https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009514674.html
”Ministeriö selvitti: Suomen ei kannata siirtyä eurooppalaiseen raideleveyteen”
Tämän tuloksen olisi kuka tahansa tervejärkinen osannut sanoa.
Koko rataverkon uusiminen olisi satojen miljardien kustannus ja vastaavasti kiskokaluston muuttaminen päälle.
Lisäksi muuttamisvaiheen aikana koko rautatieliikenne olisi sekaisin ainakin pari vuosikymmentä.
Koko asia on hoidettavissa käyttämällä vaihtuvalevyisiä akseleita siinä kalustossa, mikä kulkee Suomen ja muun Euroopan välillä samalla tavalla kuin nykyisin.
Saa nähdä yrittääkö komissio asian järjettömyydestä huolimatta pakottaa suomen muuttamaan rataleveyttä.
Kaipa tähänkin selvitykseen pari miljardia kaadettiin rahaa.
Tässä teknistä selitystä telistä ja radasta.
Eurooppalainen rata on 89 mm kapeampi kuin Suomen venäläinen.
Tein rakenne:
https://kiskoarkea.wordpress.com/2012/01/16/junan-kartiot/
Junanradat eivät ole se ratkaisu, vaan tavarakontit radoilta ja vesiliikenteen kautta uusille raiteille Eurooppaan.
Ihmiset liikkukoot niin kuin nykyisinkin.
Olis siinä yksi hyvä pointti: Katkaista sekin yhteensopivuus itään?
Se on liian kallis toimenpide kokonaisuudessa asentaa toinen kisko sisäpuolelle ja kaventaa junan telin leveys uusiin juniin.
Mitä taloudellisesti sillä voitetaan ?