https://www.is.fi/autot/art-2000008911486.html
”Bensiinin hinta laski Suomessa viime viikolla hieman pitkän nousun jälkeen, mutta silti kalliimpaa on tankata vain Hongkongissa ja Norjassa.”
Harvaan asuttu maa ja pitkät matkat palveluhin, vaan silti pitää verottaa polttoainetta rankasti.
Erityisesti kepulien kannatusalueille tämä sattuu siihen kansaan kipeästi, vaikka osan kuluista saakin maatalouden verovähennyksiin.
Muille julkisten kulkuvälineiden ulottumattomissa asuville saarnataan vain autoilun vähentämistä ja – ihan yllättäen – julkisten välineiden käyttämistä.
Julkisesti saarnataan, ettei polttoaineveron alentaminen helpottaisi vähävaraisimpien elämää, vaan vain varakkaiden autoilevien.
Eihän se niiden elämää helpota, joilla ei ole autoa eli kaikkein vähävaraisimpia – tai ideologiansa mukaan ilman eläviä.
Vaan kyllä se helpottaisi niiden elämää, joiden on pakko käyttää autoaan päästäkseen töihin ja kauppaan ihan tulotasosta riippumatta.
Toki eniten se helpottaisi niitä, jotka joutuvat ajamaan paljon, mtta niitä on sekä varakkaissa että pienituloisissa.
No nyt pomppas 8 senttiä ylöspäin syytä en tiedä?
Koronavelka on pieni velka kun ottaa huomioon että velkaa on otettu vuosittain alkaen 2008 vuodesta jolloin ei ollut koronaa ja samaan aikaan myytiin vielä valtion omaisuutta, Nyt ei ole mitä myytäisiin.
– Nyt alkaa sitten Natovelanotto ja siitä ei puhuta ja henki oli kysymyksessä jo koronaaikaankin.
Nato ei aiheuta sellaista velanottoa, mitä hallitus teki ylimääräistä nyt.
Esimerkiksi miljoonien jakaminen pikavippifirmoille, kaikenlaisille ”startupeille” ja poliitikkojen sukulaisten firmoille muka tuotekehitykseen ja vastaavaan oli täysin tarpeetonta ja luokatonta.
Suomen puolustusmäärärahat ovat jo nyt yli sen 2%, joten siksi ei korotusta tarvita.
Vain nämä vuosikymmenten tuomat kaluston korvaamiset on tehtävä, mutta se ei lisää velanottoa merkittävästi vuosittain.
Polttoaineen veroalennus voisi olla ehkä vuosisadan typerin teko, mutta sentäs siihen ei edes tämä hallitus pystynyt.
Se on huvittavaa että vähän samalta suunnan poliittista kenttää valitetaan että pitäisi laskea polttoaineen hintaa, ja valitetaan ettei pidä tukea rikkaita. Jotta kumpi se sitten on?
Ei kumpikaan, koska ideologisista syisä ei voida tehdä päätöstä.
Polttoaineveron laskeminen toki hyödyttäisi enemmän niitä, jotka ajavat paljon ja paljon kuluttavalla autolla.
kuitenkin pienempituloisissa on melkoisesti niitä, jotka joutuvat ajamaan paljon eivätkä ole kyenneet ostamaan uutta vähän kuluttavaa autoa.
Heille se alennus merkitsisi tuloihin nähden selkeästi enemmän kuin noille ”rikkaille”.
Tosiasia kuitenkin on, että julkisen liikenteen puuttuessa omaa autoa on pakko käyttää sen toimeentulonkin hankkimisessa eli töissä käynnissä eikä siitä juuri voi vähentää.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008911806.html -Hinnat karkaa myös meillä eikä se ole yksin verotuksesta.
”Polttoaineen hinta on syytä suhteuttaa ihmisten käytettävissä oleviin tuloihin. Palkkataso, verotuksen taso ja elinkustannukset huomioiden Suomen tilanne on vielä käsittämättömämpi kuin miltä se pelkkää litrahintaa katselemalla näyttää, kirjoittaa perussuomalaisten kansanedustaja Jussi Halla-aho.”
https://www.suomenuutiset.fi/halla-aho-suomalaiset-maksavat-bensiinista-toiseksi-eniten-ja-dieselista-eniten-koko-euroopassa-vaikka-suomalaisten-kateen-jaavat-ansiot-ovat-itaeurooppalaisella-tasolla/