19 vastausta artikkeliin “Mitä nämä ovat ja missä ?”
Koiranluu vaihdettiin edelliseen autoon – johtuikohan siitä että olin kuskannut pojan koiria?
Talvella huohotin tukkeutui lapin pakkasilla ja jouduin käymään huollossa.
”Koiranluu” kuuluu kääntyvien etupyörien tukivarsiin ja muistuttaa muodoltaan koiran luuta.
Huohotinputki on ollut moottorin öljytilan ”tuuletusputki”, josta mm. ylimääräiset öljyt ovat saattaneet lentää ulos.
Eiköhän nuot kaikki löydy autoista lista on niin pitkä en viitsi niitä kertoa missä päin autoa ovat ne paikat johon ne olisi sopivia osia terv tepivaari
Lukkoperä on kardaanin päässä olevan tasauspyörästön (perän) sisälukitus siten, että molemmat, sisä- ja ulkopyörät kurvissakin pyörivät samaa nopeutta. Maastoautojen vakiovaruste, monissa muissakin 4-vetoisissa.
Värinävaimennin on kampiakselin päässä olevan kiilahihnapyörän sisällä oleva kovakuminen tärinän vaimennin. Niitä on mm. amerikkalaisissa moottoreissa. Jos se rikkoutuu tai irtoaa kiilahihnapyörän sisältä, uloin rengas lähtee kuin ohjus konepellin läpi.
Sykronirenkaat ovat vaihdelaatikossa, joiden tehtävänä on kitkalla kiihdyttää pienemmän ja isomman vaihteen ratasnopeus samaan vauhtiin vaidettaessa, etteivät rattaan hampaat rusahda. Vanhoissa autoissa kytkimen kaksioispolkaisu vastasi samaa asiaa.
Jos olen yhtään asiaa ymmärtänyt, se voi olla tarpeen vain koneissa, mitkä eivät luonnostaan ole tasapainossa.
Muistaakseni kuusipyttyinen ja sen monikerrannaiset eli 12-pyttyinen ovat luonnostaan tasapainoisia ja siinä mielessä ”värinättömiä”.
Planeettapyörästö on vaihdelaatikon sisällä oleva eri kokoinen hammasratasto. joilla säädellään eri vaiheiden nopeutta suhteessa moottorin kierrosnopeuteen. Siihen liittyvät myös synkronirenkaat.
Koiranluu vaihdettiin edelliseen autoon – johtuikohan siitä että olin kuskannut pojan koiria?
Talvella huohotin tukkeutui lapin pakkasilla ja jouduin käymään huollossa.
Nuo ovat oikein.
”Koiranluu” kuuluu kääntyvien etupyörien tukivarsiin ja muistuttaa muodoltaan koiran luuta.
Huohotinputki on ollut moottorin öljytilan ”tuuletusputki”, josta mm. ylimääräiset öljyt ovat saattaneet lentää ulos.
Eiköhän nuot kaikki löydy autoista lista on niin pitkä en viitsi niitä kertoa missä päin autoa ovat ne paikat johon ne olisi sopivia osia terv tepivaari
No, tiedätkö värinänvaimentimen ja palikan paikat ?
Käytän lukkoperää lähtiessäni mökiltä.
Lukkoperä on kardaanin päässä olevan tasauspyörästön (perän) sisälukitus siten, että molemmat, sisä- ja ulkopyörät kurvissakin pyörivät samaa nopeutta. Maastoautojen vakiovaruste, monissa muissakin 4-vetoisissa.
Vanhaan aikaan olkavarsikin piti voidella.
Olkavarret kuuluvat auton etupään raidetangon ja pyörien tukirakenteisiin. Ennen niissä oli voitelunipat, nykyään kiinteävoidellut pääosin.
Värinävaimentimia saattaapi olla kytkinlevyssä, synkronirenkaat laatikossa, ristinivel kardaanissa jne.
Värinävaimennin on kampiakselin päässä olevan kiilahihnapyörän sisällä oleva kovakuminen tärinän vaimennin. Niitä on mm. amerikkalaisissa moottoreissa. Jos se rikkoutuu tai irtoaa kiilahihnapyörän sisältä, uloin rengas lähtee kuin ohjus konepellin läpi.
Sykronirenkaat ovat vaihdelaatikossa, joiden tehtävänä on kitkalla kiihdyttää pienemmän ja isomman vaihteen ratasnopeus samaan vauhtiin vaidettaessa, etteivät rattaan hampaat rusahda. Vanhoissa autoissa kytkimen kaksioispolkaisu vastasi samaa asiaa.
Jostain syystä ainakaan audini moottorista ei tuollaista kumimokkulaa löydy minkään kiilahihnapyörän yhteydestä..
Se on, jos on, kiilahihnapyörän sisemmän, kardaanin päässä kiinni olevan ja ulomman kiilarenkaan välissä, Jeepeissä on / oli.
Jos olen yhtään asiaa ymmärtänyt, se voi olla tarpeen vain koneissa, mitkä eivät luonnostaan ole tasapainossa.
Muistaakseni kuusipyttyinen ja sen monikerrannaiset eli 12-pyttyinen ovat luonnostaan tasapainoisia ja siinä mielessä ”värinättömiä”.
Nuo olivat Jeep Cherokee 2.0 suora kuutonen.
Taipuvat ristinivelet ovat kardaaneissa. Kuluvia osia, joiden vaihtaminen usiin vaatii ammattimaisen ”punnituksen”=tasapainottamisen.
Planeettapyörästö on vaihdelaatikon sisällä oleva eri kokoinen hammasratasto. joilla säädellään eri vaiheiden nopeutta suhteessa moottorin kierrosnopeuteen. Siihen liittyvät myös synkronirenkaat.
”Lisäpalikka” on erikoisnimi kierrejousien väliin lisättävä kumityyny, kun kierrejouset vanhemmiten ”kuoleentuvat”= madaltuvat liikaa.