Hyvin usein, etten sanoisi lähes aina saa lukea ja kuulla medioista kaikensortin poliittisilta ”asiantuntijoilta” analyysin kepun viimesien eduskuntavaalien tappiosta ja kuin yhdestä suusta tulee kommentti, että vasemmistolaisen hallituksen pönkä.
Jos näin sanotaan, niin sitten pitää katsoa sitä edellistenkin eduskuntavaalien tappion syitä kepun kohdalla, niin oliko se silloinkin pönkä sillä erotuksella, että olikin oikeistolainen kynnysmatto.
Kepulaisuus periytyi äidinmaidosta sukupolvelta toiselle, mutta sitä se perimä ei kestänyt, että maaseudun tyhjentyessä se haihtui asfalttiviidakkon vilskeessä, jossa hävettiin omaa murretta ja litisevien navettasaappaiden muistoa ja hajua.
Helsingissäkin on suuri osa junantuomia, jotka ovat lähteneet maaseudulta leivän perässä kaupunkeihin, niin onhan se perimä äidinmaidosta haihtunut kuin lehmän pieru Saharaan, kun pääkaupungistamme ei yhtä ainutta kepulaista ole enään noussut eduskuntaan.
Mutta minä sanon, että jos kepu sanoo, että he eivät kuulu sen paremmin vasempaan kuin oikeaankaan laitaa, että he kuuluvat keskelle, niin eihän suomeen koskaan saada hallitusta kasattua keskipuolueiden toimesta, sillä niitä on vain yksi ja jos se yksi haluaa hallituksissa olla edustettuna, niin sen on oltava mukana niin oikeiston kuin vasemmistonkin kynnysmattoina, sillä kepulla on nykyään vain muisto loistavasta menneisyydestään, jossa he olivat pääministeri puolue, se on historiaa joka ei toista itseään.-
Turhaan sinne oppositioon nyt menevät ruoskimaan itseään, sillä heidän kannatuksensa on jatkossakin laskevaa sorttia. Kun kepu on ollut koko itsenäisyytemme ajan vallankahvassa nimeään vähän muutellen, niin mistäs se kepu nyt sen viisastenkiven löytäisi marginaalina maaseuden tyhjenemiseen, kun se ei sitä keksinyt ( halunnut ) kepulandiassakaan itsevaltiaana nuijan varressa.
Pyörä on jo keksitty ja sitä on turhaa enään keksiä uudelleen, maailma muuttuu ja niin muuttuu suomikin ja maaseudut tulevat olemaan jatkossa vain lomanvietto paikkoja ja suuria ruuan alkutuottajia robotiosaatioineen, väki vähenee ja pidot paranee. Turhaa on nuoria rangaista ja pakottaa heidät maalla eläjiksi ja hokea että, suomi pitää säilyttää asuttuna Hangosta Nuorgamiin.
”Käymään vaan tänne tullaan eikä olemaan”……
Kyllä se verran ”äidinmaidon” kautta saatavaa vaikka kepu-”rodunjalostusta” suosin, ettei siihen vain tartu ps-geeni, joka on pahin mahdollinen perinnöllinen sairaus.
Itselläni ei ole kepuperimää äänestämisen muodossa, olen perussuomalainen, puoliksi maalla ja puoliksi kaupungissa asuva ja elävä ja niin pitkään kun näitä polkuja ja katuja tallaan, niin tulen perussuomalaisia äänestämäänkin ja ei se ainakaan vielä ole minua sairastuttanut ainakaan fyysisesti, henkiseen puoleen saavat muut antaa arvi(onsa)
On se hienoa että perussuomalaiset ovat nyt hallitukseen menossa ja olipa nyt ohjelma minkäsorttinen hyvänsä, niin pareet kuitenkin, että vielä virkaatekevä täystuho lahko istuu opposition orsilla kiljumassa menetettyjen maailmanlopun ismiensä puuttumista hallitusohjelmasta.
On se hyvä että otit tähänkin blogiin persupelkosi ja voin kyllä sen sanoa, että nyt täällä maaseudulla ainakin on vähemmän pelkoa tulevasta, kun kepu lähti oppositioon.
Hyvin menee mutta menköön.
Tampereella on RKP:n puoluekokous, jossa Kale on edustamassa ja puhumassa siksi, että RKP:n äänin kokoomus päihitti juuri ja juuri demarit johtopaikalta.
Panin Kalelle viestin, että veisi hallitusmuodostajalle terveiset ja ottamaan Tampereen koalitiomallin Suomeen ja heittäsi persut pellolle RKP: ja kokoomuksen avulla vastustamasta kaikkea kehitystä.
”Panin Kalelle viestin, että veisi hallitusmuodostajalle…”
No kyllä nyt sitten varmasti näin tulee tapahtumaan🤣🤣🤣
”Kaakinmaan pormestarilla” on valtaa!
Unohdat Heikki aina mainita, ettei Vasemmistoliittokaan kuulu Tampereen pormestarikoalitioon. Miksi tämä unohtuu sinulta?
RKP:n kipukohtia tällä hetkellä hallitusneuvotteluissa on maahnmuuton edistäminen, kehitysyhteistyörahojen määrä ja ilmastonmuutoksen torjuntaan syydettävien määrärahojen suuruus.
Jos joku taho noissa asioissa pistää hieman kampoihin RKP:eelle, niin silloin tämä taho ei mielestäni vastusta kaikkea kehitystä. Ei ainakaan sellaista kehitystä, joka on Suomelle eduksi.
Minä olen jo kauan sitten sanonut, että kepu hortoilee ihan omia polkujaan. Mutta menköön, se ei riitä, että puheenjohtaja muuttaa Oripäähän.
Kun lukee viimeaikojen viikkolehtiä, niissä on alkanut olla tarinoita kaupunkilaisten perheiden muuttotapahtumista maalle. Eiväkä he, nuorehkot perheet, ole moksiskaaan, jos kauppaan on vaikka 15 kilometriä. Kun heitä tulee rittävästi, niin tulee palveluitakin, se on luonnonlaki.
Jotkut sanovat, että kepua tarvitaan, niin minä sanon että mihin, näytöt karmivat selkäpiitä, kun ainoastaan maalle muuttajia ovat ne, jotka viimeisenä tahtonaan haluavat päästä syntymäkuntansa kirkkomaahan huilaamaan
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/e480fc01-a0b1-43dc-819b-c454b621c134
Pentti,- muistan varsin hyvin, kun Kulmuni oli vielä puolueensa puheenjohtaja ja valtiovarain ministeri hallituksessa, niin Marin nimitti häntä maanvaivaksi, liekkö syynä se että Marin ei saanut omaa ideologiaansa sukkana läpi, kuten sitten Saarikon ollessa kepun puheenjohtaja ja valtiovarain ministeri vihervasemmistolaisessa hallituksessa.
Saarikon vallanhimo perässähiihtäjineen vei kepun lopullisesti sinne missä se nyt on.
Kulmuni vastusti silloin yksin vihervasemmistolaiseen hallitukseen osallistumista ja nyt yksi kepututtuni, joka kuuluu kunnanvaltuustoon niin sanoi, että nytkin Kulmuni jäi yksin, kun olisi ollut valmis lähtemään Orpo I.seen.
Pankit ja poliisi katosivat kylistä 30 vuodessa, mutta kannattiko se? Tutkija ennustaa, että nuoret haluavat pian muuttaa maalle
https://yle.fi/a/74-20029491
Mökillä pidän aamusta yöhön ja yöstä aamuun ovet auki ja otan päivänokoset alasti laiturilla, mikä on leppoisaa etenkin veljeni tehtyä tyttöystävineen naapurin alkoholi-ongelmaiselle uteliaalle väkisin-tunkeilijalle selväksi, ettei meitä kaupunkilaisia kiinnosta hänen känniset vierailunsa, kun tykkäämme vaikkapa olla omalla mökillä vapautuneemmin.
Naapurin moniongelmainen pääsi hoitoon, eikä enää tule minunkaan itsekseni mökkeillessä yllätysvierailuilleen. Kaupungissa suomalaisen kantaväestön rappio on päivittäin läsnä ja omasta kellarivarastostani ihanat kantasuomalaiset kleptomaanit kähvelsivät useiden tuhansien eurojen arvosta omaisuuttani.
Minä olen sitä jo pitkään ennustanut, mutta eivät ne siinä ylen jutussa huomanneet, meillä on sentään edes vinakauppa.
Kyllä se rehellisyyden nimissä vaikealta näyttää Kepun tulevaisuus, eikä taida oppositiotaival taivas paikkaa taata seuraavissa vaaleissa.
Maakuntahimmelin avulla saivat joksikin aikaa betonoitua asemaa maakunnissa, mutta betonikin ajan juoksussa murenee.
”Vääränlaisen maahanmuuton aiheuttamista ongelmista puhutaan Ruotsissa yhä avoimemmin. Pääministeri vakuuttaa, että Ruotsin tavoitteena on EU:n tiukin maahanmuuttopolitiikka. Ruotsidemokraattien puheenjohtaja pitää monikulttuurisuutta vaarallisena ideologiana, joka on johtanut yhteiskunnan hajoamiseen. Seksuaalivähemmistön edustaja kysyy, voivatko homoseksuaalit asua turvallisesti ruotsalaisessa lähiössä. Lue lisää.” – Suomen uutiset ”Åkesson: Monikulttuurisuus on vaarallinen ideologia 8.6.2023.
Onko Suomen Kepu ollut myötämielinen monikulttturisuusideologian pakkototeuttamiselle? Ehdottomasti. Onko se olut virhe? Ehdottomasi.
Muitakin on.
Suomen Kepu on paljolti samanlainen kuin Suomen valtionkirkko: se perääntyy jatkuvasti ”ateistien” vaatimusten edessä ja sekoittaa perusteellisesti edistyksen ja turmeluksen.
Ehkä molemmat ovat yksinketaisesti tulleet vanhoiksi.
Osuit Lasse naulan kantaan!
Tosiaan, Lasse puki sanoiksi sen mistä perimmältään on kyse kepun ajettua itsensä marginaaliin.
Nuorempana olisin voinut hyvinkin asua maalla en enää koska tuo ikä sanelee pitkälti mitenkä kauaks voin mennä sairaala palveluista
kepua on turha tuoda esille koska kepu tekee omat päätöksensä itse terv tepivaari
Kepu on jo pitkään ollut kuin rkp – kaikki käy kunhan heidän korruptiolle on tukea. Historia takasi heille normaalia suuremman äänisaaliin, siinä missä kepun luonnollinen kannatus on juurikin jossain rkp:n tienoilla. Ainakaan puoleen vuosisataan heillä ei ole ollut mitään aatetta tai sanomaa.
Eipä nytkään kelvannut hallitusyhteistyö, joku raja olla pitää.
Näyttää myös huonolta RKP:n osalta, kun luottamusta ei ole persuihin ja kokoomukseenkin takkuilee.
Orpolla kun ei ole johtajuus käsissään, vaan persut ja rkp vääntävät keskenään Orpon pestessä käsiään.
Tuosta ei hyvää seuraa varsinkaan hallitusta.
RKP:ltä säälittävää huomionhakua median kautta.
Kasvaisivat aikuisiksi ja lopettaisivat itkemisen, tai poistukoot neuvotteluista jos kerran niin ahdistaa.
Purran kai pitää ottaa taas vetäjän rooli, jotta asiat etenee ja ellei etene niin toteamaan, että pitäkää tunkkinne.
Ei pidä koska se asema ei kuulu Purralle terv tepivaari
Jos Petteriltä puuttuu ”munaa” niin jollakin sitä pitää olla.
On sitä muttei kenenkään pidä omia hallitus neuvotteluja Kokoomus on isoin puolue ja hallituksen teko on heillä terv tepivaari
Jos eri kulttuurien välillä ei ole raja-aitoja, niin Telluksen monikulttuurisuus vähenee.
Ainahan sekin on mahdollista ja sekin on faktaa että Suomessa opiskelu alkaa hämärtää kulttuuri eroja
Miksi siis ei opiskella Suomen kielellä terv tepivaari
Suomalainen ei osaa opettaa edes omaa puhekielistä, äidinkieltään, suomea, saati puhe-ruotsia tai puhe-englantia tai puhe-saksaa.
Suomalainen osaa opettaa vain ensin aakkosia, lukemista ja virheetöntä kirjoitusta kieliopin ankarin säännöin ja jättää niistä luokalleen.
Sen sijaan lapsikin oppii puhumaan ennen lukemista ja kirjoittamista leikkimällä lähes täydellisesti jo 5-v mitä kieltä tahansa.
Pitäisiköhän kivojen äitien ja isien mennä kouluihin leikkimään vaikka ”aikuisten leikkejä” niin oppi menisi liukkasti perille ?
”Elias Lönnrot (/ˈlønruːt/; 9. huhtikuuta 1802 Sammatti – 19. maaliskuuta 1884 Sammatti) oli Suomen kansalliseepoksen Kalevalan sekä Kantelettaren kokoaja, kielentutkija, lääkäri ja suomalaisen kasvitieteen uranuurtaja. Lönnrot oli suomen kielen uudistaja, useiden sanakirjojen toimittaja ja ensimmäisen suomenkielisen aikakauslehden kustantaja sekä toimittaja. Hän julkaisi useita kansaa valistaneita terveys- ja tiedejulkaisuja. Lisäksi hän suomensi useita virsiä.” – Wikipedia.
Elias Lönrot on sanonut, että vain hyvin vanha sivistyskansa on voinut säilyttää muistissaan Kalevalan kaltaisen mytologian.
Lönnrot
”Kalevala on mielestäni ehdottomasti tärkein kielipoliittinen julkaisu Suomessa.
Kalevala kertoo meille, että suomen kieltä on puhuttu Suomessa jo vaikka kuinka kauan ennen kirjakielen syntyä. Kukaan ei kunnolla pystyne sanomaan milloin Kalevalan runot ovat syntyneet, miltä ajalta ne ovat peräisin, mutta kuitenkin ne kiistatta ovat vanhoja.
Kalevala on kansainvälisesti arvostettu ja noin 60:lle kielelle käännetty Suomen kansalliseepos. Kalevala on suomalaisen ja suomenkielisen kulttuurin selkäranka ja alkulähde.
Jo Kalevala yksin pystyy kumoamaan sellaisen väitteen, että Suomen kulttuuri olisi muka syntynyt ruotsin kielellä. Täyttää roskaa ja propagandaa sellainen puhe.
Agricola suomen kirjakielen kehittäjänä on eittämättä tärkeä henkilö Suomen historiassa, ja hänen työnsä teki mahdolliseksi sen, että Lönnrot saattoi koota ja järjestää Kalevalan runot luettavaan muotoon kirjaksi.
Kalevala itsessään on ylittämätön teos Suomen historiassa. Yhdyn niihin moniin ihmisiin, jotka ovat sanoneet, että Kalevalan merkitystä Suomelle ei ole vielä kokonaan ymmärretty.”- Kirjoittaja TK 9.8.2009 ”Vapaa kielivalinta”.
Pieni korjaus: ”kirjoittaja TK 9.7.2009”.
Minne unohtui Daniel Europaeus, Kalevalan runojen kerääjä?
”Aristoteleen kantapäässä tutustutaan 200 vuotta sitten eläneeseen kielimieheen, Daniel Europaeukseen, joka vaikutti Kalevalan syntyyn ja keksi sanan viehättävä. Haasteltavana on filosofian tohtori Ilkka Huovio.”
–> https://areena.yle.fi/podcastit/1-64967184
”Kullervoa koskevat runot syntyivät aika laajan aineiston pohjalta, mutta erityisesti töitä teki Daniel Europaeus. Hän aloitti runonkeräyksen jo 1845, ja minun käsittääkseni hän löysi Kullervorunot erityisesti Inkerinmaalta ja Viron suunnasta, jonne hän silloin teki retkiä viisikin kappaletta ennen kuin tämä 1849 niin sanottu ”Toinen Kalevala” syntyi.
Lönnrot kyllä työsti sen varsinaisesti ja ne tulkinnat on Lönnrotin tulkintoja.
Kullervosta kyllä inkerinmaalla on hyvin monenlaisia versioita, ja tämä viimeinen versio, joka on Lönnrotin työstämä, niin Europaeus olisi ehkä tehnyt toisenlaisen, mutta tyytyi sitten tähän tulkintaan.
Kyllä tässä on hyvin tärkeä asia nyt: tosiasiassa Lönnrot ja Europaeus tekivät näitä retkiä varsin laajalle, esimerkiksi Europaeuksen retket, hän ulotti pääosan retkistä muualle kuin Vienankarjalaan; Lönnrot kyllä kääytti Vienankarjalan tuotantoa hyvin paljon hyväkseen, että sikäli se pitää paikkansa — mutta mukava on tietää sekin, että Lönnrot ja Europaeus keskenään sopivat että kuka tekee [runon keruu-retkiä] minnekin ja Lönnrot toivoi, että Europaeus kiertäisi muita alueita kuin hän itse oli kiertänyt, ja niin keräysalue tuli hyvin laajaksi.
Ja kaiken kaikkiaan Lönnrotin ajatus, joka on vahvin ja hän on sen rakentaja, niin se oli kyllä kaikkea muuta kuin Karjalainen sen eepoksen tausta. Että siihen aikaan tehtiin näitä kansallis-eepoksia, että sen juuret menee aina Antiikin Kreikkaan ja Homerokseen ja tulee sieltä kautta. Ja kyllä siinä on hyvin vahva muukin Eurooppalainen vaikutus kuin pelkästään tämä Karjala, että sitä on 80-90-luvulla vähän tulkittu kapeasti pelkästään Karjalaisena teoksena; se on kansainvälinen teos koko laajuudessaan ja orientaatio on hyvin laaja.”
Näin avaa Taideteollisen koulutushistorian professori emeritus Ilkka Huovio Kalevala-eepoksen kokoamisen taustoja
Oma kieli on silti omaa kulttuuria nuot muut oppii aikanaan ja kyllä Suomessa osataan opettaa
Mutta osa omaa kulttuuria on aina oma kieli terv tepivaari
”Maailmaa myllätään uudeksi ympärillämme ja peliliikkeitä tapahtuu myös Suomessa. Ruotsalainen vaikutusvalta kasvaa meikäläisessä mediassa ja nyt katsellaan kaapin paikkaa koko Pohjolassa. Tie henkilön sydämeen käy pään kautta.
Kokonaan oma kenttänsä on pitkäaikainen vaikuttaminen ihmisten mieliin tiedotusvälineiden kautta. Suomalaisista yli 90 prosenttia lukee yhä sanomalehtiä, paperisena tai diginä. Yli 65-vuotiaista kolme neljästä lukee paperiversion päälle myös digilehtiä.
Dagens Nyheter Suomessa
Suomessa on jäänyt niukalle huomiolle ruotsalaisomistuksen kasvu täkäläisessä mediassa. Viimeisin veto on muutaman viikon takaa, kun Bonnier News osti enemmistön ankkalammen pää-äänenkannattaja Hufvudstadsbladetista. Perinteinen suomenruotsalaisen pääoman linnake Konstsamfundet jäi vähemmistöomistajaksi.
Hufvudstadsbladetin lisäksi kauppaan sisältyvät alueelliset Västra Nyland, Östnyland sekä lastenlehti HBL Junior. Kaikki tyynni ovat nyt samaa perhettä kuin sanomalehti-ikoni Dagens Nyheter, joka on pitkään ollut Ruotsissa samassa asemassa kuin HS Suomessa.
Bonnier Newsille kaupalla on toimitusjohtaja Anders Erikssonin mielestä selkeä kulttuurinen ulottuvuus siinä mielessä, että täten voidaan edistää suomenruotsalaisen kulttuurin ja ruotsin kielen asemaa Suomessa.” – Suomen Uutiset 10.6. ”Ruotsin vaikutusvalta kasvaa Suomen mediassa – isoveli haluaa pysyä Pohjolan puikoissa”.
Konservatiivinen korjausliike on tätä päivää Pohjolassa (kin) – eliitti on kauhuissaan, kuten tuosta ”Dager Nyheter Suomessa – jutustakin selviää.
”Kirjoittaja Sees » 15.11.2009 13:49
Hesarissa oli mielenkiintoinen keskustelunpätkä, jossa useampikin väitti Kalevalaa merkityksettömäksi satuiluksi (tietysti siinä on Lönnrotin kädenjälki ja ajan arvomaailma näkyvissä) ja Lönnrotia ruotsinkieliseksi. Vedettiin esiin jopa tuoreita sukututkijoiden pohdintoja Lönnrotin suvusta. Ilmeisesti suomenruotsalaisella puolella harrastetaan Suomen historian ruotsalaistamista. Myös Aleksis Kivi ja Eino Leino ovat kuulemma suomenruotsalaisia – miten tällaiset tulkinnat syntyvät? Minusta näyttää siltä, että ilmeisesti ainakin osassa suomenruotsalaisia kouluja esitetään tällaisia tulkintoja, miten ne muuten eläisivät niin vahvoina?” – Vapaa kielivalinta/Kalevala.
———————————————————–
Ruotsi on valloittajan kieli. Valloittaja on todennäköisesti väärentänyt Suomen muinaishistorian ja väärentää sitä edelleen. Ja kulttuurimarxilaiset peesaavat täysillä.
”Jotkut nationalismin tutkijat ovat liittäneet nationalismin nousun historiallisesti vakiintuneiden valtauskontojen vaikutuksen heikkenemiseen, sillä kansakunta on symbolien, tapojen ja seremonioiden kautta noussut palvonnan kohteeksi ja ottanut aikaisemmin jumaluudelle kuuluneen aseman. Anthony D. Smithin mukaan nationalismi on maallistettu versio aikaisemmista uskonnollisista valituksi tulemisen myyteistä.”
(Wikipedia)
Eli jos tässä mielessä nationalismi tai kansallismielisyys asettuu kirkon korvaajana modernin tieteen ja ateismin vastavoimaksi, niin voisi varmaan olla mielenkiintoista kysyä, missä mielessä perussuomalaisten kansallismielisyys on yleisesti tiedevastaista?
Mitkä ovat niitä suomalaisuuden ydin-pyhyyksiä, joilla korvataan sekä luterilainen kirkko että ateismi?
Kalevala siis on Lassen mielestä yksi ydinpyhyyden symboli, kuten suomen lippu jne.
Mitä muita symboleita?
Usko ydinperheen instituutioon on varmasti myös yksi vahva suomalaisen nationalismin symboli.
”Nationalismin syntymistä edellyttää määrätynlainen historiallinen tilanne, eikä se siis Kohnin mukaan ole luontainen ryhmätunne.”
— Mitä olen ymmärtänyt ihmiskunnan historiasta lukemaani, niin ihmisethän eivät kai luontaisesti ole viihtyneet tai tulleet hyvin toimeen kovinkaan suurissa ryhmissä/ yhteisöissä, vaan erilaiset heimot ovat verisesti sotineet toisiaan vastaan, mihin ratkaisuna lienee luotu valtiollisia elimiä kuten kirkko sekä vallan kolmijaon mukaisia toimijoita huolehtimaan sovun säilymisestä kaupungeissa, joissa suurempia ihmisjoukkoja asuu rinnakkain.
Eli juuri KAUPUNKIELÄMÄN mahdollistavat instituutiot sekä hyvinvointivaltio on taannut suuremmille ihmisjoukoille mahdollisuuden elää sopuisasti yhdessä.
Tällaista taustaa vasten kaikenlainen sosiaalidemokratian, sosiaaliliberalismin sekä hyvinvointivaltion perusteiden halveksunta sekä sellaisia vastaan kapinointi; ylipäätään kaupungistumista vastaan kapinointi kansallismielisyyteen vedoten tuntuu jopa absurdilta, kun juuri suurta kansakuntaa nationalismissa ihaillaan, ei haja-asuvia metsästäjä-keräilijöitä tai piskuisia heimoja.
Uskontohan on yksi tapa yhdistää ihmisiä ja luoda sopua/ yhteenkuuluvuuden tunne suuremmalle ihmisjoukolle: kun luodaan kollektiivinen uskomusjärjestelmä, jota opetetaan jonkun kaupungin tai kansakunnan jäsenille, luodaan yhteenkuuluvaisuuden tunne ihmisille, jotka muutoin riitelisivät, sotisivat eivätkä kykenisi elämään sovussa suuressa joukossa.
Ja jotta kollektiivisesta uskomusjärjestelmästä tulee totta, rakennetaan sille fyysinen monumentti, kuten kirkko tai oikeustalo, jolloin ihmisen usko saa fyysisen olomuodon ja muuttuu todeksi; kiveksi ja holvikaariksi, lakikirjoiksi sekä vankityrmiksi.
Kuitenkin kyseessä on uskomusjärjestelmä, johon riittävän moni kun on osallistettu, siitä saadaan muotoiltua myöskin moraalisia normeja sekä sääntöjä sen suhteen, mikä on ”hyvä” tai ”paha”, ”oikea” tai ”väärä”.
—
Joidenkin tieteilijöiden mukaan ihmisen moraalitaju olisi evolutiivinen ominaisuus, mutta en itse tiedä miten tällaiseen suhtaudun, kun en ole asiaa riittävästi pohdiskellut:
”Ihmisen moraalitaju ulottuu kauas evoluution historiaan. Hyväluontoinen osoittaa, että moraalisuuden merkkejä on apinoissa ja sen perusteella moraalisuus sijoittuu tiukasti ihmisen parjatun luonteen ytimeen.
Moraalisuus ei ole tuore innovaatio tai ohut kerros. Se täyttää päässämme olevan avaruuden osan, joka ulottuu toisiin ihmisiin, ja se on yhtä olennainen luonteemme osa kuin taipumukset, joita se säätelee.”
(Frans de Waalin ”Hyväluontoinen” kirjan kuvauksesta)