Jos me lentelisimme Venäjän lentotukikohtien yli isolla rahtikoneella voisi syttyä aikamoinen Haloo! Mutta kun venäläinen ”rahtikone” eli oikeasti tiedustelukone joka harjoittaa sähköistä tiedustelua sekä signaalitiedustelua radiotaajuuksilla. Myös ”maalaavat” mahdollisia pommitusalueita sekä huomioivat meidän kaluston siirrot. Erittäin röyhkeää touhua. Suomen pitäisi pistää tästä nootti ja kutsua Venäjän suurlähetystö puhutteluun!
Venäläinen rahtikone lensi oudon reitin Suomen lentotukikohtien yli – Yle: Kyse oli tiedustelusta tai uhittelusta https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008547047.html
”SUOMEN yli lauantaina lentäneen rahtikoneen reitti on herättänyt hämmennystä – eikä suotta. Moskovasta lähtenyt kone lensi erikoisen reitin, joka kulki Suomussalmelta Turkuun.”
Reitti kulki Suomen keskeisten lentotukikohtien yli. Suomesta kone jatkoi Leipzigiin Gotlannin ohi.
Alunperin koneen oli määrä lentää Murmanskiin. Normaalisti lennot Moskovasta Leipzigiin kulkevat Baltian maiden eteläpuolelta, Yle kertoo.
”Ylen haastattelemien sotilasasiantuntijoiden mukaan kyse oli todennäköisesti Venäjän tiedustelusta tai mielenilmauksesta. Heidän mukaansa lento liittyi todennäköisesti Euroopan kiristyneeseen tilanteeseen.”
(Kuva: Kongsberg.com)
Kone olisi pitänyt pudottaa alas!
Venäjä kerjää verta nenästään…
Juu samasta vinkkasin Itämeriosiossani.
Aika hitaasti tuli julki sillä lento oli jo muutama päivä sitten.
Viranomaisemme eivät kommentoi.
Uskottava puolustuksemme?
Ensi tehtävä olisi ollut pakottaa kone alas kun poikkesi reitiltään saatuaan lentoluvan kohti Turkua..🤔
Turkukaan ei liittynyt mitenkään reitille Saksaan mentäessä – no jos oli polttoainetta joka piti polttaa ennen laskeutumista niin ja samalla ihailla kauniita maisemiamme?
Miksiköhän ei ole uutisoitu sellaista, että hävittäjämme olisivat käyneet sen katsastamassa?
Suomen strategia ei ole julistaa operatiivia asioita kansojen pureksittaviksi.
On tullut täysin selväksi, että Suomi toimii, jos on tarpeen eikä huutele lööpeihein ja, sekö vi…taa sotahulluja.
Hoh, hoh ja voi voi
Seko, mikä seko.
Kyse ei ole mistään sotahulluudesta ja tunnistamisista on ollut uutisia koko ajan.
Toki on ymmärettävää, että sotahulluudesta huutavat eivät niitä uutisia ”näe”.
RU675
https://www.flightradar24.com/data/flights/ru675#2a81cd2a
*
https://yle.fi/uutiset/3-12274508
Koneen reitti ja lennon yksityiskohdat näkyvät Flightradar24-verkkopalvelussa. Siviilikone sai luvan reitilleen ja lensi normaalissa matkalentokorkeudessa, Suomen yllä pääosin noin 8,5 kilometrissä.
.
Ylen puhelimitse haastattelemien sotilas- ja turvallisuusasiantuntijoiden mukaan kyse oli todennäköisesti joko venäläisestä mielenilmauksesta tai tiedustelusta. Lennon uskotaan liittyvän Euroopan kiristyneeseen tilanteeseen.
https://yle.fi/uutiset/3-12275416
Ilkka Kanerva [puolustusvaliokunnan puheenjohtaja] odottaa Suomen pyytävän Venäjältä selvityksen “Tikkakosken-vierailusta”: Emme voi sivuuttaa olankohautuksella
Venäläinen rahtikone teki lauantaina selittämättömän pitkän kierroksen Suomen ilmatilassa. Matkalle osui muun muassa Tikkakosken varuskunta Jyväskylässä. Ilmavoimat kommentoi venäläiskoneen lentäneen hyväksytyn suunnitelman mukaisesti.
Ikivanhoja uutisia, se lentot meni jo ja laskeutui Leipzigiin. Mutta uutta oli, että siellä lastissa oli vanhoja röntgeneitä ja Yashikoita. Pari pötköä dynamiittia ja sodanaikaisia laskuvarjoja. Äijiä oli hyppinyt pitkin Suomea ja jääneet roikkumaan linkkmastoihin. Kävin auttamassa pari roikkumasta ja vein putkaan.
Loistavaa typeryyttä, mutta ei yllätä.
HK. esitätkö höyrypäistä?
Pitääkö (salia) minkään Venäjältä lähteneen ja Keski-Eurooppaan matkalla olevan keneen lentää Suomen yli?
Pitääkö Suomen lennonjohdon hyväksyä kaikki venäläisten esittämät lentosuunnitelmat?
Oliko Venäläisen AirBridgeCargo Airlines’n lennolla RU675 yleensä mitään vietävää Moskovasta Leipzigin?
********************************************************************
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6f4e976d-891a-449d-85b1-555161c4269f
Ilmavoimat Suomen yli oudosti liikkuneesta venäläiskoneesta: ”Lensi hyväksytyn suunnitelman mukaan”
Ilmavoimien mukaan venäläinen rahtikone noudatti tiedossa ollutta lentosuunnitelmaa.
Venäläisen AirBridgeCargo Airlines -yhtiön lauantaina operoima lento on herättänyt spekulaatioita julkisuudessa, sen jälkeen kun Yle kertoi Moskovasta Murmanskiin matkalla olleen koneen kääntyneen Vienanmerellä Oulun korkeudella kohti Saksan Leipzigia.
Saksa takavarikoi lastista natsien solttuvaatteita ja kypäriä, mitä jäi jäljelle, kun iivanat pudottelivat niitä PVM:n porukoille. Siksi se lensi Suomen yli harhautuksena toisitarkoituksesta.
HK. esitätkö höyrypäistä, todella?
Olisiko ottanut liikaa persuntappoainetta???
HK:lta tyypillenen huuhaa vasemmisto avaus
Yleensä on ollut haittaa Venäjän hönöläisistä lentäjistä, jotka pienessä sievässä ylittelevät rajoja.
Nyt oli kyseessä dementitapaus, joka ei muistanut, minne piti lentää. Saatuaan palautetta esimiehiltään korjasi sitten suuntaa.
HK.- ”Suomen strategia ei ole julistaa operatiivia asioita kansojen pureksittaviksi.”
Ja pakanmarjat.
Jos Suomen operatiivinen johto ( .. niin siis mikä?) tietäisi syyn miksi Venäläisen AirBridgeCargo Airlines -yhtiön rahtikoe lensi Suomen yli ollessaan matkalla Moskovasta Leipzigin, niin ei puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Ilkka Kanerva vaatisi selitystä venäläisiltä.
YLE:
Ilkka Kanerva [puolustusvaliokunnan puheenjohtaja] odottaa Suomen pyytävän Venäjältä selvityksen “Tikkakosken-vierailusta”: Emme voi sivuuttaa olankohautuksella
Jos HK ei enää kommentoi minun blogeihin…nämä sinun tarinat on joko umpikännissä tehtyjä tai muuten vajavaisia..?
Aivan, joko tai – umpikännissä tehtyjä tai muuten vajavaisia.
Yrittääkö HK halventaa muita PB:n bloggaajia?
He .. lasti piti viedä alunperi Moskovasta Murmanskiin, mutta sitten päätettiinkin viedä toimitus Leipzigiin.
No, Kanerva tivaa lennon tarkoitusta venäläisiltä, mutta tuskin saa mitään asiallista vastausta.
*
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008547348.html
ALUN PERIN koneen piti lentää Murmanskiin. Normaalisti rahtikoneenlennot Moskovasta Leipzigiin kulkevat Baltian maiden eteläpuolelta.
Ylen haastattelemien sotilasasiantuntijoiden mukaan kyse oli todennäköisesti Venäjän tiedustelusta tai mielenilmauksesta. Heidän mukaansa lento liittyi todennäköisesti Euroopan kiristyneeseen tilanteeseen.
”Kone olisi pitänyt pudottaa alas”.
Jos tämä on tehty selvin päin, pitäisi ottaa ensin pari näkäräistä, että rohkenee jättää julkaisematta.
Minä en käytä näkäräräisiä edes kirjoittaessani.
Nii,i ..
”Ikivanhoja uutisia, se lentot meni jo ja laskeutui Leipzigiin. Mutta uutta oli, että siellä lastissa oli vanhoja röntgeneitä ja Yashikoita. Pari pötköä dynamiittia ja sodanaikaisia laskuvarjoja. Äijiä oli hyppinyt pitkin Suomea ja jääneet roikkumaan linkkmastoihin. Kävin auttamassa pari roikkumasta ja vein putkaan.
.
Saksa takavarikoi lastista natsien solttuvaatteita ja kypäriä, mitä jäi jäljelle, kun iivanat pudottelivat niitä PVM:n porukoille. Siksi se lensi Suomen yli harhautuksena toisitarkoituksesta.”
Kiitos, voin tehdä lisää selvennyksiä, jos nämä eivät olleet riittäviä. Tiedän kanavieni kautta viime tiedot svenskien ja meidän salaista suunnitelmista, Suomen erityisesti, miksi vaikeneminen on kultaa ja miksi naapuri runoilee runebergejä.
”Voin tehdä lisää selvennyksiä” – sekoilusta selvennyksiä (hah.)
”Tiedän kanavieni kautta viime ” – tyypillistä isottelua (uskotko jonkun uskovan , hah..)
Joillekin on tuon tekstin ilmaisutavan ymmärtäminen vaikeaa. Mene lukemaan Paasilinnaa, niin saat otteen ilmaista asioita toisella tavalla kuin aapinen opettaa.
Ylimielinen paskanjauhanta on sitä samaa joka tapauksessa.
Älykkyys ei tuosta loista ja fiksuus vielä vähemmmän.
Ei todella ilmaisuistasi loista mikään lamppu saati valo. Ne ovat toistensa kopioita samoin sanankääntein ilman lisäantia.
HK…pyysinkö että ei enää kommentteja
HK:n kootut pakanjauhannat (siis tässä blogissa):
.
”Ikivanhoja uutisia, se lentot meni jo ja laskeutui Leipzigiin. Mutta uutta oli, että siellä lastissa oli vanhoja röntgeneitä ja Yashikoita. Pari pötköä dynamiittia ja sodanaikaisia laskuvarjoja. Äijiä oli hyppinyt pitkin Suomea ja jääneet roikkumaan linkkmastoihin. Kävin auttamassa pari roikkumasta ja vein putkaan.
.
Saksa takavarikoi lastista natsien solttuvaatteita ja kypäriä, mitä jäi jäljelle, kun iivanat pudottelivat niitä PVM:n porukoille. Siksi se lensi Suomen yli harhautuksena toisitarkoituksesta.
.
Kiitos, voin tehdä lisää selvennyksiä, jos nämä eivät olleet riittäviä. Tiedän kanavieni kautta viime tiedot svenskien ja meidän salaista suunnitelmista, Suomen erityisesti, miksi vaikeneminen on kultaa ja miksi naapuri runoilee runebergejä.”
*
Tämä on ehkä syvimmältä:
HK :”Tiedän kanavieni kautta viime tiedot svenskien ja meidän salaista suunnitelmista, ..”
Miten HK toistuvasti muka tietää enemmän kuin kukaan muu?
[ kanavieni kautta – hahhah. hatusta vetäen]
Kiitos ”arvovaltaisen” ja ”vakavan” tietoni monistamisesta ja jakamisesta.
Turha kiitellä- oikeastaan söherryksesi, HK, ovat piristäviä
Aika hyvinhän se alivaltiosihteeri sanoi, ”että te tiedätte juuri senverran, mitä me katsomme teidän tarpeelliseksi tietää”.
Alivaltiosihteeri Timo Lankinen tuskin tietää tapauksesta yhtään enempää kuin kukaan muukaan suomalainen – puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Kanerva mukaan lukien
Alla kerrotaan muutamasta vaihtoehtoisesta syystä outoon lentoon.
************************************************************************’*’
Lentoposti.fi
.
Lentoposti.fi on vuonna 2009 perustettu riippumaton kotimainen ilmailun uutisportaali ja palvelu sekä tiedonvälityskanava. Pyrimme tarjoamaan kattavan ja laaja-alaisen uutisoinnin ilmailun alalta.
*
.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/airbridgecargo_airlines_lensi_hyv_ksytty_lentoreitti_ilmavoimat_valvoo_suomen_koskemattomuutta_247
.
AirBridgeCargo Airlinesin Boeing 747-8F -rahtikoneen (VQ-BRH) lauantaina 15.1.2022 operoima lento on herättänyt paljon erilaisia tulkintoja ja spekulaatioita suomalaisessa mediassa.
Suomen ilmatilassa liikkuvan lentoliikenteen on jätettävä siviili-ilmailun lentoliikennettä ohjaaville ja Suomen ilmatilan käyttöä koordinoiville lennonvarmistuselimille lentosuunnitelma, joka sisältää muun muassa tiedon lennon lähtöpaikasta, reitistä, määränpäästä ja aikataulusta.
*
AirBridgeCargo Airlinesin lento RU675 nousi lauantaina 15. tammikuuta ilmaan Moskovasta ja nousi vaiheittain lentopinnalle 340. Suomen rajalla saavuttaessa rahtikoneen miehistö laskeutui lentopinnalle 280. Siihen voi olla useita erilaisia syitä. Ilmailumaailmassa yksinkertaisia syitä löytyy helposti useampikin.
.
Yksi vaihtoehto on koneeseen tullut tekninen vika, joka ei enää mahdollistanut lentämistä ns. RVSM-ilmatilassa (Reduced Vertical Separation Minimum), jossa käytetään pienennettyä korkeusporrastusminimiä lentokoneiden välillä. RVSM-ilmatilassa lentokoneiden välinen korkeusporrastus on 300 metriä. Lentomiehistöjen on ilmoitettava lennonjohdolle, mikäli lentokone ei täytä kyseisiä vaatimuksia.
.
Toinen mahdollinen syy on tarve lentää alemmalla lentopinnalla operatiivisista syistä kuten lennon kohteen vaihtumisen seurauksena tai muista teknisistä syistä johtuen, joilloin polttoainetta kuluu enemmän. Näin lentokone saavuttaa nopeammin suurimman sallitun laskeutumispainon.
AirBridgeCargo Airlinesille on operaatiokeskus Saksan Leipzigissa, jonne se Suomen yltä suuntasi. Leipzigissa yhtiöllä on käytössä myös huolto-organisaatio, joka voisi korjata mahdollisen teknisen vian nopeastikin.
AirBridgeCargo Airlinesin lento RU675 saapui Suomeen normaalisti reittisuunnistuspiste GATRIn kautta ja jatkoi lentoa M130 RNAV-reittiä pitkiä, jonka jälkeen se on saanut reittioikaisun lennonjohdolta.