Energian hinta kärventää pienituloisia – vasureiden mielestä verojen lasku hyödyttäisi vain hyvätuloisia

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008606263.html

”Kommentti: Energiaverotus rasittaa eniten maan köyhimpiä, mutta tuet suosivat jo nyt ”espoolaista toimitusjohtajaa””

Eipä tämä tosiasia vasureita kiinnosta, kun kateusperiaate jyllää.

Kaiken kaikkiaan energiaverotusta pitäisi keventää, mutta holtittomasti otettujen velkojen takia raha ei riitä valtiolla muutenkaan.

Tosiasia on myös se, että kansalaiset ne velatkin maksavat ja erityisesti ne nyt nuoret sukupolvet.

18 vastausta artikkeliin “Energian hinta kärventää pienituloisia – vasureiden mielestä verojen lasku hyödyttäisi vain hyvätuloisia”

  1. Eikös Vihreät juuri maininneet ettei mm polttoaineen hinta köyhää koske kun köyhällä ei ole autoakaan….😅

    1. Virheet ajelevat toisten verovaroilla kustannetulla julkisella ja räksyttävät, kun toiset joutuvat ajamaan autollaan ja maksavat oman autonsa kulut itse.

  2. Rahvasta pamputetaan veroilla, jotta se hankkisi sähköauton. Vähävaraiset pannaan maksamaat sähköauton ostajan saamat monipuoliset veron alennukset ja kahden tonnin kannustusrahan.
    En pidä tätä ratkaisua kannattavana kansantaloudenkaan kannalta. Käyttöturvallisuuskin huononee. Simahtaneita sähköautoja alkaa kertyä teiden varsille.
    Käyttökelpoisia polttomoottoriautoja hypätään Ja sahsalaiset tehtaat suoltavat uutta roinaa markkinoille käyttäen hiilellä tuotettua sähköä.

  3. Eniten kuluttava hyötyy eniten … paitsi jos alelippuja jaettaisiin sosiaaliluukulta ansiotuloperustein …

    1. Tasaveron laskemisella jokainen saa samasta asiasta yhtä monta euroa.
      Euro kymppitonnin tuloilla on merkityksetön verrattuna euroon parin tonnin tienesteillä.

  4. Alfa tv:llä Halla-aho yritti taas bensamanipulaatiota veroin ja kaikin kiemuroin.
    Energia- asiantuntija veti kaikki matot H-an alta, ettei veron alennus mitenkään pelasta yhtään mitään. Kysymys on maailmanlaajuisesta päästökaupasta, viherästä strategiasta, jossa kaikkien maiden toimet on niputettu toisistaan riippuvaisiksi.
    Eli se siitä paikallisesta verohöpötyksestä.

    1. Niin no esim. bensiinin litrahinnasta 75,96 senttiä on valmisteveroa 1.1.2022 alkaen. Tämän päälle tulee vielä arvonlisävero.

      Kai tuota valmisteveroa voisi halutessaan pudottaa. Vaikkapa puolittaa. Sehän on kansallisen, siis paikallisen päätännän piirissä eikä mikään globaali, absoluuttinen luku.

      1. Karjalaisen mielestä veronkin määrää maailman markkinahinta eikä Suomen hallitus.

      2. Tilanne on se, että kaikki polttoaineet ovat naimisissa keskenään ml. sähköt, biot, kaasut, jne. Päästöjen, sopimusten ym. ym. kanssa. Kai se alennus jollakin systeemillä olisi tehrty, jos se vain napin painamisella onnistuisi.

        1. Kyllähän se melkein napi painamisella onnistuisi, elleivät punavirheet kaikin keinoin vastustaisi kaikkea muuta kuin hintojen nostoa ja kansalaisten rankaisemista.
          Nyt hallituskin on keksinyt, että jakeluvelvoitetta voitaisiin lykätä pari vuotta ja siten laskea hintoja.
          Epäilen kuitenkin, että virheet torppaavat tämän ehdottomasti ainakin Emma Karin lausunnot huomioon ottaen.

            1. Hölö-hölö.
              Kyllä siellä on kaikenlaista torpattu ja punavirheet tekevät kaikkensa hinnanlaskun ja jakeluvelvoitteen pienentämisen estämiseksi.

        2. Kyllä se alennus on lähes napin painalluksen takana. Tarvitaan vain se, että hallitus tuo eduskuntaan esityksen polttoaineiden valmisteveron alentamisesta.

          Ei se sen vaikeampaa olisi, jos vaan tahtoa löytyy.

  5. Suomessa on unionin pisimmät matkat ja kallein bensa. Verkossa olisi laskuvaraa vielä puoli euroa ja sittenkin maksettaisiin vielä käyttömaksujen, ajovehkeen ostoveron muodossa enemmän veroa kuin sähköautoilijja.
    Sähköauton osta minen vaarantaa kauppataseemme, lisää velkaisuuttamme, vaarantaa liikkumistamme sähkönjakelukatkoissa. Jos olisi olemassa Suomen vastainen salaliitto, niin sähköautovouhotus olisi siinä tehokas työkalu.

  6. https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/8f54854c-2f73-4f20-9b3c-8a2c72b72ae7

    Jakeluvelvoite on politiikan kuuma puheenaihe nyt. Jokaisen autoilijan kannattaa seurata keskustelua, koska päätökset tulevat näkymään kukkarossa.
    .
    Bensiinillä kulkevan auton moottori ei kestä sitä, että biopolttoaineen osuus nousee yli 10 prosentin. Dieseliin sitä voidaan sekoittaa ja sillä saadaan tavoitteet täyteen. Biopolttoaine on kuitenkin kalliimpaa, joten tämän myötä hinnat nousevat, Hanska selvittää.

    *************************************************************************
    Pitää muistaa m, että ..

    Monet maat Euroopassa pykivät ajamaan alas dieselmoottoria
    henkilöautoissa. Miksi vain henkilöautoissa?

    Samat maat haluavat, että liikenteen hiilidioksidipäästöt olisi saatava alas.

    Dieselmoottorin hyötysuhde on kaksikertaa parempi kuin bensiinimoottorin [ n.22 / n.40 ]
    .
    Kun tietty energiamäärä tuotetaan dieselmoottorilla, niin syntynyt hiilidioksidimäärä on puolet saman energiamäärän tuottaneen bensiinimoottorin käynnistä syntyvästä hiilidioksidimäärästä.

    **************************************************************************
    .
    Bensiinimoottorin hyötysuhde on tyypillisesti noin 20–25 prosenttia. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkea polttoaineen sisältämää energiaa ei saada muutettua liike-energiaksi, vaan palamistapahtumassa syntyy liike-energian lisäksi lämpöenergiaa, jota siirretään jäähdytysnesteeseen ja jäähdyttimen kautta ulkoilmaan.4.8.2020 [ Motiva]

    .
    Dieselmoottorille on antanut nimensä keksijä Rudolf Diesel, joka patentoi moottorityypin vuonna 1893. Tämä kaasuöljyä käyttävä puristussytytteinen moottori on hyötysuhteeltaan parempi kuin bensiinimoottori. Hyötysuhde on parhaimmillaan noin 40 prosenttia. [Motiva ]

    1. Punavihreä tyhmyys vain loistaa, kun tosiasioista ei piitata ideologiaa ajettaessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *