Ylinopeudet ja nopeusrajoitukset

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/eu-selvitys-suomalaisilla-ongelmia-nopeusrajoituksien-noudattamisessa/8666876

”EU-selvitys: Suomalaisilla ongelmia nopeusrajoituksien noudattamisessa”

”Ylinopeudeksi laskettiin jo yhden kilometrin tuntinopeuden ylitys, kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.”

Ei ihme, että näin on.

Onhan se todella hirveää, kun hyvällä levellä tiellä hyvällä säällä ajetaan jopa yksi kilometri tunnissa yli sallitun.

Meillä on paljon järjettömän alhaisia nopeusrajoituksia, joille ei todellakaan järjellistä syytä löydy.

Esimerkiksi leveällä asfaltoidulla tiellä on toista kymmentä kilometriä sallittu nopeus 60 km/t sen vuoksi, että joku ”melkein” tien varressa asuva on valittanut aiemmasta 80 km/t nopeudesta.

Samanlaista typeryyttä on viime aikoina ilmennyt siinä, kun tiekunnat ovat alkaneet asettaa 40 km/t rajoituksia kohtuullisen leveille hyväkuntoisille kilometrien mittaisille teille jonkun yksittäisen kaaharin perusteella – ikäänkuin se kaahari siitä piittaisi.

Yksi typeryys on myös tuolla 9-tiellä, missä poistettiin vaihtuvat nopeusmerkit ja iskettiin koko ohituskieltomatkalle nopeudeksi 80 km/t läpi vuoden.

On se ihme, ettei edes kesällä voi se nopeus olla 100 km/t.

12 vastausta artikkeliin “Ylinopeudet ja nopeusrajoitukset”

  1. Niin pahinta tuossa on se ettei eri autojen mittarit näytä tismalleen samoja lukemia. Minulla mittarin näyttö on niin pieni että näen noin 5 km tarkkuudella.

  2. Tässä on jotain hiukan samaa, kuin nykyisessä tupakkalaissa, siinä on tavoitteena saada Suomi savuttomaksi vuoteen 2030 mennessä.( tuon vuoden vetäsin hihasta, kun en muista mikä on oikea).

    Liikenteessähän on ihan sama tavoite, eli saada kuolemaan johtaneet onnettomuudet loppumaan vuoteen X mennessä. Sehän on ihan kaunis tavoite, mutta sopii soivoa.
    Onhan se tullut nyt jo yli kahdestatuhannesta kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta noin kahteensataan.

  3. Ongelma on ja tulee olemaan siinä, ettei känniläisiä, huumeveikkoja ja itsarin tekijöitä eikä myöskään sairaskohtauksia voida poistaa ja siksi ne kuolemat eivät lopu koskaan niin kauan kuin ihminen ajaa autoa.
    Sama koskee nuorison näyttämishalua, minkä seurauksena tapahtuu myös onnettomuuksia.
    siinä ei kyse ole pienistä nopeudenylityksistä, vaan todella holtittomasta kaahaamisesta, kun pitää kavereille näyttää taitoa, mitä ei ole.

    1. Etelä-Pohjanmaalla tapahtui jokin aika sitten paljon nuorison kaahauskuolemia, mutta lienevät tehneet parannuksen. En ole ainakaan huomannut uutisia kaahaamisista.

  4. Tarkalla rajalla syntyy jono sillä aina jonkun mittari näyttää alempaa kuin todellinen nopeus ja siitä seuraa yhä enemmän turhia ohituksia jotka ovat vaarallisia jonoutumistilanteessa.

    1. Totta, vaan sen päälle on joukko noita ”turvallisia kuskeja, joka ajavat varmuuden vuoksi 10 km/t sallittua alemmalla mittarinopeudella eli mittarivirheen kera jopa lähes 20 km/t sallittua hitaammin.
      Sen lisäksi osa näistä syyttää laillisella sallittulla nopeudella ohittavia kaahamisesta.

  5. Sitten on vielä nämä, jotka katsovat oikeudekseen ajaa koko ajan vasenta kaistaa, vaikka oikealla olisi hyvin tilaa ja vielä ajavat alle sallitun! Ihan sairasta!

  6. Nopeus rajoitukset ovat lain sitä osaa jota aika iso porukka rikkoo on toki niitäkin jotka ajaa alle nopeusrajoituksia

    Mutta meillä Suomessa ei ole sellasta lakia joka edellyttäs ajamaan vaikka sataa jos merkki niinkin sanoo

    Mitenkäs se menikään että autoa on ajettava sellasella nopeudella että hallitsee sen tien näkyvällä osalla

    No ei se alinopeuskaan turvallisuutta luo kun ohitukset ovat aina riski asia

    No itse en aja yli sadan jos merkki niin sanoo en myöskään alle

    Mutta kyllä sen järjen käyttökkin on sallittu ja erään merkin kohdalla olis hyvä kun otettas merkki vakavasti

    Hirven kuva tien varressa ei ole turhaan n 500 kg läskiä konepellillä alkaa oleen itselle vaaran paikka

    Menee se Audikin läjään siinä vaiheessa kun raato on pellin päällä terv tepivaari

    1. Menee se audikin.
      Siksipä tiputan sen vauhdin sinne 80 tasolle hirvimerkin luon ja pidän pitkät valot päällä.
      Samoin seilaan katsella reunasta toiseen koko ajan.
      Valitettavasti huomaan, että siinä tilanteessa ohitse vilahtelee jatkuvasti autoja ja joudun pitämään lyhyitä valoja liikaa.
      Tilastollisesti niitä kuolleita tulee hirvikolareissa lähinnä silloin, kun kolarinopeus on päälle 80 km/t.

  7. Kun tietää tuon hirvisonnin painon ei ole kunnioittamatta hirvimerkkiä voi melkeinpä sanoa että se menee tien yli metrin tarkkuudella samasta paikasta
    Mutta siksi kait näitä kuolemia niissä sitten tuleekin ja kaikki ihan turhaan terv tepivaari

  8. Ajan pääasiassa laajennetulla kaupunkialueella, en posottele moottoriteitä, kun ei ole tarvetta. Ja, jos menee ns. kaupunkiautolla valtateille, on kohta joku ”audi-mersu-bemari- tesla-munanjatke” peräpuskurissa kiinni.

    Kaupunkialueen valtasuonissa näkee älyttömät kohellukset kaistan vaihtoineen ja suhteelliset ylinopeudet parhaiten sekä roikkumisen muutaman metrin päässä peräpuskurista. Samoin 30-40 km/h rajoitusalueilla, jotka ovat se pääasiallinen raja kaupungissa.
    Suurimmat koheltajat ovat nuoret, pizzakuskit Yariksilla ja taksikuskit musta tukka ja mustat aurinkolasit päässä.

    … ja yli kolmannes on perävalottomia autoja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *