Juustohöylääminen on politiikassa vaarallista, jo muutaman kymmenen tuhannen euron höyläys voi merkitä höylääjän puolueelle kymmenien tuhansien äänien menetystä.
Tämän tosiasian ymmärtää ihan jokainen puolue, ei toinen ole parempi toista vaan pelureita kaikki tyyni.
Tehdään oikea arvovalinta tulopuolella, jolloin ei tarvitse rangaista kurjuutta tuomalla vääriin kohteisiin lisäämättä kuluja ja velkaa.
Nyt eletään kuin sotataloudessa:
1. Raippaverolla on jo rangaistu pysyvästi hyvätuloisia eläkeisiä.
2. Määritellään tilapäinen pääomavero tuloverotuksen piiriin kovalla progressiolla.
3. Samalla nostetaan suurituloisten yli 100 000 € ansaitsevien veroprogressiota merkittävästi.
4. Alennetaan heikkotuloisten verotusta reippaasti ja kannustetaan ansaitsemaan työllä.
5. Lopputulemana säästyy jonkin verran lyhentämään valtionvelkaa tai pannaa se soteen ja tieinfraan.
Tämä on arvovaintaa kurjuutta lisäämättä oikeissa paikoissa, rahataloudessa.
Tässä kokoomuksen pääbyroosta Aamulehden päätoimittajalta, joka suorastaan naurattaa.
Tällaiset ovat kokoomuksen arvovalinnat-riistäjän periaattein:
Kolumni | Milloin Sanna Marinin hallitus tekee ensimmäisen arvovalintansa? Luultavasti ei milloinkaan: https://www.aamulehti.fi/paakirjoitukset/art-2000009045330.html?share=1f944288cf9e8e5235fd7398b6db5985
Eipä edes toimittaja tohdi sanoa mistä olisi otettavissa sillä lehden omistajakunta on niitä rikkaita. Päätöksentekoon on vaikuttamassa monella portaalla niitä joilla olisi löysää rahaa annettavissa. On säädetty jopa lakeja juuri heille että pääsevät pienemmillä veroilla. Jos Marin julistaisi yhden pienenkin leikkauksen heiltä niin koko mediakenttä olisi valmiina listimään.
Budjetissa on varmaan satoja kohteita joihin rahaa jaetaan, isompia ja pienempi, välttämättömiä ja ei välttämättömiä. Nyt on paljon ylimääräistä menoa koronan ja sodan takia. Silti kaikkien momenttien rahoitus pysyy ennallaan tai kasvaa ja tämä velaksi, että tässä on mitään tolkkua on oletettava että velkaa saa loputtomasti eivätkä korot muodostu ongelmaksi ja tai että työnteon määrä huomattavasti lisääntyy. Uhkanahan ovat vielä sote kulut ja tiedossa oleva väen ikääntyminen. Mutta leikkaaminen on useimpien mielestä mahdotonta. Miten seuraavan hallituksen aikana, kylmä rinki on ainakin minulla p-läven ympärillä.
Siinä saattaa olla niinkin, että ydinporukka nykyisestä hallituksesta jatkaa vastuutaan. MiIten linee kokoomuksen kanssa ? Ei se ainakaan pääse porukkaan mukaan tuolla riuduttamisohjelmalla, vaan on tartuttava mainitsemiini verotuksellisin keinoihin.
Jos demarit siirtyisivät vähän pois vasemmisto painotteisesta demariudesta ja kokoomuslaiset hieman rauhoittuisivat saattaisi siinä olla hyvä ydin tulevalla hallitukselle.
Pienin paha on ehdottamani malli, joka koskee pääasiassa tilapäistä tulo/pääomaverotusta.
Kaikki julkisen sektorin palvelut (menot) pitää laittaa tärkeysjärjestykseen. Vähiten tärkeitä palveluja on lakkautettava kokonaan niin paljon, että tulot ja menot ovat tasapainossa. Lakkautettavien palvelujen henkilöstö on irtisanottava lyhyellä irtisanomisajalla, eikä heitä saa siirtää ”vihreille oksille”.
Tämä pitää tehdä mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.
Juustohöylän käyttäminen aiheuttaa turhia ongelmia, pitää käyttää kirvestä.
Juustohöylä hyvä, kirves parempi
Jos kaikille toimialoille annetaan kaavamaisesti pakko höylätä vaikka 15% menoista, niin ne jotka ovat olleet ennestään tehokkaita rahan käytössä ovat suurissa ongelmissa. Jotka ovat olleet löperöitä, niin se 15% ei vieläkään tee tehokkaaksi.
Eräs US/ Pia Kauman blogissa kommentoi ehdotustani, että kaikille yli 6 000 €/ kk lisätään ALV 24 %. Hyvä idea !
Kokoomus ajaa velkajarrua, mutta ei tiedä yhtään realistista mallia, mikä menee poliittisesti lävitse.
Taitaa istua edelleen oppositiossa ”orpona piruna”.
Näinhän se varmaan on että nyt kun vielä velkaa hyvin saa ei kukaan tingi senttiäkään saavuttamastaan edusta puoluekantaan katsomatta.
Keski- ja hyvätuloisten kurittamisella on myös huonot puolensa joita ei haluta nähdä, tai arvellaan kurituksen vaikutukset kovin vähäisiksi.
Teoreettinen ”oikea” malli olisi 0- budjetointi, joka tarkoittaa sitä, että kaikki toiminnot käydään ” tyhjältä” pöydältä lävitse ja asetetaan uudet tavoitteet ja seuranta.
”Juustohöylä” on huono ratkaisu.
Näin vaalien alla puolueiden kannanottoja ohjaa kansalaismielipide. Kovin herkästi ei lähdetä omien kannattajien tilannetta heikentämään.
Nyt laadittu budjetti oli todellakin löperö. Mistään ei tingitty. Päin vastoin myös pysyviä menoja kasvatettiin, ei vain energiakriisiin liittyviä menoja.
Marin ja Saarikon ilkkuivat Orpon ”leikkauslistalle”, joka olikin vain esimerkin omainen.
Saarikko naureskeli Orpon sadalle miljoonalle, mutta kehtasi kuitenkin itse retostella ”huimilla” kolmen sadan miljoonan euron leikkauksillaan. Jokainen voi laskea paljonko 300 miljoonaa on 8,1 miljardista, saatika paljonko se on koko budjetista. Pähkinöitä sanon minä.
Mistä olisi tingitty, siihen orpo pojalla ei ollut vastausta, paitsi rajusta verojen määrästä, joilla kulut rahoitetaan ?
Ei löydy ketään politiikasta, joka ottaa omiltaan pois !
Oppositiosta ilman vastuuta on hyvä huudella.
Vähän tuota Orpoa puolustelisin sillä että sanoo verojen määrän olevan sitä suurempi mitä enemmän on väki töissä sosiaaliturvalla olon sijasta.
Ei ihmiset pakolla ja vähällä rahalla töihin mene. Ihmiset menevät, jos minun mallillani saavat kannustinta palkalla ja veroista, jotka muut varakkaammat rahoittavat.
Juustohöylä on todellakin huono ratkaisu sikäli että se vie kaikilta pois jolloin jo ennestään huonosti toimivat tärkeimmät palvelut toimivat entistä huonommin. Priorisointi eli palveluiden asettaminen tärkeysjärjestykseen olisi järkevämpää. Valitettavasti se vaan tuntuu olevan myöhäistä sitten kun on hätä kädessä: mitään ei koskaan lakkauteta.
Pidän hallituksen oppivelvollisuuden laajentamista huonona ratkaisuna juuri siksi. Kun monet muut palvelut toimivat jo huonosti niin sitten rakennetaan näyttävästi tällainen uusi rahareikä. Poliitikoista on kiva jaella rahaa mutta pitäisi ensin laittaa jo olemassaolevat palvelut toimimaan ennen kuin jakaa uutta. Valitettavasti tällaiset usein kelpaavat niin porvareille kuin vasemmistolle. Vasemmistosta on kiva keksiä uusia palveluita ”syrjäytymisen estämiseksi” ja porvareille taas kelpaa kunhan sen saavat hyvätuloisetkin. Koskakohan joku keksii tehdä päivähoidosta ilmaista? Saadaan samalla hyvätuloisten päivähoitomaksut pois joten ihan hyvä lehmänkauppa. Pitää kai kumminkin odotella seuraavaa talouden nousukautta.
Megaluokan ongelma Suomessa on, että sosiaaliturva on niin korkea, että ei tarvitse tehdä työtä jos ei halua.
Saa monelta eri luukulta rahaa niin, että pärjää hyvin vaikka vain makaisi sängyssä.
Minun mielestäni pitäisi tehdä seuraavasti:
– kaikki erilaiset tukiaiset (työttömyyskorvaus, asumistuki, toimeentulotuki, jne.) pitää laittaa samaan pottiin;
– terveiltä työttömiltä sitä koko pottia pitäisi leikata esimerkiksi 5% kuukaudessa työttömyyden jatkuessa;
– miltään luukulta ei saisi saada lisää rahaa.
Jossakin vaiheessa tervettä työtöntä rupeaisi kiinnostamaan työnteko tai uuden ammatin oppiminen. Sitten hän saisi työtä ja rupeaisi tuottamaan itselleen ja julkiselle sektorille hyvinvointia.
Työssäkäyvän henkinenkin tilanne paranisi. Olisi töissä, eikä syrjäytyneenä.
Parhaillaankin Suomessa on melkoisen suuri määrä avoimia työpaikkoja, joihin yritetään etsiä työntekijöitä. Samaan aikaan työttömyyskortistossa on porukkaa pilvin pimein – ei tartte tehrä työtä, pärjää ihan hyvin muutenkin.