Turvallisuudelle tukea – saasteettoman energian kotimainen tuotanto varmistuu.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/fortumin-loviisa-paatos-tuli-kreivin-aikaan-suomen-energiahuoltovarmuus-taytyy-suunnitella-uusiksi/a411ef8d-3919-49ba-952b-5a37e3ed97d2?ref=iltalehti:3c57&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi

”Fortum on päättänyt hakea Loviisan ydinvoimaloille jatkolupaa aina vuoteen 2050 asti.”

Kauanpa se kesti ennen kuin järki voitti.

Toki virheet ja vasurit saattavat vielä pullikoida vastaan, mutta ehkä eduskunnassakin nyt järki johtaa.

10 vastausta artikkeliin “Turvallisuudelle tukea – saasteettoman energian kotimainen tuotanto varmistuu.”

  1. Sähkön tuotantoon voi tulla katkpja hakkeroinnin terroritekojen ja suringon hiukkaspurkausten takia.
    Sähkösutoliikenne lalkaa sähkön katketessa. Neztepolttoaineilla voidaan paremmin turvata liikenteen toimintakyky. Vihreän aivot voivat olla fossiiliset, mutta turve ei ole fossiili. Turve on hyvä ja riittoisa raaka-ainelähde bensan, dieselin ja metaanin valmistukseen. Hinta on tosin arvoitus.
    Voi olla, että unionin tehtaat eivät enää pitkään tuota polttomoottoriautoja, mutt esimerkiksi Japani tuottanee.

    Polttomoottoron kokonaishyötysuhde on Suomessa selvästi parempi kuin muualla unionissa, koska täällä tarvitaan sutoissa lämmitystä.
    Veikkaisin, että polttomoottorien kokonaishyötysuhteen tutkimus eri ympäristöolosuhteissa on lyöty laimin.
    Jos joku tietää linkin, josta löytyy tutkimustietoa kokonaishyötysuhteesta, pyydän laittamaan nettiosoitteen tietoihin.

    1. ”Polttomoottoron kokonaishyötysuhde on Suomessa selvästi parempi kuin muualla unionissa, koska täällä tarvitaan sutoissa lämmitystä.
      Veikkaisin, että polttomoottorien kokonaishyötysuhteen tutkimus eri ympäristöolosuhteissa on lyöty laimin.
      Jos joku tietää linkin, josta löytyy tutkimustietoa kokonaishyötysuhteesta, pyydän laittamaan nettiosoitteen tietoihin.”

      ********************************************************************************
      Kaasujen yleinen tilanyhtälö – tästä seurauksena ..

      *
      Bensiinimoottori hyötysuhde on 20-25 prosenttia – Dieselmoottori hyötysuhde on parhaimmillaan noin 40 prosenttia
      *

      https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava_liikenne_ja_liikkuminen/nain_liikut_viisaasti/valitse_auto_viisaasti/ajoneuvotekniikka/moottoritekniikka/bensiinimoottori

      Bensiinimoottori

      Bensiinimoottorin hyötysuhde on tyypillisesti noin 20-25 prosenttia. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkea polttoaineen sisältämää energiaa ei saada muutettua liike-energiaksi, vaan palamistapahtumassa syntyy liike-energian lisäksi lämpöenergiaa, jota siirretään jäähdytysnesteeseen ja jäähdyttimen kautta ulkoilmaan.
      *
      https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava_liikenne_ja_liikkuminen/nain_liikut_viisaasti/valitse_auto_viisaasti/ajoneuvotekniikka/moottoritekniikka/dieselmoottori

      Dieselmoottori

      Dieselmoottorille on antanut nimensä keksijä Rudolf Diesel, joka patentoi moottorityypin vuonna 1893. Tämä kaasuöljyä käyttävä puristussytytteinen moottori on hyötysuhteeltaan parempi kuin bensiinimoottori. Hyötysuhde on parhaimmillaan noin 40 prosenttia.

      Parempi hyötysuhde johtuu korkeammasta puristussuhteesta, sekä siitä ettei imuilman määrää bensiinimoottorien tapaan kuristeta kaasuläpällä. Näin vältetään imuilman kuristushäviöt, jotka huonontavat perinteisen bensiinimoottorin hyötysuhdetta erityisesti osakuormilla. Dieselmoottorin tarvittava teho säädetään polttoaineen syöttömäärän avulla.

      Dieselmoottori on yleisin moottori hyötyajoneuvoissa, ja monissa Euroopan maissa se on yleisin moottorityyppi myös henkilöautoissa.
      *

  2. Vihreille olis työtä Ukrainassa hoitaa niitä ilmastoasioita. Meillä Venäjän hake voitaisiin korvata turpeella.

  3. Ei kun hyvä homma.
    Kun vielä saisi peruttua maamme turvetuotannon alasajon.

  4. ”Halla-aho: -– Letkujen irrottaminen Venäjästä näyttää vääjäämättömältä, mutta se edellyttää omavaraisuuden lisäämistä kaikilla osa-alueilla. Turve, jota nyt korvataan venäläisellä hakkeella, on pieni mutta Suomelle tärkeä osa tätä huoltovarmuuskokonaisuutta.” – Suomen Uutiset 3.3.2022.

  5. Eibät kaasuyjtälöt riitä poötyomoottorin hyötysuhteen määrottelyyn. Tuntuu siltä kuin vain me älyä omaavat ymmärtäisimme tämän.
    Pidän mahdollisena, että polttomoottorin hyötysuhde voi ylittää palkasella lauhdeboimalan hyötydihteen matkan pixentyessä, jolloin alkulämmitylse hyötydihdetta alentava vaikutus alenee.
    Vastapaineboimalaotoksessa lauhdeöämpöä käytetään asuntojen lämmitykseen. Hyötysuhde paranee, mutta sähkön tuotto vähenee lauhdevoimalaan nähden

    lauhdevoimalaan nähden.

  6. Turve on huono vaihtoehto, mutta se on merkittävästi Venäjää parempi vaihtoehto. Näin ovat jopa vihreiden parhaat asiantuntijat kuten Oras Tynkkynen sanoneet.

    Nyt tarvitaan kaikki ideat pöytään, että saadaan letkut irti. Myös kehitteillä olevat ideat. Tuossa meidän naapurikylässähän on esimerkiksi tuo LEMENE, jossa on aika kiintoisia pienen skaalan ideoita energiaverkoille ja energialähteille. Ehkä se toimisi laajemminkin?

    Meillä on isoja pelureita kuten Fortum, Neste ja Wärtsilä. Meillä on pieniä pelureita. Meillä on yliopistoja. Meillä on koko länsimaat kattavat yliopistojen yhteistyöverkosto.

    Me pystymme tähän.

  7. Turpeen käytön eri vaihtoehdoista ei Tynkkyselläkään liene tarkkaa kuvaa, kun ei ole kaokista tarpeeksi kokemuksia. Kokemuksen myötä käytännöt kehittyvät ja tulee kielteisiäkin kokemuksia. Turvealan kehitykseen pitäisi psnostaa jo senkin tankia, että Tynkkynenkin viisastuisi, kun pääsisi tutkimaan kpkemustietoa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *