Li Andersson ja Riikka ja Riikka Purra väittelivät asiasta eilen A-Studiossa, eli mikä on syy koulumenestyksen huonontumiseen Suomessa, onko se S2 eli toinen kieli, joka on sidoksissa maahanmuuttoon kaikkialla Suomessa – no, se ei ole pääsyy. Tietäähän sen tamperelainen, savolainen, lappalainen ja karjalainenkin.
LI Andersson: oppilaiden yhteiskunnallinen eriarvoistuminen perheissä:
Opetusministerillä oli taas kerran asiat hanskassaan. Koulumenestys riippuu oleellisesti perheiden hyvinvoinnista ja taloudellisesta tilanteesta sekä sosio-ekonomisesta taustasta, joka tuppaa olemaan kohta jopa perinnöllinen. Hyvätuloisilla alueilla tai maantieteellisesti tasa-arvoisimmilla paikkakunnilla oppimenetys on selvästi parempaa kuin huono-osaisilla asuinalueilla, johon on pakkautunut aikojen kulussa ns. taloudellista, ammatillista huono-osaisuutta ja paljon muun kielisiä vuosikymmenten saatossa. Eikä Suomi ole alkuunkaan Ruotsin tiellä.
Riika Purra: maahanmuutto:
Purralla vastaus kaikkeen oli maahanmuutto, jota kaikkien tiedoksi on Suomessa ollut massoina alkaen somaleista jo 70- luvusta alkaen.
Todelliset syyt:
Niin kuin LI Andersson sanoi, opetus ja koulujärjestelmä suurentuneine luokkineen, pakkautuminen suuremmille alueille, luokkakoot ja perheiden huono-osaisuuden kasvu ovat perussyyt. Äidinkielellä opetus ei mitenkään onnistu muualla kuin paikkakunnilla, jossa pääkieli on selvä ykköskieli kuten suomi ja ruotsi tai kouluissa, joka ovat ns. muun kielisiä kouluja ( ruotsi, saksa, englanti, ranska, venäjä ). Äidinkieli on Aja O. Mutta, jos lapsen edellytys on oppia ensin suomi, hän putoaa automaattisesti huonompaan S2 – luokaan.
Eri asia on se, mitä tasapäistämien tarkoittaa. Kaikilla pitää olla pääsy samanarvoiseen varhaisopetukseen. Se ei saa tarkoittaa myöhemmin muuta tasapäistämistä. Omasta mielestäni eri lahjakkuuden alueet pitäisi hahmottaa varhain ja tukea sen lahjakkuusalueen kehitystä olipa se mikä tahansa ja minkälaisesta perheolosuhteista lähtöisin.
Mitä Ylen koulukone tekee tai ei tee? | Uusi Suomi Puheenvuoro
PS. jos täällä tavan mukaisesti alkaa taas keskustelu puna-vihreistä, demuista tai kommareista tms. lähtee saman tien roskikseen.
Eipä sitä paljon väittelyksi voinut sanoa, kun Andersson piti yksin esitelmän. Tällä kertaa ei edes toimittaja puuttunut siihen vuodatukseen, vaikka yleensä alkaa puhua päälle.
No, eihän siihen Purralla ollut muuta kuin tautologiaa maahanmuutosta.
Hyvä, että Andersson sai sanottua sen, mistä oikeasti on kysymys ja pärjäsi Sannikalle, koska mielestäni hän on päällekäyvin ja
vastenmielisin juontaja noissa studioissa vrt. Damström, Sirkkanen Raivio jne…
Vanhempien koulutausta on ykkönen kuten ministeri selkeästi sanoi.
Opetuskielen hallinta on kakkonen.
Luokkakoon merkitys kolmonen.
Tässä Hesarin juttu ohjelmasta, joka on ihan kohdallaan:
Koulut | Riikka Purra ja Li Andersson ottivat A-studiossa yhteen koulushoppailusta https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009406899.html
Asiallinen ja kiinnostava blogi Heikiltä. Täytyypä kurkata tuo A-astudion jakso, kun en sitä vielä ole nähnyt! 🙂
Tuo AA-studio oli sitten freudilainen lapsus,
Myötähäpeän tuskassa kirjoitan näin kansakoulupohjalta, kun edes opetusministerillä ei ole hajuakaan äidinkielen kieliopista! Muutaman minuutin aikana hänellä meni monta kertaa ”senat sakaisin”. 🙁
Voi ei Veikko, eihän täällä kukaan osaa enää Suomea, itsekään en osaa kunnolla mitään kieltä johtuen mm. siitä, että minua on koko lapsuuteni riepoteltu paikasta ja maasta toiseen, joka häiritsi kovin opiskelurauhaani, kun aina piti olla oppimassa ja sopeutumassa uuteen paikkaan ilman, että sain rauhassa syventyä niihin asioihin, mitkä olisivat olleet itselleni mieluisia. 🙁
Yritän kuitenkin selviytyä, yritätkö sinä? Yrittäisimmekö yhdessä? <3
Li:n äidinkieli on ruotsi. Suomen hän opetteli vasta myöhemmin koulussa. Huomasin pari mitätöntä monikko/yksikkö lapsusta. Mutta tuo ei ollut se asia, vaan sivuasia.
Äidinkielellä opiskelu on se asia, mistä kaikki on kiinni. Sitten vasta ne muut asiat menevät perille.
:)Mun ei tartte yrittää, mää pärjään aina, toivottavasti sääki!:)
Edes suurin osa kantasuomalaisia ei osaa suomea. Ei kirjoittaa, ei edes tavuttaa tai taivuttaa, saati sijamuotoja. Sinutteluun ja teitittelyyn liittyvät verbit menevät jopa tv- kuuluttajilta metsään.
Mutta sekään ei ole se ihan pääasia, vaan äidinkielellä opiskelu.
S2-kieli ei tätä yksin selitä. Koulukoneestakin sen näkee: Tampereella on kahdessa koulussa 39% moisia oppilaita, toisessa hurjan korkeat keskiarvot ja toisessa matalat.
Maahanmuutto ei ole ongelma. Huono maahanmuuttopolitiikka on ongelma.
Lapsen kotona puhuma kieli ei myöskään ole ongelma. Meidän haluttomuutemme auttaa lapsia suomenkielisiksi on ongelma.
”Meidän haluttomuutemme auttaa lapsia suomenkielisiksi on ongelma.”
Sekin, mutta perusopetuksen järjestely omalla äidinkielellä, olipa se mikä rahansa, sakkaa. Se on suurin ongelma oppimistuloksiin. Suomen oppii myöhemminkin niinkuin Li.
Kyllä me varmaan voisimme siirtyä pakkoruotsin opetuksella käyttämän sitä rantahurrien mogerrusta kaikessa ja opettaan suomalaisillekin suomen kieltä vasta joskus myöhemmin.
Sillä tasapäistetäisiin sujuvasti suomenkieliset ja rantahurrit pärjäisivät jatkossa paremmin.
Tosiasia kuitenkin on, että meillä ei ole eikä koskaan tule olemaan resursseja opettaa lapsia kymmenillä eri kielillä ja murteilla.
Tosiasia myös in, että lasten pitää oppia perusasiat myös syuomen kielellä, koska sillä he jotuvat niitä soveltamaan vanhempinakin.
kaikenlaiset utopiat ovat tyypillisesti eräiden poliittisten ideologioiden ”kantava voima” , mutta ihan yllättäen elämme reaalimaailmassa ja joudumme asiat hoitamaan sen mukaan.
Sinänsä Anderssonskan monologi, missä täysin sivuutettiin opettajien antama palaute, osoittaa vain sen, että opetusministerillä ei tosiaakaan ole alan koulutusta saati kokemusta ja pelkkä ideologinen soopa johtaa toimintaa.
Näissä nuorissa akateemisissa naisministereissä ärsyttää juuri se etteivät ota huomioon palautetta pelipaikoilta, laput silmillä menevät oman teoreettisen viisautensa mukaan.
Meillä koulumaailmassakin kun tehdään uudistusta aina ensin todetaan että lisää rahaa pitää saada, resursseja. Miten lie Virossa sitten, vauhdilla Pisa tuloksissa ainakin ohitsemme menevät, ei kai siellä rahan voimalla, uskoisin.
Matti
Ensiksi: opettajat itse ovat kaikki akateemisia, joten heidän tasoltaan myös ministeri osaa puhua.
Jos ymmärsit Anderssonin koko viestin, hän puhui juuri noista oikeita asioista ja myös siitä, että rahapulan vuoksi kouluja lopetetaan, yhdistetään suuriin luokkiin ja erityisopetus on sotkettu normaaleihin luokkiin. Erikseen vielä Suomen suuri jo maahan muuttaneet ties mistä, Lähi-Itää ja Kauko-Itää.
Viro on ns. 2 kielinen maa, jossa toiset saavat opetuksen venäjäksi ja toiset viroksi. Maahan muuttaneiden vieraskielisten osuus on marginaalinen vrt. Suomi.
Mutta Suomi on epäonnistunut jo vuosikymmenet kokoomuksen Risikon johtaessa asioita vain puhumalla. Jukka Gustafsson yritti saada muutosta asioihin, mutta voimat eivät riittäneet murtamaan vastustusta.
Vähän olen Heikki eri linjoilla kanssasi. Monet opettajat kyllä puhuvat ihan nykyhallituksen toimista, opetusohjelmien monimutkaisuudesta ja jatkuvasta muuttamisesta niin että niitä on mahdoton kenenkään täysin toteuttaa. Ja eikö oppimistulosten (PISA) laskeminen ole kiihtynyt juuri nykyhallituksen aikana.
Mikään opetusohjelma ei muutu vain yhden hallituksen aikana. Rahaa on pantu perusopetukseen, mutta ei riitä. Opettajien motivaatio on huono huonon palkan ja oppilashäirinnän ja häirikköperheiden vuoksi. Korona-aika kuritti opetusta ja opettajia sekä erilaisissa valmiuksissa olevia perheitä erittäin paljon.
Pisa- tulokset ovat heikentyneet vuosia ja jos näin mennään se jatkuu.
Riskko ja Gahn- Laasonen ovat olleet täysin avuttomia vrt. Andersson , vaikka molemmat ovat ammattilaisia.
Purran levy jäi päälle raitaan ”maahanmuutto”. Sillähän persut selittävät kaikki ongelmat Suomessa.
JuhaK
Olet kyllä täysin juuttunut yhdenasialiikkeen edustaja. Tällä ohjelmalla ei ollut sinänsä mitään tekemistä pakkoruotsin kanssa. Se ei ole Suomen ongelma, vaan vieraskieliset, jotka eivät pääse Suomessa oleviin keiliperusteisiin omiin kouluihinsa.
Yksi ratkaisu poistaisi suuren ongelman, arabiankielinen perusopetus. Väkeä ja opettajia varmaan riittää jo omasta takaa.
Korostan taas; vain äidinkielellä saatu perusopetus on se avain. Suomen oppii ajallaan.
Näköjään et ymmärrä vinoilua, vaikka se noin selvästi esitetään.
Et sitten myöskään ymmärtänyt, ettei Suomessa ole todellakaan resurseja kymmenien eri kielisten opettamiseen heidän omalla kielellään.
Päteviä opettajia ei todellakaan ole luuloistasi huolimatta.
On turha jauhaa utopiaa, mikä ei ole mahdollista.
”Päteviä opettajia ei todellakaan ole luuloistasi huolimatta.
On turha jauhaa utopiaa, mikä ei ole mahdollista.”
Ei ole ilman, että opettajat otetaan heidän omasta joukostaan. Se on se pääratkaisu, ei kaikki.
Salittakoon peräkammaripoikain perus-persuvitsit.
Miksei kukaan ehdota Halla-Ahoa opettajaksi ? Sillä on niin pelottava olemus ja mörköääni, että näin persut voisivat antaa uudet ohjeet opettajavalinnan kriteereiksi.
Kerropa, mitä tuossa Markun kommentissa todellisuudessa on väärin.
Sinänsä persujen kannatus on yli nelinkertainen rantaruotsalaisiin verrattuna, joten edes samat oikeudet pitäisi myös olla – ja se pitäisi kyetä myöntämään demokrariassa hysteerisestä persukammosta huolimatta.
Pysytään nyt edes itse asian lähellä. Muutama poisto.
Perusasiat ja syvällisempi ajattelu ei Karjalaista kiinnosta?
Jos asia liittyisi kouluun ja S2 asiaan ok,. mutta kun asia taas kerran liittyy rotuoppeihin kertoo se kirjoittajan pysyvästä asennevammasta.