Nykyhallitus on ottanut kymmeniä miljardeja velkaa jaeltavaksi sinne-tänne, mutta välttämättömien teiden ylläpidosta vain vähennetään

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/8-000-kilometria-kuoppia-ja-korjausvelkaa-kun-toissavuonna-lukema-oli-4-000-suomen-tiet-rapistuvat-hyva-soratie-on-parempi-kuin-huono-paallyste/8443636#gs.2r0xs1

”Vuonna 2011 huonokuntoisia päällysteteitä löytyi Suomen rajojen sisäpuolelta yhteensä noin 3 000 kilometriä.

Jos tuo luku kuulostaa suurelta, niin tämän vuoden lopussa saavutettava luku on selvästi hurjempi: 8 000 kilometriä.”

On se hienoa, kun kymmeniä miljardeja on otettu velkaa eikä valtakunnan tärkeälle infralle ole annettu kuin vähennyksiä.

Ei todellakaan voi nykyhallitusta kiitellä, vaikka edellisillekään ei ruusuja ole jaettavissa.

9 vastausta artikkeliin “Nykyhallitus on ottanut kymmeniä miljardeja velkaa jaeltavaksi sinne-tänne, mutta välttämättömien teiden ylläpidosta vain vähennetään”

  1. Vaikka tiet laittettas kokonaan kuntoon ne ei kunnossa pysy pitkää aikaa ja suurin tuhooja on nuot akseli painot
    Niitä kun ollaan vielä lisäämässä n 75 tonniin ja valtaosa tietöstä on tuolta 1960 luvulta
    Ja niiden pohjausta ei ole kunnolla tehty kun nuot painotkin oli vielä paljon pienempiä terv tepivaari

    1. Valitettavasti olet oikeassa.
      Pääteistä osa pitäisi peruskunnostaa ja pienemmille teille akselipainorajoitukset eikä suinkaan lisäyksiä.
      Luulisi, että kymmenistä miljardeista edes 500 miljoonaa saataisiin teiden kunnossapitoon, mutta kaikenlaiset viherhörhötykset näyttäbät olevan tärkeämpiä hyödyistä – tai useammin hyödyttömuudestä – huolimatta.

  2. Panin viikolla päättäjille tämän reippaan kommentinTampereen katujen kunnosta:

    ”Mikä mahtaa olla ero investoinneissa, ylläpitoinvestoinneissa ja korjausinvestoinneissa ? No, Areenan investointi tuottaa selvää rahaa monen epäilyistä huolimatta.
    Kauppia on rakennettu uuteen uskoo.
    Tammelan stadionista tulee hieno.
    Mutta joku mättää ja loppujen lopuksi pieni korjausinvestointi, nimittäin Tampereen keskusta-alueen katujen kunto asfaltointeineen. Niin surkeaa kuntoa en muista koskaan kokeneeni täällä. Millainen kokemus noilta turisteiltakin jää, ei pelkästään areenasta, ratikasta, harjuista, järvistä ja muista komeuksista, kun autojen renkaat ja jouset paukkuvat kurjaakin kurjemmilla kaduilla.
    Mikä mättää ? Tämä ei voi olla suuri ylläpitoinvestointi noiden muiden rinnalla. ”

  3. Teiden kunnostukseen laitetaan Tampereella paljon paukkuja.

    Ongelma vaan on että joka vuosi kunnostetaan samat tiet joissa ei ole mitään korjaustarvetta.

    1. Katujen kunnossa se ei näy !
      Ei taida olla autolla ajavia katupartioita, joilla olisi joku päiväntasainen tieto kunnosta.
      Tampereen valtatie ja Ratinan silta reikiä täynnä.
      Hatanpään valtatie emmentaalia.
      Satakunnankatu reikiä täynnä.
      Yliopistonkatu remontin jälkeen peltoa.
      Vihiojankatu, Nekala, Viinikka jne…
      Päivystävä jatkuva asfalttipartio, reikäpartio saisi jotain aikaan.

      1. Ei huolta Heikki, Tampereella nähdään taas ensivuonna MM, kun mustaa laitetaan ylämummoon ja rahaa tulee ovista ja lentää ulos ikkunoista.

        1. ”Ylämummo”, muuten tarkoittaa Koulukadun kaukalossa ammuttua kiekkoa kohti Eteläpuiston kadun Gamlas Hemin historiallisen rakennuksen suuntaan.
          Siitä se slogan on syntynyt.

          1. Aina sitä jotain oppii, vaikka muutoin jo kaikesta lähes kaiken tiedänkin.
            Kiitos Heikki.

  4. Juuri nyt on rahan menoa olemassaolomme taisteluun.
    – Teiden kunto alko rapistua jo edellisten hallitusten aikaan vaikka myivät kallisarvoista valtion omaisuutta saaden rahaa…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *