Jossain vaiheessa sanoin että kun sähköautoja on enemmän niin sitten ne maksut niissä nousee. Sähköautojen tuomaa verokuoppaa on alettu paikkaamaan nostamalla sähköautojen ajoneuvoveron perusosaa 117%! 😅😅😅
Sopivan mansellismielinen blogialusta
Jossain vaiheessa sanoin että kun sähköautoja on enemmän niin sitten ne maksut niissä nousee. Sähköautojen tuomaa verokuoppaa on alettu paikkaamaan nostamalla sähköautojen ajoneuvoveron perusosaa 117%! 😅😅😅
Lataaminenkin maksaa jo moninkertaisesti ja ilmaiset kauppojen tolpat on pistetty maksullisiksi
Traficom on ryhtynyt lähettämään sähköautoilijoille 117 % korotuksella varustettuja verolippuja https://www.is.fi/autot/art-2000009144029.html
Autot kulkee bensalla, taloja lämmitetään sähköllä.
Varakkaat ovat hyötyneet sähköautoillaan n 60,- korotus on pikkusumma ja varattomat ajaa bensa/dieslautoilla maksaen polttoaineessa moninkertaisesti .
117% ei ole paljon kun pohja ei ole mitään.
Sen sijaan jo 10% alennus dieselien vuosimaksuihin voisi tehdä hyvää. Diesel maksaa bensaa enemmän, kulutusero on nykyautoissa pieni ja sitten vielä vuosittain iso maksu valtiolle siitä hyvästä että maksaa enemmän – MYÖS VEROJA!
Vastaisiko tuo korotus noin 65e vuositasolla, mikä ei liene iso siivu ottaen huomioon, että sähköautoja omistavat ilmeisesti pitkälti hyvätuloiset.
Ilmeisesti Espoon west-endissä olisi erityisen monilla sähköautot, varmaankin katumaasturit koska pitää saada tilavasti lapset roudattua harrastuksiin. Scandiporvarihybridiversio amerikkalaisesta unelmasta.
Ote is-jutusta:
”Kaikkiaan TM latasi käyttötesti-Volkswageninsa ajoakkua reilun vuoden kestäneen testin aikana yli 350 kertaa.
Yhteensä Volkswagenin latausten kokonaiskuluiksi tuli käyttötestin aikana 3,81 euroa sataa kilometriä kohden. Lisäksi kilometrikustannuksia tuli renkaista, käyttövoimaverosta, huolloista ja vakuutuksista.
Pääomakuluja ei testistä poikkeuksellisesti syntynyt lainkaan, sillä TM-käyttötestin jälkeen Volkswagen ID.4 myytiin eteenpäin alkuperäistä ostohintaa kalliimmalla.”
(https://www.is.fi/autot/art-2000009057247.html)
En tajua, miksei kaupunkilaisille nuorille aikuisille kelpaa julkinen liikenne ja vaikka jotkut taloyhtiöiden yhteiset leasing-autot tai vuokra-auto silloin kun on pakko kuljettaa jotakin suurempaa remonttirojua? Henkilökohtaisesti minulle jo pelkkä sana ”ruuhkavuodet” herättää inhon tunteen, enkä pysty ymmärtämään ihmisiä, jotka leipovat tähän jo ihmisistä täpötäyteen maailmaan lisää lapsia, vaikka hyvin voisi adoptoida tai tarjota sijaiskodin joillekin jo valmiiksi maailmaan heitetyille.
Menen kävellen töihin aina kun voin, mutta se on harvoin, useimmiten on tuo työkalumäärä sellainen että se estää. Pitää koittaa järjestellä että yhä useammin pääsisi.
Useimmiten moiseen ei ole esteitä, vain hidasteita.
Sähköautoissa on verokuopan lisäksi muitakin kuoppia – yksi merkittävimmistä on seuraukset luonnolle
Suomen vihreät ajavat EU-komission esitystä luonnon ennallistamisesta, Chilessä meno on aivan toisenlaista.
Vihreän siirtymän varjopuolatta
https://yle.fi/uutiset/3-12661003
Akkuihin tarvittava ”valkoinen kulta” paljastaa vihreän siirtymän varjopuolen: alkuperäiskansa pelkää asuinalueensa menettämistä
Atacaman aavikolla Chilessä on maailman suurimmat litiumvarannot. Vihreä siirtymä lisää akkumetallin kysyntää, mutta alueen alkuperäiskansa pelkää elinalueensa kuivuvan entisestään.
SANTIAGO / SAN PEDRO DE ATACAMA Maailman kuivimmalla aavikolla Chilessä sijaitsee Atacaman suolatasanko, niin sanottu suolapannu. Sen alla lepäävät maailman suurimmat litiumvarannot.
Valkoisena kultana tunnettua litiumia tarvitaan esimerkiksi sähköautojen akkuihin. Niitä puolestaan tarvitaan päästövähennyksiin, joilla ilmaston lämpenemistä pyritään hillitsemään.
Mutta millä hinnalla?
******************************************************************
Suomessa:
https://areena.yle.fi/1-3235352
Ajassa 5:50
EU-komission esitys: luonnon ennallistaminen – etenkin Suomessa ( kuinkas muutoin)