ATK ja sähköinen asiointi tunnuksilla pankkiin ja järjestelmä ontuu?
Miksi muuten yhä useampaan suuntaan pitää kirjautua pankin tunnuksilla?
Kuka huolehtii mummot ja vaarit joilla on ylipäätään vaikeuksia hallita tunnukset jne?
Sopivan mansellismielinen blogialusta
ATK ja sähköinen asiointi tunnuksilla pankkiin ja järjestelmä ontuu?
Miksi muuten yhä useampaan suuntaan pitää kirjautua pankin tunnuksilla?
Kuka huolehtii mummot ja vaarit joilla on ylipäätään vaikeuksia hallita tunnukset jne?
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000009072527.html
Jos nyt ihan tietoturvallisia halutaan olla, niin paras tunnistautuminen on konttorissa naamasta naamaan ja henkilökortti.
Tuplavarmenne on kännykällä hyvä, mutta se on epädemokraattinen tapa, jonka ulkopuolelle jäävät käyttö/välinetaidottomat , mutta ilman omaa syytään.
Valtio on ihmistä varten eivätkä ihmiset valtiota varten.
Sama koskee sitä, että järjestelmät ovat ihmisiä varten, eivätkä ihmiset järjestelmiä varten.
Tästä aihesta oli hiljan TV;ssä keskustelua, siinä oli ainakin toinen valtion naisvirkailija. Minule jäi epäselväksi kuka ja mikä oli se toinen nainen. Heitä yritti toimittajanainen kovin kampittaa ja yritti kysyä, kuka hoitelee nämä ihmiset, jotka jäävät pankkitunnusten ulkopuolelle. Heitä on toimittajan mukaan yli satatuhatta ihmistä. Valtion virkailija yritti sanoa, että heillä on kehitteillä uusi helnkilökortti, toka toimisi kaikilla. Se on toistaiseksi kesken ja sen synnyttäminen ottaa oman aikansa, kun siinäkin on omat ongelmansa.
Tämä valtion viisas naisvirkailija sanoi, että ei pitäisi olla ongelma, jos joku ei osaa käyttää pankkitunnuksia ohjelmien avaamisessa, kun on ihan riittävasti niitä varaohjelmia.
Mitä ovat ne varaohjelmat, joilla esimerkiksi saa ”Omakannan” auki. Kyllä minun on pakko käyttää pankkitunnuksia, kertokaa siis minulle niitä varakeinoja.
Mitään vararjestelmää ei ole edes tietoteknisesti.
Ainoa on puhelinyhteys tai käynti paikan päällä ja sekin ajanvarauksella mutkien kautta.
Olen ihan tyytyväinen Suomen käytäntöön, että identifioidaan pankkitunnuksilla.
Virossa taas identifioidaan yleisesti ID-kortilla. Kortissa on siru ja tietsikkaan liitetään sirunlukija. Kortti paikoilleen ja annetaan eri tarkoituksissa pinkoodi 1 tai pinkoodi 2.
Sillä Viron DigiDoc4-systeemillä voidaan myös virallisesti allekirjoittaa dokumentteja, salata dokumentteja ja avata dokumentin salaus.
Edelleen jää auki se varsinainen kysymys:
Kuinka pystyvät toimimaan ne, joilla e ole älykännykkää tai eivät saa pankkitunnuksia?
Pankkikonttoriinkin pitää nykyään tilata aika, kuten lääkäriin.
Yllä kerroin Viron ID-kortista. Ei tarvita pankkitunnuksia, eikä älykännykkää.
Tampereella pankin kassapalveluihin pääsee spontaanisti, ja siellä olen nähnyt vanhempien ihmisten saavan asiallista ja huomioivaa kohtelua, joskin jonottaminen voi viedä runsaastikin aikaa.
Löysin tällaisen oppaan, jossa asiaa maksukuorella tai suoramaksulla maksamisesta esimerkiksi:
https://www.op.fi/documents/20556/38288681/Opas+seniorille+04/6f801aa4-0ceb-0ed4-7e8c-03a7cb5f63b9
Näin todetaan tuosta Maksukuoresta:
”Laskujen maksaminen maksukuorella on helppoa. Lähetä paperilaskut meille postitse maksukuorella, niin maksamme laskut tililtäsi. Maksukuoren käytöstä ei tarvitse tehdä erillistä sopimusta. Riittää, että sinulla on käyttötili OP:lla ja käyttöoikeus siihen tiliin, jolta haluat maksaa maksut.
Veloitamme maksukuoren käytöstä palveluhinnaston mukaisen maksun tililtäsi. Maksukuoren käyttö on edullisempaa kuin laskujen maksaminen konttorissa.”
Lisäksi OP:lla näyttäisi olevan aivan omat palvelunumerotkin senioreille. En tiedä onko tällaista palvelua kaikilla pankeilla.
Ja ”veloitamme” maksaa törkeästi.
No se on tietysti noissa typerä ja syrjivä puoli.
Tässä ammattilaisen tiivistys: Kaksivaiheinen tunnistautuminen pankkitunnuksilla tai muutoinkin on turvallista.
Tässä kansantajuinen vinkki: ihan sama puhutaanko verkkopalvelusta vai omakotitalosta – siinä on monta ikkunaa ja ovea, ja jos yksikin jää raolleen niin kyllä varas sen löytää, tai jos on tosi pieni aukko niin vähintään hiiret pääsevät sisään. Sama tietojärjestelmissä – jokainen aukko pitää tilkkiä ja se vaatii taitoa.
Tunnistautumisen vaatiminen ”yhä useammin” kuten kirjoittaja toteaa on kaksipiippuisempaa. Viranomais yms. asioinnissa se on hyvä asia, mutta toisaalta tunnuksia vaaditaan yhä useammin myös turhaan. Se on yksiselitteisesti huono asia.
Perinteinen henkilötunnus ja passi ovat edelleen aivan yhtä päteviä kuin kymmenen vuotta sittenkin. Mummo ja vaari voivat niitä käyttää. Aivan toinen asia on mistä saada palvelutiskeille ihmisiä heitä palvelemaan…
Kaksivaiheinen tunnistus ei ihan aukea näin maallikolle?