Hyvin monilla kansoilla on ”jotakin hampaankolossa” ryssiä vastaan. Monilla muilla kansoilla olisi syytä olla, vaan ovat ”unohtaneet”.
Ukrainalaiset eivät ole unohtaneet:
– https://jput.fi/Ukrainalaisten_tahallinen_murhaaminen.htm
– https://jput.fi/Ukrainan_vapaust_1941.htm
– https://jput.fi/Ukrainan_vapaust_1944.htm
Eivätkä unohda tätä sotaa useiden tulevien sukupolvien aikana.
Georgialaiset eivät ole unohtaneet:
– https://jput.fi/Sirpaleita_Georgian_historiasta.htm
– https://jput.fi/Georgian_miehitys_1921-1991.htm
– https://jput.fi/Georgian_sota_2008.htm
Siksi georgialaisia vapaaehtoisia taistelee tänään Venäjää vastaan Ukrainassa.
Tshetsheenit eivät ole unohtaneet:
– https://jput.fi/tshetshenian_historiaa.htm
– https://jput.fi/ensimmainen_tshetshenian_sota.htm
– https://jput.fi/Toinen_Tshetshenian_sota.htm
Siksi tshetsheenivapaaehtoisia taistelee tänään Venäjää vastaan Ukrainassa.
Osa suomalaisista on ilmeisesti ”unohtanut”:
– https://jput.fi/Vapaussota.htm
– https://jput.fi/Talvisota.htm
– https://jput.fi/Jatkosota.htm
Osa suomalaisista ei ole varmaankaan unohtanut, mutta toimivat silti ryssien kätyreinä – se on halveksittavaa.
Saksalaisilla olisi runsaasti hyviä syitä toimia ryssälää vastaan, mutta???:
– https://jput.fi/Stalinin_puhe_190839.htm
– https://jput.fi/Stalin_petti_Hitleria.htm
– https://jput.fi/Suurhyokkayssuunnitelma_Groza.htm
– https://jput.fi/Venaja_aikoi_hyokata_lanteen_heinakuussa%201941.htm
– https://jput.fi/Miksi_Saksa_hyokkasi_Venajalle.htm
Silti Saksa on kaveerannut ryssälän kanssa ihan perusteellisesti varsinkin neukkulan kemahtamisen jälkeen. Saksa on ihan itse ripustanut itsensä hirteen kaasuputkiin Venäjältä.
Saksa puhuu kyllä Ukrainan auttamisesta kovalla äänellä, mutta käytännössä auttaa sotilaallisen avun suhteen Ukrainaa hyvin hitaasti ja hyvin vähän resursseihinsa verrattuna. Saksa myös erittäin typerästi estää muitakin auttamasta Ukrainaa. Grrr…
Nähdään mistä sitä apua todella voisi saada, Britannia on toiminut ryhdikkäästi. Britannian tuli auttoi jo Suomea talvisodassa vaikka joukkoja ei sitten pyydettykään ja nyt Britannia auttaa Ukrainaa esimerkillisesti. Taisi olla että 10 000 ukrainalaista menee sinne koulutukseen vai oliko peräti enemmän? Suomellekin on turvatakuut sieltä jo luvattu. Saksa ja Ranska sen sijaan vain joko puhuvat tai antavat ymmärtää että Putinin pitää antaa voittaa ettei setä hermostu.
Englanti tosiaankin auttoi Suomea Talvisodassa – samaan aikaan Saksa oli Venäjän liittolainen, auttaen Venäjää Suomea vastaan.
https://jput.fi/Suomi_sai_apua.htm
Englanti on kouluttanut ukrainalaisia sotilaita jo vuosia – ennen Venäjän suurhyökkäystä Ukrainaan alkaen 24.2.2022 – ja kouluttaa edelleen.
Englanti tosiaan oli avuksi silloin – mutta sotien jälkeen britit olivat valvontakomissiossa ja oikeudenkäynneissä melkoisia hirviöitä. Edes neukut eivät niin ankarasti olleet tuomitsemassa viattomia kuin britit ajoin. Tiedä sitten kokivatko jotain muka kunniavelkaa itään päin kun pääsivät aatusta eroon?
Tässä sitä olisikin runsaasti mielenkiintoista pohdittavaa.
Viron Vapaussodassa Englanti auttoi Viroa sodassa Venäjää vastaan.
Talvisodassa Englanti auttoi Suomea sodassa Venäjää vastaan.
Sittemmin kun Englanti ihan itse julisti sodan Saksalle, eikä vieläkin suuremmalle roistolle Venäjälle, olikin Englannilla ns. pallo hukassa. Esimerkiksi Churchillin kirje Mannerheimille Jatkosodan aikana:
https://jput.fi/Englannin_ja_Suomen_valinen_sota.htm
Toisen Maailmansodan jälkeen englantilaisilla taisi olla huono omatunto siitä, että olivat sotineet kommunistidiktatuurin puolella demokraattista Suomea vastaan.
Britit tuntuvat olevan tarkkoja säännöistä. Se on tietysti hyvä, säännöistä kiinni pitäminen on selkeää ja lisää luottamusta. Mutta toinen puoli on sitten taipumus nipottaa. Olen kuullut että britit olivat tiukkoina valvontakomissiossa. Loppukädessä Suomi oli heidän näkökulmastaan ollut Hitlerin liittolainen. Mutta ei ole lukenut miten se sitten vaikutti viime kädessä. Onko jotain esimerkkejä?
Britannia julisti Saksalle sodan, koska Hitler ensin huiputti Chamberlainia Münchenin konferenssissa. Hitler lupasi jättää loput Tsekkoslovakiasta rauhaan jos saisi ns. Sudeettialueet joilla asui saksankielisiä. Hitler ei pitänyt lupaustaan vaan miehitti koko Tsekin ja teki Slovakiasta protektoraattinsa. Britannia asetti huiputuksen jälkeen Saksalle ”punaisen viivan” : Puolaan hyökkääminen toisi Britannian Puolan puolelle. Ja niin se sitten toikin kun Hitler hyökkäsi Puolaan.
Demokratiat Suomi ja Britannia joutuivat eri puolille ja molemmat joutuivat liittoutumaan diktatuurin kanssa taistellessaan olemassaolostaan. Britannian sodanjulistus Suomelle vuonna 1941 lienee ainoa kerta historian aikana kun demokratia on julistanut sodan toiselle demokratialle.
Se sota Suomen ja Englannin välillä oli käytännössä ”paperisota” – sota ilman uhreja tuovia suoranaisia sotatoimia. Stalin painosti Englantia julistamaan sen sodan Suomelle. Englanti oli hädädssä sodassaan Saksaa vastaan.
Kiitos vielä Juhanille mielenkiintoisesta selvityksestä liittyen Churchillin kirjeeseen.
Se kirje tosiaankin antaa hyvän kuvan Suomen ja Englannin, sekä Churchillin ja Mannerheimin välisistä todellisista suhteista.
Suomi ja Saksa ovat yhdessä kietoneet itsensä liriin ja se lysti maksaa jota summaa ei vielä tohdita julki tuoda. Nyt on vielä kysymys paljonko pieni Suomi auttaa isoa Saksaa tässä yhteiskonkurssissa?
Ainakaan teoriassa Suomi ei ole niin kusessa kuin Saksa. Suomella on hyvää ydinvoimaa ja kyllä se OL3 jossakin vaiheessa valmistuu. Saksa sen sijaan on kusessa kun on mennyt hirttämään itsensä Venäjän maakaasuun JA ajaa ydinvoimaansa alas.
Fortum on kusessa omien idioottimaisten päätöstensä vuoksi, mutta Suomen valtio ei ainakaan teoriassa joudu maksumieheksi – ellei hallitus sitten möhli asiaa. Tässä tilanteessa Suomen valtio tarvitsee roppakaupalla itsekkyyttä, ei saa mennä lupaamaan kenellekään liikoja.
Nyt kun venäläiset laittaa Nord Stream 1 putken kiinni ”huoltotöiden takia” 10 päiväksi, eli kiristävät Saksaa niin alkaa Saksalla Ukrainan painostus pakkorauhaan…katsokaa vaan. Myös Ranska alkaa painostamaan.
Saksa ja Ranska varmaan haluaisivat, että Ukraina rauhan saadakseen luopuisi Luhanskista, Donetskista, Harkovasta ja Hersonista. Ukraina ei tule suostumaaan sellaiseen.
Ukrainalla on nyt 12 raskasta raketinheitinjärjestelmää HIMARS ja se saa myös tykistölle pitkän kantaman täsmäammuksia. Ei vähäisintäkään halua luovuttaa Ukrainan alueita.
Hollannista ja Australiasta on tulossa hyvää kalustoa. Jne.
Venäjä tietysti haluaisi hävittää kokonaan Ukrainan valtion, Ukrainan kansan ja ukrainan kielen – mutta ei siitä tule tällä erää mitään.
Eikös Kyuu Eturautti jo maininnut, että Ryssittely katsotaan vihapuheeksi ja sen voisi jo alkaa lopettelemaan?
T. Valkoihoinen Suomessa syntynyt Suomen kansalainen
Ryssä on ryssä, vaikka voissa paistais.
Elipä kerran sodasta traumatisoitunut isoisä, joka kotiin palattuaan purki kaiken pahan olonsa sekä kokemansa henkisen väkivallan omaan poikaansa pahoinpidellen omaa lastaan. Isoäiti ei uskaltanut puuttua asiaan koska kaikki tajusivat isoisän tulleen sodasta hulluksi. Lapsenlapset myöskin saivat perheen perintönä osansa kun rakastivat omaa isäänsä joka oli isoisän väkivaltaisuudesta melko murtunut ihminen, vaikka osasikin pitää kulissia yllä ja elää kuten suoraselkäinen suomalainen mies joka ei itkua näytä muille! Kuinka hirvittävän surullista ja ylimääräistä ja typerää. Muitakin tapoja käsitellä tunteita kuin huutaa niitä kuuhun.
Ryssä on minulle ryssä niin kauan, kunnes kansainvälisten lakien ja sopimusten mukaisesti palauttaa varastamansa sukuni maat tai maksaa niistä asiallisen korvauksen.
”Ryssittely” on valtioneuvoston ”Verkkoviha” tutkimuksessa (ladattavissa täältä, 207 sivua) todellakin määrittää että ”ryssä” on vihapuhetta mutta ”hurri” esimerkiksi ei. Tämä ei kuitenkaan ole laki tai sääntö, ainoastaan ko. tutkimuksen tekemä parametri nettivihan määrien analysoimiseksi.
Historiallisesti, ”ryssä” sanaa yritettiin perkaa ihmisten mielistä 1940-luvun lopulta lähtien kovinkin ankarasti, mutta eipä se ole mihinkään kadonnut. Ja mitä kovemmin sitä yrittäisi kieltää, sitä enemmän sitä käytettäisiin.
Ilmeisesti myöskään sana ”jenkki” ei ole niiden suomettuneiden sanojenkieltäjien listoilla?
Olisi itse asiassa kiinnostavaa keskustella vähemmistöryhmiä halventavien sanojen kieltämisen ja niiden päivittämisen eroavuudesta, ottaen keskusteluun mukaan myöskin eri vähemmistöryhmien edustajia kertomaan kokemuksistaan.
Lisäksi olisi kiinnostavaa huomioida konteksti sananvapaudesta puhuttaessa aina: se että yksi marginaaliryhmän edustaja itse käyttäisi itsestään halventavaa nimitystä ei poista sitä, etteikö halventava nimitys olisi toisille marginaaliryhmiin lukeutuville halventava. Sikäli että kyseessä olisi tummaihoisesta käytetty n-sana jonka lausuisi valkoihoinen, ei välttämättä vielä tekisi sanasta halventavaa jos tämä tapahtuisi kontekstissa jossa valtaosa ympärillä olevista olisi tummaihoisia — jne.
Sanoihin liittynee väistämättä ja puhujasta riippumatta kulttuureissa ihan valtaisa määrä erilaisia assosiaatioketjuja, joita lienee täysin mahdotonta hallita tai edes ottaa huomioon, ja siksi toisen sanallinen vapaus voi olla toiselle jopa ihmisyyden kieltävä kokemus tarkoitimmepa tai emme loukata.
Ryssät eivät ole mikään marginaaliryhmä, vaan valitettavasti muodostavat mm. Imperialistisen roistovaltion Venäjän, joka parhallaankin käy brutaalia hyökkäyssotaa Ukrainaa vastaan. Harrastaa kansanmurhia, raiskaamista, murhia, ryöstöjä, jne.
– https://jput.fi/Imperialistinen_Venaja.htm
– https://jput.fi/Murhanhimoiset_venalaiset.htm
Olen hyvin ymmärtänyt tämän, ja kuten aiemmin todennut jopa alkaneeni ymmärtää ryssittelyä erään kukaties rasistisen pirkanblogilaisen aidohkon oloisia juttuja luettuani — kuitenkaan henkilökohtaisesti minun ei silti tarvinne hyväksyä vihamielistä kielenkäyttöä, koska minullakin on vapauteni ajatella ja olla eri mieltä omiin kokemuksiini perustuen, joilla ei ole tekemistä ulkopolitiikan kanssa.
Ryssät ovat ihan itse ansainneet sen miten niihin suhtaudutaan – siis satojen vuosien kuluessa. Tällaista on venäläinen ystävyys – pitkin suorin lainauksin ja tarkoin lähdeviittein:
https://jput.fi/Venalainen_ystavyys.htm
Olen pahoillani, en pyri jyräämään sinun näkemystäsi omallani, vaikka minut onkin jyrätty sekä sensuroitu toisen PB:n käyttäjän taholta. Minulle on ihan okei jos Juhani käytät sanaa ”ryssä”.
Utelias kysymys: Millä perusteella teet oletuksen rasistisesta blogilaisesta?
Siis tätä tarkoitin:
”Voinko kysyä Albanuksen ajatteluun sekä omiin kokemuksiini täällä blogeilla liittyen yleisesti seuraavaa: jos Heikki Karjalainen muuttui Albanukselle hetkellisesti näkymättömäksi (havaitsin Albanuksen toistuvasti ohittavan Heikin linkit ja kaikki kommentit linkaten itse samoja kuin Heikkiä ei olisi ollut olemassa) ja sitten minun kommentoitua Albanuksen n-sanan käyttöön sekä muihin avauksiin jotakin sekä kriittisesti että aidosti yrittäen keskustella ja ymmärtää; mistä seurasi kritiikkini sekä kommenttieni poistosensuuri — ja kun sitten kuitenkin Albanus itse lähti jopa henkilöön kohdistuen kritisoimaan Markku Huhtalan ajatuksia sekä elämää, joudun kysymään mitä tällaisella logiikalla Markku Huhtalalle ”ryssän” hyysärinä sekä kommunistisen puolueen jäsenenä tulisi tehdä sitten tai mihin hänet tulisi lähettää? Ja millä tavoin tällainen toisen ihmisyyden sekä elämän kieltävä ajattelu eroaa ”Ryssän” imperialismista?
Minulle henkilökohtaisesti tällainen on pelottavaa.”
Pahoittelut itsesitaatista.
Minua ei sinällään kiinnosta jos Albanus poistelee kommenttejani, olen tottunut olemaan näkymätön, mutta toisen henkilökohtaisen elämän sekä sairauseläkkeellä olon ja murheiden totalistinen halveksunta tekee itselleni pahaa sivusta katsella. En nauti toisten ihmisten kärsimyksestä.
Ymmärrän Liisan huolen keskustelukulttuurista.
Se menee kuitenkin blogikirjoitukseni aiheen ulkopuolelle, joten pyydän avaamaan uuden ketjun keskustelukulttuurista.
Minä olen kirjoittanut julkisuuteen omalla nimelläni ja vain omalla nimelläni yli puoli vuosisataa (vuodesta 1968), kommunismia ja Venäjää vastaan – demokratian, ihmisoikeuksien, maanpuolustuksen tehostamisen, Suomen huoltovarmuuden, jne. puolesta. Aion myös jatkaa kirjoittamista omalla tavallani.
Kiitos asiallisesta suhtautumisestasi, ja pahoitteluni omasta puolesta blogisi aiheen sivuuttamisesta. Olen sivuuttanut monien aiheita, koska en ole uskaltanut/ ollut varma tahdonko itse aloittaa tai miten vaiko mitään itse tällaiselle alustalle, jossa keskustelukulttuuri on mitä se sitten onkaan.
Pirkan blogien keskustelukulttuuri voisi toki olla parempi, mutta olen nähnyt huonompiakin alustoja.
Pyydän, avaa uusi ketju ja ole toisille esimerkkinä hyvästä keskustelukulttuurista.
juhak , 12.7.2022 19:16
Ryssä on minulle ryssä niin kauan, kunnes kansainvälisten lakien ja sopimusten mukaisesti palauttaa varastamansa sukuni maat tai maksaa niistä asiallisen korvauksen.
***
Tässä olen juhak’n kanssa täysin samaa mieltä.
.
Omasta puolesta asettaisin vielä lisää etoja, jotta lopettaisin ryssittelyni.
Ryssät pois Ukrainasta ( tarkoitan myös Krimiä)
Maksaa ukrainalaisille täysmääräisesti sotakorvaukset aikaansaamasta tuhosta.
Toimittaa Putinin Haagiin tuomitavaksi ryssien sotarikoksista.
*********************************************************************
Toinen asia.
Ihmetelen sitä, miksi jollain PB:n bloggaajalla on suuri halu kertoa millaisen itseään pitää. En myöskään ymmärrä miksi jollekin on tärkeää jaella yleisarvosanoja toisista bloggaajista – eikö blogin aihe kiinnosta, vai mitä?
Huokaus!
Yritän palata varsinaiseen aiheeseen.
Venäjä miehittää parhaillaan Georgian Abhasiaa, ns. E-Ossetiaa ja Akhalgoria. Venäjä yrittää esittää julkisuudessa, että Abhasia ja E-Ossetia olisivat itsenäisiä valtioita, joita Venäjä puolustaa Georgian hyökkäyksiltä – joka on tietysti puhdasta valhetta.
Vastaavasti Venäjä miehittää Ukrainan maakuntaa Luhansikia, lähes koko aluetta, ja melkoista osaa Ukrainan maakuntaa Donetskia.
Osana Venäjän maskirovkaa Venäjän miehittämänä oleva osa Ukrainan laillista aluetta Donetskia, avasi tänään muka suurlähetystön Moskovassa – ollen muka Donetskin Kansantasavalta.
Kannattaa muistaa Suomen Talvisota. Sen aikana Venäjä asetti Suomelle nukkehallituksen (kuten nyt ns. Abhasialle, E-Ossetialle, Luhanskille, Donetskille, jne.). Venäjän käyttäytyminen ei ole muuttunut miksikään – aina sama imperialistinen valehtelija.
https://jput.fi/Nukkehallitus_Suomelle.htm
Valehtelu taitaa olla ryssien geeneissä:
https://jput.fi/Venalainen_valehtelu.htm
Sanotaan, että ryssät ovat syyllistyneet Ukrainassa tuhansiin sotarikoksiin.
.
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/bbc-ukrainassa-raportoitu-15-000-sotarikosta-epailtyjen-joukossa-korkea-arvoisia-venalaisia-sotilaita-poliitikkoja-ja-propaganda-agentteja/
.
BBC: Ukrainassa raportoitu 15 000 sotarikosta – epäiltyjen joukossa ”korkea-arvoisia venäläisiä sotilaita, poliitikkoja ja propaganda-agentteja”
***********************************************************************
HS on tuonut esille (linkki alla) muutaman ryssien sotarikoksista.
*
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008940097.html
.
Nämä julmuudet muistamme
.
Venäjä pommittaa surutta kerrostaloja, ostoskeskuksia ja synnytyssairaaloita. HS koosti sodan kauhistuttavimpia tapahtumia, joiden kärsijöinä ovat olleet ukrainalaiset siviilit.
On ovelaa propagandaa tehdä suuremmasta osapuolesta pieni raukka keksimällä vähemmistöjä ja kansoja joita pienempi propagandan mukaan sortaa. Hitlerkin käytti samaa vaatiessaan saksankielisiä alueita Tsekkoslovakialta 1938. Samoin arabit loivat myytin ”Palestiinan kansasta” kun Israel onnistui torjumaan niiden tuhoamisyritykset. Venäläisiinkin varmaan uppoaa hyvin ajatus ”venäläisten suojelemisesta” naapurimaissa. Suojelu on ihmismielessä hyvä asia toisin kuin hyökkäys. Tietysti oikeitakin epäkohtia voi vähemmistön asemassa olla mutta jos kyseessä ei ole kansanmurha niihin pitäisi voida puuttua muuten kuin sotimalla.
Venäjä on propagandassa aivan liian hyvä – ja länsimaiset kuulijat uskovat liian usein Venäjän valheita.
Siis ihan oikeasti. Siinä ei ole minkäänlaista propagandaa tuoda poliittiseen keskusteluun sellainen ruohonjuuritason näkökulma, jossa kiinnitetään huomiota ismien toistekin sijaan vaikkapa Suomessa asuvaan venäläiseen, joka kenties tuntee häpeää ja pahaa oloa kotimaansa vuoksi, jolla kenties on omia perheenjäseniä joita rakastaa mutta jotka ovatkin ”putinisteja”, mikä kenties saa tällaisen Suomessa asuvan vähemmistöryhmän edustajan tuntemaan itsensä kovinkin yksinäiseksi — ja sitten kaiken päälle ryssittely ja ympäröivä vihamielisyys venäläisiä kohtaan, joka myös kohdistuu hänen omiin perheenjäseniinsä vaikkapa. Kovin ovelaa propagandaahan tämä varmasti olikin. Jep, jep. Ride on fellows.
Kukaan ei estä sitä ”Suomessa asuvaa vähemmistöryhmää” poistumasta Suomesta Venäjälle.
Mitä ihmettä, siis Suomessa ei saa asua yhtään venäläistä? Asia selvä.
Oletteko koskaan katsoneet peiliin illalla? Ymmärrän kyllä että kun suuria linjoja vedellään, niin siinä ei ruohonjuuritasolla pienillä ihmisillä ole väliä — ovathan Ukrainalaisetkin vain puskuri hienommille ja suuremmille ajatuksille 🥳
Venäjä on Suomen vihollinen – olisi ehdottomasti parasta, että Suomessa ei asuisi venäläisiä.
Venäjä on Viron vihollinen – olisi ehdottomasti parasta, että Virossa ei asuisi venäläisiä.
Jne.
Onko ihmiskunta ja eläinkunta teoriassa ja käytännössä myöskin sodassa keskenään? Tällainen assosiaatio minulle tuli vihollis-ajattelusta, mutta yritän kehittää ajatteluani… nyt vaan mietin että on tietysti paras kun elukat asuvat omilla alueillaan, jotka käyvät yhä pienemmiksi — mutta tokihan Venäjällä on elukoille tilaa.
*ismien toistelun*
Jonathan Glover on kirjoittanut aika kiinnostavia asioita moraalifilosofian näkökulmasta tällaiseen vihollis-ajatteluun liittyen, jota ilmeisesti opetetaan myös sotilaille, jotta he pystyvät tehokkaammin puolustamaan isänmaata ohittaen omat moraaliset pidäkkeet jotka siviilissä estävät halun tuottaa väkivaltaa kanssaihmisille. Siis sodankäynnin psykologiaa, josta kuitenkin voi seurata myöskin sellaista, että moraaliset pidäkkeensä ohittamaan koulutetut sotilaat sitten myöskin syyllistyvät sotarikoksiin ja tekevät muutakin karseita hirveyksiä kuin vain kliinistä sotimista. Ovathan he ihmisiä eivätkä koneita.
Pahinta ei ehkä vielä ole nähty – Ukrainassa nurkkaan ajettu ryssä on arvaamaton.
Venäjällä on puikoissa diktaattori Putin, jolla on eräiden läheisen mukaan elinaikaa jäljellä parisen vuotta.
Artikkelista (IL): ”Valtava sotakone saa käskynsä suoraan presidentiltä.” Tämä särähtää pahalta.
****************************************************************************
https://www.mtv.fi/sarja/mtv-uutiset-live-33001002003/timo-soini-ei-lahde-ehdolle-eduskuntavaaleihin-ex-ulkoministerin-mukaan-ukrainan-sodassa-ei-ole-viela-nahty-pahinta-1629271
.
Timo Soini ei lähde ehdolle eduskuntavaaleihin – ex-ulkoministerin mukaan Ukrainan sodassa ei ole vielä nähty pahinta
***************************************************************************
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/01c5afa4-c61b-46e3-ae26-79d8c740f391
.
12.7.2022
.
Tällainen on Putinin uusi tuomiopäivän sukellusvene, joka hankittiin ”tutkimuskäyttöön”
Uusi sukellusvene luovutettiin laivastolle juhlallisin menoin viime perjantaina. Valtava sotakone saa käskynsä suoraan presidentiltä ja Kremliltä.
[hmm.. käskyt suoraan diktaattori Putinilta]
.
Venäjän presidentti Vladimir Putinin uusin sotakone luovutettiin laivastolle viime perjantaina. Venäjän laivaston mukaan tutkimuskäyttöön suunnitellulla sukellusveneellä voi asiantuntija-arvioiden mukaan tuhota koko Yhdysvaltain rannikon.
.
Pelottavaa sukellusveneessä ei ole vain massiivinen koko, sillä Belgorod voidaan varustaa koulubussinkokoisilla ydintorpedoilla.
.
Poseidon-ydintorpedojen laukaisussa syntyy 500 metriä korkea aalto, joka levittää radioaktiivisia aineita. Kyseisestä torpedosta saatiin tietoja vuonna 2015, kun sen käyttöön liittyvät asiakirjat vuosivat julkisuuteen.
.
Venäläisen asiakirjan mukaan aallolla on sotatilanteessa tarkoitus tuhota ja saastuttaa tärkeitä rannikkokaupunkeja käyttökelvottomiksi. Poseidon suunniteltiin vastavoimaksi Yhdysvaltojen torpedoille.
Joidenkin transhumanistien mielestä ihminen voitaisiin jo korvata koneella, joka voisi olla eläinkuntaakin kohtaan eettisempi. Onhan ihminen parasiitti tällä planeetalla jo jonkin näkemyksen mukaan toki, mikä lienee teoriassa aivan totta.
Tällaisessa maailmassa elämme. Filosofoinnit eivät tilannetta muuksi muuta.
*
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008766692.html
21.4.2022
Putin uhosi maailman tuhoisimmalla ”Saatana 2”-ydin¬ohjuksella
Presidentti Vladimir Putin kertoi keskiviikkona Venäjän suorittaneen ensimmäisen onnistuneen koelaukaisun uudella, Naton ”Saatana-2” -nimeämällä ydinohjuksella.
No, tässä olen jokseenkin samaa mieltä Albanuksen kanssa. Aurinkoista!
Presidentti Putin sanoi Venäjän puolustavansa venäjää puhuvia kaikkialla maailmassa.
*
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008637994.html
24.2.2022
Putin: Länsi on valheen imperiumi – Venäjän on pakko puolustaa itseään
VENÄJÄN valtiollinen televisio näytti torstaina aamuyöllä presidentti Vladimir Putinin uuden puheen, jossa hän perusteli sotaoperaation aloittamista Itä-Ukrainassa.
Joo, minulla ei ole mitään intressiä puolustella Putinia. Lähestyn siitä näkökulmasta, että aidosti haluaisin yrittää ymmärtää mitä sota on — en ole koskaan ollut sellaisen keskellä ja nyt se on osa meidän jokaisen arkea. Yritän pohtia mahdollisimman moniulotteisesti mikä oma ottautumiseni on sotaan ja millaiseksi oma suhteeni sotaan kaiken aikaa kehittyy kun kuukaudet vierivät ja katastrofi syvenee. Ehkäpä psykologian ja moraalifilosofian kautta pystyn rakentamaan itselleni luotettavimman lähestymistyökalun maailmassa, jossa dosentit ja media ovat täynnä erheitä ja vaikuttamista, ja historia täynnä jälkiviisautta, kuten varmaan jossakin vaiheessa meidän ajastamme kun tulevat polvet tästä lukevat.
Liisa: ”aidosti haluaisin yrittää ymmärtää mitä sota on”
Varmaankin ihan aidosti haluaisit, mutta haluat ”kuuta taivaalta”. Se on liian paljon haluttu.
Oleellisesti helpompi on esimerkiksi yrittää ymmärtää mikä Venäjä on. Minä olen tutkinut Venäjää yli 50 vuotta ja tiivistän tutkimukseni tuloksen Venäjästä kirjoittamani kirjan nimeen: Imperialistinen Roistovaltio.
https://jput.fi/Kirja.htm
Se kirjani on jo vanha, mutta jostakin syystä edelleen ajankohtainen, sillä sitä myydään edelleen – ja myynti kiihtyy aina kun Venäjä hyökkää jonnekin.
Kirjassa on 365 sivua ja 417 tarkkaa lähdeviitettä ja/tai lainausta.
”Heidät lähetetään toteuttamaan Venäjän uutta ulkopoliittista oppia, jonka mukaan Kreml katsoo oikeudekseen puolustaa naapurimaissa asuvien venäläisten oikeuksia kaikin mahdollisin keinoin.”
*
https://yle.fi/uutiset/3-5531978
22.3.2010
Turun tauti ja tapaus Astahov
Turun sosiaaliviranomaiset joutuivat viime viikolla melkoiseen pyöritykseen, kun Venäjän media kautta linjan leimasi heidät ”Turun taudista kärsiviksi russofobisiksi fasisteiksi”.
Hälytyskellojen olisi pitänyt soida jo silloin, kun selvisi, että Venäjän federaation lapsiasiamies Pavel Astahov oli valmistunut samasta KGB-akatemiasta kuin maan pääministeri Vladimir Putin.
Tämän tason tekijöitä ei lähetetä ulkomaille ratkomaan huostaanottokysymyksiä. Heidät lähetetään toteuttamaan Venäjän uutta ulkopoliittista oppia, jonka mukaan Kreml katsoo oikeudekseen puolustaa naapurimaissa asuvien venäläisten oikeuksia kaikin mahdollisin keinoin.
Noniin, snäp, Albanus 😅 pisteet sulle.