Tämä onnettomuuteen joutunut maasturi oli n. 17-v vanha, mutta ns. ikinuori vm. 2007 maasturiksi. Se oli tietojen mukaan hyvin huollettu 4-vetoautomaatti.
Spekulaatiota: Jos 4-vetoautomaatti oli kytketty pois vain takavetoiseksi maantieautomaatiksi, se on liukkaalla tiellä erittäin vaarallinen monikäyttörenkailla ilman nastoja. Ja jos liukkaalla sattuu pienkin ajovirhe, vielä vaarallisempi saada hallintaan, kun manuaali(jalka)kytkintä ei ole. Auto on lisäksi korkea ja painava tuolla 4 h sotilaiden määrällä.
Jos sillä oli tieajossa normaali 4-vetoautomaatti päällä ( kaikki pyörät vetävät), sen hallinta on ok. Ominaisuuksia on vielä lukkoperäveto, 4-veto, jossa kaikki pyörät vetävät samalla nopeudella kurvissakin. Sitä käytetään vain hankalassa hitaassa maastoajossa.
Mutta, tie oli suora ja liukas, jolloin epäilyksi jää joku sisäinen ajoa häirinnyt tekijä on tapahtunut. Se on aiheuttanut autoon ohjausvirheen ja yrityksen oikaista sitä suoraksi liukkaalla tiellä takavetoautomaatilla. Entä lisäksi kokematon kuski tälle autotyypille? Mene ja tiedä, mutta kokemuksesta epäilen tätä. Aika näyttää.
Surullinen tapaus.
Sellaista joskus tulee ihmeteltyä että kun varusmiestä kohtaa onnettomuus saa se medioissa monin verroin enemmän huomiota kuin tavallisen ihmisen menehtyminen.
Siihen lienee syynsä, koska usein tilanteeseen liittyy koko joukkue, aseet ja kaikki vielä valvonnan ja sääntöjen alla.
Voit tippua alas jakkaralta ja kuolla. Ei tässä muuta.
En ehkä nyt ymmärrä, mutta se tiedän että jakkaralta putoamiseni ei suurta mediaa kiinnostaisi
Tarkoitan kun auto-onnettomuudessa menee henki niin helpomminkij voi mennä henki.
Olen myynyt aikoinaan Land Rovereita ja käynyt niillä maastoajokurssit varsinkin Defenderillä, turvallinen iso maasturi mutta vaikka olisit turvavöissä niin kaatuessaan autossa voi mm niskat katketa yms ns heilahduksesta jokaisessa autossa kun kulma on oikea yms. Ikävä tapaus.
Lisäys. PV:lle luovutettiin vuonna 2007 kyseistä mallia muistaakseni 50 ajoneuvoa.
Tässä sen ajan tilastoa siitä kuinka kestävä ja luotettava maastoauto on kyseessä:
”Autoista 80 prosenttia on mennyt ammattikäyttöön. Muun muassa 60 maan asevoimat, mukaan lukien Suomen puolustusvoimat, käyttävät Defenderia. Lähes kahden miljoonan myydyn Defenderin kannasta peräti 75 prosenttia on vielä liikenteessä.”
Lähde:
Land Rover Defender 90 ja 110 SW: Ammattilaisen rauta https://www.is.fi/autot/art-2000000924308.html
Auto on varmasti hyvä ja luotettava, siitä ei ole kysymys. Vaan siitä, ovatko ajajat, varusmiehet riittävän kokeneita ajajia ajamaan tällä ”monivetoautomaatilla” kaikissa olosuhteissa- sitä epäilen .
Ajokokemus ykkönen ja häiritsevät tekijät se huono vaihtoehto.
Kokeneet ajajat sanovat, että takavetoinen automaatti, amerikkalaiset, vahemmat mersut ovat erittäin pahoja hallittavia liukkailla teillä. Nykyiset erilaisilla ajonvakautusautomaateilla auttaa, mutta oikea ajajan kosketus tiehen ja olosuhteisiin hämärtyy.
Entä, jos tuossa oli nuori bemarikuski ?
Nuori bemarikuski on luultavasti tottunut ajamaan tehokkaalla takavetoisella.
Sen sijaan joku etuvetoisella ajamaan opetellut ei sitä osaa.
Niin, takavetoinen on takavetoinen ja sitä enää harva osaa hallita saati automaattina.
Itse pyörähdin kerran vanhalla takavetoisella farmari Volvolla. Vauhti ei ollut kova, korkeintaan jotain 50 km/h. Sivutieltä kumminkin tuli äkisti toinen auto. Volvo lähti luisuun ja yritin tehdä ns. korjausliikkeen. Tuloksena oli kuitenkin vielä suurempi heilahdus toiseen suuntaan. Sitten mentiin perä edellä lumipenkkaan. Vähän aikaa pulssi oli korkealla, mutta ei onneksi tullut mitään vahinkoa, jatkoin vain matkaa.
Mahtoiko Defender suistua keula vai perä edellä?