ja neuvottelun tuloksia.
Kukaan ei ole vielä hallituksessa.
”0Mutta veroja yläpäästä korottaen, porsaanreijät jne
tukkien, julkismenoja kiristäen jne..”
Ajatella, olisipa demarit olleet hallituksessa niin tämä kaikki olisi jo tehty kun oli neljä vuotta aikaa.
Mites demarit tai muu vasemmisto ovat muutoin julkismenoja olleet kiristämässä?
Korottamasa kyllä ihan huoletta, mutta että kiristämässä 🤣🤣🤣
Nyt katsotaan, mitä tehdään kriisijan hallituksen jälkeen ja, mikä on sen kokoonpano, jos yleensä joku saadaan aikaan. Joku oppositiosta tai jotkut saavat vastata huutoonsa.
JU
Hyvin on mennyt vihreitten puheista sairautensa oire:
hiilidioksidimonomania
Aiheuttaja vielä hämärä.
siis ilmennyt…
Kännykkäni tekstiohjelma keksii omiaan alati.
Kun velkaa on sen voi maksaa pois jos kykenee
Tämä onkin velka jota ei voi maksaa pois siis onko se sitten edes velkaa terv tepivaari
Ennustus:
Orpo ei saa muodostettua enemmistöhallitusta persujen ja kd:n kanssa, koska RKP ei lähde mukaan. Vähemmistöhallitusta ei yritetä enemmistön ollessa mahdollinen vaihtoehto.
Eli Orpo saisi demareiden kanssa enemmistöhallituksen, koska mukaan tulisi rkp, vihreät ja kd ja liike, mutta hinta voi olla kokoomukselle liian kova. Presidentti puuttuu peliin arvovallallaan, koska maailmantilanne on paha ja pahenee.
Hallitusohjelma tullee olemaan suuri kompromissi ja valiokuntapaikat pannaan uusiski ja vaaleja ei tarvitse uusia.
Hallitus tulee, mutta on kaukana kokoomuksen lähtökohdista.
Se, kuka on pääministeri ?
Siis ihan miten presidentti puuttuu peliin hallituksen muodostamisessa ”arvovallallaan”?
Suomi on vapaa demokratia, jossa on tarkoin määritelty valtiosääntö, joka määrittelee kunkin tahon valtaoikeidet, eikä tätä nyt mikään muuta, vaikka vaalitulos kuinka harmittaisi.
Valtiosääntöön kannattaisi tutustua vaikka siksi, että ei esittäisi aivan hölmöjä.
Valtiosääntö on mikä on ja velvoittaa. Presidentti puuttui pari kertaa Sipilän hallituksen eroihin ja kaavailuihin ja esti eroamisen kunnes se oli enää mahdotonta.
Presidentti voi muodollisesti kieltäytyä vahvistamisesta tai ts. olla nimittämättä hallitus.