https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/cb1b46e9-2062-4fb3-8b9f-741b6bdb666b
”Sähköautojen karmeat vaikutukset asfaltille selvisivät – Tutkimus: tuplasti pahempia kuin bensiiniautot”
Niinpä niin – utopia alkaa hajota.
Kaikenlaiset hörhöt räksyttävät nastarenkaista, mutta nämä sähkökotterot tuhoavat tien pintaa monella tapaa pahemmin ja voimakkaammin.
Sähkökotteroille isommat verot teiden kunnossapidon parantamiseksi.
Kumma juttu että jos auto painaa tuplat, se kuluttaa tietä tuplat.
Eikö fysiikan lakeja oltukaan peruttu samassa kun biologia laitettiin tarkkailuluokalle?
Ei
Entäpä sitten isot pakettiautot ja painavat rekat – pitäisikö ne kieltää kun kuluttavat teitä enemmän kuin pienet bensakäyttöiset henkilöautot?
Eiköhän ole parasta, että tiet rakennetaan kunnolla ja niitä pidetään kunnossa.
Olisi parasta, vaan se raha ”tarvitaan” kaikkeen muuhun poliittiseen jakeluun.
Kyllähän myöskin nuo latauspisteet hajoavat sekä vanhenevat käyttökelvottomiksi parissa hetkessä, mistä taannoin oli Aamulehdessä juttua.
En tiedä olisiko raideliikenne kestävämpää, vähemmän routavaurioillekin altista sekä vähemmän korjauksia vaativaa?
Joka tapauksessa ikävä tilanne, jos yhden luonnonresurssin ehtyessä emme siirry maltillisempaan kulutukseen, vaan vaihdamme uusia luonnonresursseja ylikuluttamaan sekä jopa kannustamaan ihmisiä lyhytnäköisiin järjettömyyksiin.
En sinänsä ymmärrä kaupunkilaisten yksityisautoilua puolustavaa argumentointia, ellei ole painavaa syytä kuten liikuntarajoitetta sille, miksi julkisia ei voisi hyödyntää.
Seurasin taannoin Tampereen kaupungin järjestämää kansalaispaneelia liikkumiseen liittyen, jossa yhteisten videokeskusteluiden kontekstissa ihmiset saivat vapaasti kertoa liikkumis-tottumuksistaan sekä toiveistaan kaupungin liikennejärjestelyihin liittyen.
Yksikään panelisti ei kokenut yksityisautoilua hyvänä eikä kestävänä ratkaisuna, vaan useat kauempanakin asuvat käyttivät autoa vain päästäkseen jonkin julkisen liikenteen lähellä olevaan parkkiin, josta jatkoivat matkaa julkisilla.
Itsellä lähipiiriin kuuluu jos minkä alan toimijoita, kuten maalari, joka kuljettaa jopa maalausvälineensä julkisissa mukanaan, vaikkei ole mikään roisi mies.
Perheenisä vie lapsensa junalla lasten äidin mökille kantaen nuorimmaisensa hartioillaan pikkutiet mieluummin kuin että ostaa auton.
Lääkäri, joka kulkee omalle mökilleen julkisilla, kantaen viimeiset pikkutiet rinkassa/ keikkakassissa kaikki tarvitsemansa työkalutkin mökin remonttitarpeisiin.
— ja hyvin jaksavat terveet ihmiset!
Sitten on joukko marisevia egoisteja.
Minä sitten lienen ”mariseva egoisti”, kun en julkista liikennettä käytä.
En viitsi kävellä 7 kilometriä nyssepysäkille odottamaan sitä joskus tulevaa ja sama takaisin.
Autolle ei ole parkkipaikkaa siinä lähimaillakaan.
En viitsi kuljettaa ruokakasseja tai muuta tavaraa nyssessä.
Kakkos-nelosen 4-metristä lankkua ei saa mukaan nysseen.
Matka autolla nyssepysäkiltä jonnekin keskustaan tai ostarille on auton käyttökuluina selkeästi halvempaa kuin nykyiset nyssemaksut.
En jaksa vaihtaa nysseparkilta nysseen-ratikkaan-nysseen päästäkseni haluamaani paikkaan – ja sama taas takaisin.
Nysse/rarikka/nysse ei mene sinne, missä yleensä käyn.
jnejnejne.
Miten olisi jos kiellettäisiin kertakäyttöpelleily ja kiinalaisen krääsän myynti?
Mitä jos vähennettäisiin vaan sitä kulutusta.
Niimpä: Autovero painon mukaan.
Ajattelin seuraavaksi hankkia junan niin en kuluta maanteitä ja se on ekologisempaa. Mökillekin saa kaikki tavarat mukavasti kyytiin. Mahtuukohan se kääntymään tuossa parkkipaikalla?
Kurja tilanne, jos sinulla ei ole ollut varaa hankkia junaa, niitä on perinteisempäänkin makuun sellaisia, joiden raiteet ovat palapelinomaisesti toisiinsa liitettäviä puupalikoita, joista saa omalle hiekkalaatikolle täysin ihkun kokonaisuuden.
Rakastajani muuten, varattu perheellinen herra, asui hetkisen pysyvästi erämökillään vuoristoisemmassa maastossa, jonne ei teitä kulje — ja hän päivittäin kantoi jälkikasvunsa jonnekin hoitopaikkoihinsa ennen kuin itse kävi töihin. Mutta suomalaiset ovat toki pääosin mukavuudenhaluisia pikkuporvareita, joilla pitää olla peränlämmitin istuimessaan.
Nythän on jo uumoiltu akseli painon nostoa 75 tonniin rekoilla ne ovat ne teiden runkojen pettämisiin syylliset
Muistaakseni vanha laki antoi 60 tonnin painon siinä on eroa 15 tonnia
Valtaosa Suomen valtateistä on rakennettu 1960-70 luvulla jotenka eipä suuri ihme että alkavat pettämään terv tepivaari
Siinä sähköauton kolme asiaa:
1. Voimakas vääntö ja kiihtyvyys automaatilla ja sen vaikutus tien pintaan
2. Pääsääntöisesti leveämmät renkaat
3. Paino
Kuinka monin kertaiselle painolle pitäisi asiaa tulkita rekat tulevassa painaa n 75 tonnia kestääkö meidän ikivanhat sillat
Sähkö auto toki painaa enemmän kun vanhat ei silti 75 tonnia terv tepivaari