Mikä auto on hyvä- käytettynäkin ? Ei mikään sähköauto, vaan ”tusina-auto”, tavallinen, kaikkialla näkyvät menopelit, joihin löytyy edullinen huolto ja varaosat.
Vain ”talousnerot”, lottovoittajat tai muuten isolla egolla varustetut pienet miehet, haluavat kiiltävän, paremman kuin naapurilla, ison pankkitilin, velattomalla setelinipulla, ostetun korealaisen ”limusiinin” nököttämään pikkuajoon, kauniille pihalle( ei autotalliin), jossa nurmikkokin on pinseteillä nypitty.
Tämä juttuni ei koske työ- tai työsuhdeautoja.
Tv:stä tuttu autokauppias kertoo suosituksensa – tällainen käytetty auto kannattaa hankkia nyt: Mukava ohjelma, jossa alan harrastaja nauttii, miten vanhasta autosta kuin autosta tehdään osaavasti hieno kulkupeli.
———–
Wheeler Dealers -hittisarjan juontaja Mike Brewer tuntee autokaupan kuin omat taskunsa. Tästä syystä hänellä on myös vahva näkemys siitä, millainen auto kannattaa hankkia ja millainen sivuuttaa.
”– Tätä nykyä käytetyn auton hankkimisessa ei ole juurikaan riskejä, koska kaikki autot ovat aivan samanlaisia. Jos ostat vaikkapa Volkswagen Golfin, niin se on pitkälti sama auto, kuin joku Audin tai Seatin malli, Brewer sanoo.
Tästä huolimatta Brewerillä on myös omia suosituksia.
– Lähtökohtaisesti kaikki japanilaiset autot ovat erittäin luotettavia. Mikä tahansa Toyota tai vaikkapa Subaru on lähtökohtaisesti luotettava menopeli.
– BMW:n 3-sarja myy syystäkin niin hyvin: Se on todella hyvä ja luotettava auto.”
———–
No, minulle kelpaa noilla ohjeilla vain ranskalainen, italialainen tai sitten oikein vanha merkkiauto kuten ruotsalainen tai amerikkalainen.
Jos ostat nyt vaikka vuosimallin 2016-2018 Fiat 500 bensan (km määrä nyt noin 50-70 tuhatta km)Saat omasi pois 10 vuoden päästä. Katsokaapa näiden hintoja siitä kun ne launchattiin Suomeen…
Noinko on ei ole kaikilla lainkaan saman näköinen emännästä en osaa sanoa kun ei sellasta ole
Minulle auto on liikkumistapa paikasta A Paikkaan B terv tepivaari
Autoiluun liittyen polttoaineen hintakeskustelusta huomio.
Ennen vaaleja Riikka Purra lausui eduskunnassa seuraavaa. ”Te vain levittelette käsiänne ja syytätte maailmanmarkkinahintoja ja väitätte, ettei asialle voi tehdä mitään”.
Vaalien jälkeen ministerinä tämä blondattu Milla Magia on tätä mieltä. ” Polttoaineisiin vaikuttavat oleellisesti maailmanmarkkinahinnat ja emme voi tehdä asialle mitään”. Voi v…ttu sentään. Kyllä se Audin takapenkki näköjään vaikuttaa aivotoimintaan.
Ei vissiin mene persurokotetun ohimoiden väliin tuo äänten kalastelu…Kyllä takki kääntyy kun Audin ovet aukenee..Hyi helvetti.
Punaideologiaan eivät tosiasiat uppoa, kun ideologinen paska estää ajattelemisen.
Marinin sakki oli nostamassa polttoaineiden hintoja massiivisesti ja nykyhallitus kumosi niitä sekoittamistyperyyksiä.
On se vaan näköjään katkeraa, kun munimisia ei pysty lakaisemaan maton alle.
Mitä nykyhallitus on kumonnut ?? Ei yhtään mitään.Tainnut blogisti saanut tupla-annoksen persurokotetta ja suoraan perseeseen isolla piikillä. Se tuo persuideologia näköjään sekoittaa ihmisen aivotoiminnan totaalisesti.
Purran persut eivät tienneet bensan markkinointitavasta kuten ei muustakaan hölkäyksen pöläystä. Se todistettiin Yle tv 1 !
Yli viidenkymmenen vuoden ajalta, ja miljoonista kilometreistä ja kymmenistä autoista kokemusta!
Kaikki ranskalaiset pitää unohtaa!
Kun on aikansa auton kanssa elänyt, niin nyt riittää parin tonnin kottero.
Minä puhuin vain siitä mihin nyt kannattaa rahansa pistää, ilman rahoitusta.
Tuo on totta, jos ei ole ”takaisinmaksajaa ” tai työajoa.
Jep jep, kaksi sanaa: Volkswagen Golf.
Ostin uutena kymmenen vuotta sitten ja pelaa edelleen mainiosti.
Eniten vikoja on ollut vanhassa poikuuden Vauxhall ”vaivassa”, = kaikki mahdolliset, Jeep Cherokee, luettelo pitkä. Vähiten vikoja Saabit, Volvo, Citroen Xantia, joskin ne ovat olleet uusia tai 1-6 v ikäisiä. En ole koskaan omistanut mitään kotteroa kuten japsia tai VW:tä. En Bemaria, Mersua tai Audia, ei niin paksua ”takaisinmaksun kestävää” lompakkoa ole ollut. Ajanut kyllä kaikkia.
Nykyautojen valo-sähkötekniikka kaikkine härpäkkeineen, lamppuineen, vaihtoineen on kallista puuhaa.
Pääosin kaupunkiajoon riittää suurkaupunkien tapaan pienet kaupunkikotterot.
Muualle pääsee junilla.
Muuten luotettavimmat autotaxit koki taas eilen naapurit, jotka tulivat Italiasta Veronasta, Roomasta ja Pisasta. Myös USA. Lontoo maailman paras.
Kokemuksesta samaa mieltä. Italiassa erittäin organisoitu ja jämpti meininki.
Suomessa ei taksijärjestelmässä pelaa mikään. Täysin huithapelia ja epäluotettavaa touhua esim. Hesa ja Tampere.
Ajavat Mersuilla, joihin täytyy isohkon mutta normaalivartaloisen tunkeutua, kolistaa pää ovenripaan ja eivät enää tiedä ja ymmärrä, missä osoite on.
Huonon auton syy !
Ikäni ajellut vanhoilla ja vaatimattomilla autoilla, suurimmaksi osaksi Toijotoilla ja Nissaneilla, on pari Datsuniakin ollut. No viitisen vuotta sitten jostain syystä alkoi fiirata, oliko joku laakso omanarvon tunnossa mutta vaihdoin aika uuteen Volvo XC60 autoon. Hetken tunsinkin itseni polleaksi kun marketin parkkipaikalla nousin arvokkaasti Volvostani. Aika pian huuma kuitenkin alkoi laskea, en tuntenut enää mitään paremmuutta autoni vuoksi. Naapuritkin alkoivat suhtautua minuun vähän vieroksuen ja oudoksuen. Pari vuotta sinnittelin ja sitten vaihdoin Qashkaihin ja nyt on taas kaikki hyvin ja kohdallaan, neljäs vuosi alullaan tavallisten ihmisten autolla ajellen.
Minä ”nolasin” Porvoossa maalla tuon Ison Volvo XC:n vanhalla Jeep Cherokeella.
Volvo kaikkine ”vetoineen” ei saanut vedettyä venettä trailereineen nurmikolta tielle. Rapa vain lensi Volvon kaasutellessa eteen ja taakse.
No, minähän avuksi ja kiinnitin vetoliinan Volvon nokkaan ja toisen pään Jeepin vetokoukkuun.
4-vetolukitus ja maastovaihde päälle ja siitä se koko hökötys nousi ilman pientäkään hikeä paitsi naapurin otsalla.
Jatkoa tähän juttuun Wheel Dealereilta:
Wheeler Dealers -sarjan suosikkijuontaja: Nämä autot ovat tulevaisuuden klassikoita https://www.is.fi/autot/art-2000009890520.html
Kun nyt tuli puheeksi, niin minulla ei ole kskaan ollut japanilaista autoa, eikä kiinalaista, eikä korealaista, eikä myöskään venäläistä. Pääosin ne autot ovat olleet saksalaisia ja joku engelsmannikin. Elglantilaiset tekivät ihan hyviä autoja, mutta kun ne eivät viitsinyt viimeistellä niitä.
Minulla on ollut vain yksi saksalainen, Opel Omega ja uusi. Siinä riitti huolletttavaa. Aika oli v.1994- .
Jotenkin kaikki Citikat aina rättäristä ID-Pallaksiin ja Xantioihin jne. ovat olleet mieluisia niiden edistyksellisen ja huiman tekniikan vuoksi.
Ihastuin jo pienenä lapsena setäni ”gangsteri- Citikkaan”.
Rellut ja Peugeotit ovat olleet myös fiksuja kuin mitkä.
Kun ostat Heikki ooppelin etkö tiedä että se on sakemannin lada eikä nuot ranskan ihmeet ole sen kummepia kuitenkaan terv tepivaari
Yksi sukulainen on aina Opeleita pitänyt ja ihan tyytyväinen ollut.
Tällä hetkellä en tosin itse ostaisi, en kyllä edes volkkariakaan, pitkälti koska Saksan yhteiskunnan tila on niin epävakaa ettei oikein uskalla luottaa saako varaosiakaan jatkossa.