TV1 paneutui asiaan josta ei saa vaieta uutta sotea rakennettaessa.
Esimerkkinä kotisairaanhoitaja joka näytettiin työssään ja hänkin vaihtoi alaa? Sirkka-Liisa Kivelä esitti joukon asioita tilanteen korjaamiseksi ja hänkin tuntee alan jopa oman miehensä omaishoitajuudesta alkaen. Mutta vanhustenhoitoa ei saada kuntoon sillä päättäjät eivät ole itse hoidettavana. Osa vanhuksista ovat kotonaan niin huonokuntoisia ja virikkeettöminä että voidaan jo sanoa heitteillejätöksi?
Esimerkkinä myös Lotta joka papan omaishoitajana saa 150,-/kk. Moniko sillä palkalla ryhtyisi ympärivuorokautiseksi omaishoitajaksi? Tays kolmivuorotyön sairaanhoitaja jätti työnsä syynä uupumus.
Säästämällä rahaa saadaan paljon pahaa aikaiseksi ja suuria kuluja toisaalle.
Kyllä on taas ennen vaaleja jaettu vanhuksille kymmentä hyvää ja yhtätoista kaunista, mutta se mikä on varmaa, niin tässä(kin) hyvinvointimallissa vanhukset tulevat voimaan pahoin, kun rahat ja hoitajat priorisoidaan sinne, missä ovat hyödyksi yhteiskunnan kantokyvylle.
Pelotellaan vanhusväestön jatkuvalla lisääntymisellä ja ikäänkuin syyllistetään heidät/meidät valtiontalouden huonosta tilasta. Kunpa joskus sanoittaisiin, että te olette tämän yhteiskunnan rakentaneet hyvinvointivaltioksi, että nyt ei taloudelliset resurssit saa näytellä mitään osaa siinä, kun teistä huolta pidämme.
Minä olen ainakin oppinut huomaamaan, että aina kun politikot puhuvat jonkin asian uudistamisesta, niin se tietää aina huononnusta tavallisen kansalaisten tarpeisiin.
Lähipiirissä vahvasti muistisairas joutui asumaan yksin kotona ja kotiapu kävi aamuin illoin. Pelko oli suuri kun hänet välillä löydettiin ulkoakin harhailemasta…
Poliittinen valehtelu vanhustenhoidosta jatkuu ja heitteillejättö lisääntyy maakuntahimmelin astuessa voimaan.
Ei voi kuin toivoa, että ehtii lähteä saappaat jalassa ennen tuon organisaation käsiin joutumista.
Totta pelkkä ICT-kulut 660 miljoonaa ja päälle henkilöstökulut. No ei hätä sillä kunnat voivat luopua soten hoitamisesta ja vähentävät väkeä jolloin saadaan säästöä? Pahaa pelkään että sotekeskuksiin aletaan rakentamaan norsunluutorneja soteherroille?
Kun kuntien sotet ja paras-hankkeet ovat menneet metsään tai kustannukset karanneet käsistä, niin mikä sitten avuksi, jos ei soteasioihin keskittyvät aluevaltuustot osaisi ihan siihen keskittyviä hommiaan ?
Täällä on turha valittaa päätettyjä raameja vastaan LCTineen. Ne on päätetty. Nyt on toimeenpanon aika ja rahat siunattu heti perurahoituksena jo alkuunsa ja ICTkin saa jo heti lisää paukkuja. Nyt pitää panna toimeksi käytännössä niiden osaajien vetäminä, jotka hallitsevat toimeenpanon.
Oma veikkaukseni on, että aluevaltuustoihin tulee valituksi (valitettavasti) aika moni nykyinen kunnanvaltuutettu. Näin siksi, että äänestäjät käyttäytyvät hieman hölmösti äänestäessään.
Mietinkin, miten nämä samat henkilöt, jotka kuntapuolella ovat saaneet asiat solmuun, voisivat nuo solmut hyvinvointialueilla aukaista.
Niillä on kaupunginvaltuustoissa muutakin touhua kun sote. Nyt vain sotevastuut.
Eiväthän ne muut asiat sieltä valtuutettupuolelta mihinkään näiltä tuplapallilla istujilta katoa, joten se siitä tehokkuudesta.
Triplapallilla istujilla on v vähemmän aikaa syventyä asioihin tarpeeksi, joten sutta ja sekundaa sekin tuuppaa.
Noviisit ovat siellä turhan pantteina. Osaajat jyräävät olipa virkoja yksi tai kaksi.
”Osaajat” jyräävät, mutta aika ei riitä enää asioiden kunnolliseen hoitamiseen.
Se vain on tosiasia riippumatta ”osaajan” kompetenssista.
Katsotaan ensin keitä valitaan.