Venäjä on väläytellyt mahdollisuutta mm. Saimaan kanavan vuokrasopimuksen irtisanomiseen mikäli Suomi liittyy Natoon. Tasavallan presidentti Kekkonen runnasi läpi sekä Suomen sisäisesti että Venäjään päin Saimaan kanavan vuokraamisen 60-luvun alussa. Vastustusta oli molemmilla tahoilla. Kekkosen motiivina oli enemmän kuin kanavan taloudellinen hyöty tyydyttää vielä niinä aikoina maassa voimakkaasti esiintyneitä toiveita ja vaatimuksia luovutetun Karjalan saamisesta takaisin. Evakot olivat vielä voimissaan. Varsinkin Kekkosen puolueessa Maalaisliitossa heidän vaikutuksensa oli suuri. Kekkonen järkeili että kanavauoman lisäksi Suomi saisi vuokrata myös kanavan ja valtakunnan rajan välisen maakaistaleen sekä kanavan päätepisteen Viipurin ja siitä muodostuisi alku laajemmallekin Karjalan palautukselle. Mutta venäläiset eivät suostuneet kuin itse kanavaan. Tähän Kekkosen ja seuraajien Karjalan palauttamishankkeet hyytyivät. Vuosikymmenien mittaan vuokratusta kanavasta on muodostunut jonkinlainen yya-symbooli, itsetarkoitus.
Nyt evakot ja palautusjärjestöt ovat jo poissa (viimeisenä poistui Heikki A. Reenpään ProKarelia järjestörypäs). Karjalan Liitto voi hyvin ja jatkaa arvokasta työtään karjalaisen kulttuurin vaalimisessa. Se ei ole milloinkaan ollut mikään palautus- vaan kulttuurijärjestö ja tähän tyytymättöminä muutamat vielä voimissaan olleet Akateemisen Karjala Seuran (AKS) valajäsenet halusivat perustaa militantimman ProKarelian silloin kun Neuvostoliitto hajosi ja papparaiset uskalsivat ottaa nyrkin pois housun taskusta ja tulla esiin piiloistaan. Nyt sitten heidänkin junansa on lopullisesti mennyt.
Saimaan Kanavan taloudellinen merkitys on marginaalinen. Nostalgiamerkitystä ei enää ole, ei myöskään mitään ulkopoliittista ystävyysmerkitystä. Kanava olisi vallan hyvin korvattavissa uusin liikenneyhteyksin. Nykyinen vuokrasopimus on voimassa vuoteen 2062 ja se on sanottavissa irti jomman kumman toimesta kesken sopimuskaudenkin määräaikaa noudattamalla. Mikäli Venäjä irtisanoisi vuokrasopimuksen, ei Suomen kannattaisi panna vastaan. Mikäli Venäjä ei irtisanoisi, kannattaisi Suomen tehdä se.
Itse asia oli hyvä, mutta otsikko upea oivallus.
Kyllähän se tiedetään – ryssä luistaa aina halutessaan tekemästään sopimuksesta.
*
.
https://www.lvm.fi/-/saimaan-kanavalle-uusi-vuokrasopimus-50-vuodeksi-779949
,
Saimaan kanavalle uusi vuokrasopimus 50 vuodeksi
TIEDOTE 27.05.2010 17.45 fi sv
Pääministeri Matti Vanhanen ja Venäjän pääministeri Vladimir Putin allekirjoittivat Saimaan kanavan vuokrasopimuksen jatkosopimuksen 27. toukokuuta 2010 Lappeenrannassa.
Valtiosopimuksen mukaan Venäjä vuokraa omalla puolellaan olevan Saimaan kanavan ja siihen liittyvän alueen Suomelle. Sopimuksella turvataan kanavaliikenne 50 vuodeksi.
Mietinkin, mitä arvoa tuolla on. Ilmeisesti ei paljon mitään joten ei kannata maksaa vuokraa tyhjästä.
Hieno otsikko tosiaan 🙂
Viennin kannalta en sano mitään mutta tavalliselle kansalaiselle ei ole paljonkaan merkitystä koko kanavalla
Aikansa elänyt turhake terv tepivaari
Vienti kyllä mielestäni koskee tavallista kansalaistakin. Turistimatkailua kanavan kautta jotkut kyllä varmasti pitävät turhakkeena.
Siksi en viennistä sanonutkaan mitään terv tepivaari
”Viennin kannalta en sano mitään..” – Mikset sanonut? Vienti koskee kaikkia suomalaisia
On mitä todennäköistä, että liikenne kanavalla loppuu, kun Suomi on liittynyt NATO’on.
Rautatie- ja maantie korvaavat Saimaan kanavan.
Ainakin osassa tavarankuljetuksessa kanava on edullisempi kuin maakuljetus – muutoinhan sitä ei käytetäis laisinkaan (”Viime vuonna kanavan kautta lähti maailmalle reippaat 500 000 tonnia ja saapui reippaat 800 000 tonnia tavaraa.”)
*
https://www.smu.fi/uutiset/saimaan-kanavan-sumea-tulevaisuus/
.
Saimaan kanava yhdistää Saimaan Suomenlahteen. Sen kautta suuretkin rahtialukset voivat kuljettaa tavaraa maailman merille. Viime vuonna kanavan kautta lähti maailmalle reippaat 500 000 tonnia ja saapui reippaat 800 000 tonnia tavaraa.
Vaikka Saimaan kanava aukeaa normaalisti, sen liikennemäärät vähenevät radikaalisti. Lähes puolet 43 kilometriä pitkästä kanavasta sijaitsee Venäjältä vuokratulla maa-alueella. Suomen ja Venäjän solmima vuokrasopimus on voimassa vuoteen 2062 asti.
– Kun laiva käyttää Saimaan kanavaa, sen on kuljettava Viipurin ja Pietarin merialueiden kautta. Varustamot ja laivat eivät uskalla eivätkä halua tässä tilanteessa ajaa Venäjän vesialueille kasvaneiden turvariskien ja kohonneiden vakuutusmaksujen takia, Pekka Koskinen sanoo.
Katsokaapa muut mahdollisuudet kuin tuo kanava…
Oliskohan Urkki aikanaan haaveillut sen alueen luovuttamista Suomelle?
Tässä on meri-maantieliikenteen asiantuntija, joka tietää ja tuntee Saimaan kanavan vaihtoehtoineen ilman asenteita humpuukikeskustelua
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/saimaan-kanavan-merkitys-ystavyys-vai-liikenne-milloin-naamiot-riisutaan-suomessa/
Veikko Hintsanen, edellisen kirjoittaja:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/author/bionavigaattori/
Kyllä merikapteeni Veikko Hintsanen on oikeassa.
Saimaan kanava on olut Venäjän ja Suomen välisen ystävyyden monumentti. Nyt kun ystävyys on mennyt, niin joutaa Saimaan kanavakin mennä.
Kannattaako enää surra niitä valtavia varoja, jotka ovat uponneet kanavaan.
Aikanaan sanottiin, että kanava oli Suomen toinen sotakorvaus – liotellen (ehkä,. mutta paljon varmasti ..
*
Ulkomaankaupan kuljetusten tonnimäärät laskivat vuonna 2020
Tavaraa vietiin noin 46 miljoonaa tonnia ja tuotiin lähes 55 miljoonaa tonnia. Vientimäärät laskivat 9,1 prosenttia ja tuontimäärät 4,1 prosenttia viime vuodesta. Valtaosa Suomen ulkomaankaupan tavaravirroista kulkee meriteitse.18.3.2021
[ Lähde . https://tulli.fi/documents/2912305/3494771/Ulkomaankaupan+kuljetukset+vuonna+2020.pdf/5efd6af5-dab6-42d7-001d-622d1919a3e5/Ulkomaankaupan+kuljetukset+vuonna+2020.pdf?t=1615981612513%5D
*
(”Viime vuonna kanavan kautta lähti maailmalle reippaat 500 000 tonnia ja saapui reippaat 800 000 tonnia tavaraa.”)
*
Saimaan kanavan osuus tonneissa viennissä on n. 1.1 prosenttia
Noin saadaan vene matkailu olisi mukamas hyve mielestäni turhaketta terv tepivaari
venäjä epäilemättä odottaa että suuttuisimme ja panikoisimme jos kanavan vuokrasopimus loppuu. Jos asia kuitataan pienellä alaotsikolla, osoitamme jälleen heidän uhittelut tehottomaksi.
Noin ne voi luulla mutta itselleen sika kiusaa tekee kun kaukalonsa kaataa terv tepivaari
Sinne ei kukaan järkevä vie isoa huvipurkkiaan takavarikoitavaksi.
Tulipa se kanava seilattua eestaas 1970-luvulla.
– Enää en lähtisi.
Joo mulle riittää hyvin tuo Muroleen kanava terv tepivaari