Polttomoottori pelastaa maailman, sähköauto ei !

Olen vankkumaton polttomoottorifani, vaikka tuota sähköautonkin konseptia  olen ollut sorkkimassa .

Mutta liian nopea hype sähköautoon tuhoaa maailmanlaajuisen polttomoottorin autonvalmistuksen kehityksen ja aiheuttaa valtavat kokonaispäästöt.

Kannattaa lukea:

https://tekniikanmaailma.fi/viimeiset-hetket-pelastaa-polttomoottori-alkavat-olla-kasilla-ennen-kuin-realismista-vieraantuneet-paattajat-tekevat-typeryyksia-ongelma-ei-ole-polttomoottori-vaan-se-mita-siina-poltetaan/

38 vastausta artikkeliin “Polttomoottori pelastaa maailman, sähköauto ei !”

    1. Turpeesta saa metaania ja.nestemäisiä polttoaineita.
      Niiden valmistus pitäisi aloittaa pienimuotoisesti heti, jotta kokemusten myötä menetelmät kehittyisivät niin polttoaineen tuotannon kuin syntyvän jätteenkin hyötykäytön osalta.

      Polttomoottorin hyötysuhteen arvioijat kulkevat vielä lapsenkengissä tai kärsivät/nauttivat pököpäisyydestä.
      Eivät ota lämmöntuotannon arvoa laskelmissaan. Lämmön tuotanto merkitsee sitä, että kokonaishyötysuhde on sitä parempi mitä pohjoisempana ajellaan ja mitä enemmän lämmitystä tarvitaan. Sanoisin, että voitaisiin päästä ajoittain parempaan hyötysuhteeseen kuin lauhdevoimaloissa, joita käytetään varavoimaloina eli yli 60 prosenttiin.

  1. Valitettavasti viherpellet ja todellisuudesta vieraantuneen utopistit eivät lue tosiasioita, koska utopiaan uskominen on helpompaa.
    Ideologisen viherpaskan jauhajat ja uraansa sillä ajavat poliitikot ovat maailman syöpä.

  2. Koskien asiaa … jokaisen pitää ostaa sähköauto koska se pelastaa maailman (ainakin auton valmistajat) …😅

  3. Aaa tuuti-lullaa/ annetaan vii-han tullaaa — mielestäni lentokerosiini voisi olla kovin hyvä aine taivasmatkalle, sano kattokassinen, eikö vaiko?
    Kuitenkin autoihin liittyen: jouduin hiljattain autopaikkavarkaan uhriksi, jonka häviön ajattelin ensikäteen kääntää voiton puolelle ripustamalla karmiinin-syklaamiseen sormiväriin kastetut tamponit naruistaan rosvomobiilin sivupeileihin. Tämä voisi tapahtua ensi yönä katseltuani Kummelin huomisen illan ja yön säätiedotteen.

    Ps. Ei ollut kameleontti eikä ekan sukupolven fenix, se rosmomobiili.

  4. Tuo TM:n juttu on yli puoli vuotta vanha – maailma on sen jälkeen muuttunut paljon. Ei sillä, pointtia siinä on.

    Henkilöautot ovat helpoin paikka sähköistää. Toki siinä menee puoli vuosisataa. Niissä kuitenkin tekniikka on helppoa, akuilla saa riittävästi matkaa, latausinfra on helppo tehdä.

    Lentokoneissa se on paljon vaikeampaa. Niissä tarvitaan fiksumpia polttoaineita.

    Itse en ole minkään moottorin fani. Haluan auton joka toimii eikä voisi vähempää kiinnostaa mikä se aine on millä se toimii, kunhan toimii. Ostin uuden volkkarin vajaa kymmenen vuotta sitten ja ajan sillä yhä. Polttoaine vaihtui fossiilisesta dieselistä muutama vuosi sitten uusiutuvaan dieseliin. Auto ei ole ihan pian vaihtumassa, koska uusi auto ei tekisi onnelliseksi.

    1. On monia joille auto on elämää suurempi asia. Heitä jotka nimenomaan uusi auto tekee onnelliseksi. Heidän elämäänsä tuo parasta sisältöä uusista autoista haaveileminen, usein sellaisista joihin ei ole missään tapauksessa varaa.
      Lottovoittajien ensimmäinen hankinta on usein juuri uusi hintava auto.

      Kyllä minäkin, paappa Nissan Qashqai kuski, kevyesti haaveilen hienommasta autosta toki tietäen kokemuksista että kovin vähän aikaa kestää uuden auton mukanaan tuoma onni.
      Kerran ostin vähän paremman Volvon, aika äkkiä vaihdoin kun arvelin naapuruston minua kadehtivan tai ainakin autoihin hurahtaneena pitävän.

    2. Auto infroineen on kehittynyt jo lähes 200 vuotta, ”sähkö(tuoli)auto” käytössä vasta n. 20 v. Puoli vuotta on hyttysen pieraisu kehityksessä.
      Vedyn polttokennokaan ei ole ratkaisu, koska auto tarvitsee polttoaineen lisäksi valtavan massan muuta ”tavaraa”.

  5. Ajan pikkudiesilelli ja se kuluttaa vähän enkä vaihda sillä auto on käyttökelpoinen.

    1. Kaupunkiautona ainoa järkevä vaihtoehto on pieniruokainen, pienikokoinen ja hyvin edullinen auto paikoista x-y siirtymisiin, koska ostoksia ja tavaroita sekä huonojalkaisa täytyy kuljettaa. Niin Keski-Euroopan kapungeissa.
      Liiat rahansa voi tuhlata sähköautoihin ja kiisteltyihin talojen latauspisteisiin.
      Muuten sähköauton ikkunat ja mitkään ovet eivät avaudu manuaalisesti.

  6. Minä ainakin olen täysin menettänyt ymmärrykseni ihmisten autokaupan kehitykseen täällä Suomessa. Tehdään kiihkeästi auton ostopäätöksiä ja sitten odotetan sen auton saamista aika usein vuosi, parhaimmillaan parikin. Eikö ihmiset todellakaan osaa ajatella tässä muuttuvassa maailmassa, missä asennossa kunkin talous on tulevaisuudessa. Autokauppahan on muutenkin tunnetusti se kaikista huonoin sijoitus nyt ja tulevaisuudessa.

    Mitä tulee muuten siihen sähköautoiluun, ei niinkään itse autoon, vaan siihen sähköön ja sen saatavuuteen. Ei ole montaa päivää aikaa, kun eräs linja- autoyhtiö, ilmoitti että heillä valmistui latausasema, jossa voidaan ladata 16 isoa autoa samanaikaisesti. Näitä kun valmistuu enemmän paljon puhutun kalliin ja heikosti saatavan sähkön aikana. Kyllä meillä taitaa tulla talvisin vilu, kun eivät tuulimyllytkään pyöri.

    1. Sen ymmärtää, että kaupunkibussit, jakeluautot taajamissa, junat jne.. toimivat sähköllä, mutta privaatit yhtä henkeä pääasiassa kuljettavat kalliit sähköautot ???

  7. Niin ja jos sähköä säännostellään niin miten ladataan akkua?
    Maapallo pelastuu kun käytämme ensin loppuun ajokuntoiset ajokit.
    Sähköauton katto pitäisi olla aurinkokennoa niin voisi ajella aurinkoisena kesäpäivänä!

    1. Rekat pitäisi siirtää tunneleihin maan alle, joita kuljettavat automaatisesti vihivaunut. Maa ja ilmasto kiittävät kun säästyy.

      ”Putkipostikapselit” voisivat kuljettaa ihmisiä paine-energialla huippunopeasti ja edullisesti.

      Laivat, joissa on yhdistetty perinteiset purjeet automaatilla, sähkö- ja dieselvoimat kuljettaisivat rahtia ja ihmisiä.

      Suomen sisäinen vesiliikenne uuteen käyttöön raskaassa rahdissa uusine proomuineen.

      ”Köysiradat” kuljettaisivat ihmisiä ilmateitse kaupungeista toiseen.

      Runkojuna kulkee vauhdilla läpi Suomen pysähtymättä, mutta matkustajia nousee ja poistuu pääasemilla sylttöjunista.

  8. Minua puolestani jo alkoi innostaa punaisen eri sävyt. Esimerkiksi Karmiinia, jota ei-vegaanisesti on saatu erään kaktuskasveissa loisivan hyönteisen kuivatuista jäänteistä. Kun taas taidehistoriastakin tuttu Titian käytti sinooperinpunaista luodakseen kuviinsa dramaattisia vaikutelmia… Mutta että kielellisesti sekä sanojen ”karmiini” että ”sinooperi” etymologia palautuisi latinan- persian reittejä kuin myös sanskritin kielissä lopultakin molemmat eläinkunnan mustamullassa luikerteleviin matosiin. Kuinka somamorfista! E120-väristä huulipunaakin; ikonisesti!💄

  9. Ihmiset, onko autonne tai junanne väri teille myöskin poliittinen kannanotto? Mitä valkoinen Tesla, musta mersu tai vihreä General Motorsin arvoväline teille symboloi? Itse en ole tajunnut ajatella asiaa aivan näin tätä ennen.
    Entä minkä värinen on Putin-kopteri?

    1. Minusta tuntuu että Sinä Liisa piruilet. Ei tämä ole mikään viihdepalsta vaan mielestäni elämään ja sen ilmiöihin vakavamielisesti suhtautuva aikuisten miesten keskustelufoorumi, usein mielipiteet pää täristen ilmituoden ja niistä tippaakaan tinkimättä.
      No tottakai naiset sallitaan ja ovat varmaan jopa tervetulleita kunhan kirjoittavat selkokieltä eivätkä kovin hempeile.

      Huomattava että nämä ovat yksityisiä mielipiteitäni eivätkä välttämättä edusta blogin virallista linjaa.

      1. En tarkoita piruilla. Nuo väreihin liittyvät jutut oikeasti alkoivat kiinnostaa minua, joka en tajua moottoreista mitään. Heikin kaikkea hipovat jutut oikeasti tuntuivat sympaattisilta kun aloin miettiä ihmistä joka inspiroituu ja pohjaa keksintöjään muunlajisten luonnollisiin evoluution kautta kehittyneisiin ominaisuuksiin. Se on minulle kiinnostavampaa kuin Tytti Tappuraisen tai Mauri Pekkarisen edesottamukset, vaikka haluaisin osata kiinnostua enemmän myös politiikasta. Ihan Pirkan blogeihin liittymättä. En tarkoittanut ottautua keheenkään viihteenä, vaan oikeasti olisin halunnut mukana-ihmetellä. En vaan oikein ole tottunut kovin hyökkäävään riitelyyn yms. ja absurdeilta tuntuvat mielipiteet välillä provosoivat minusta ulos taiteellisempaa ilmaisua, koska en paremminkaan osaa reagoida, enkä tahdo lähteä väittelyihin tms.

        1. Hyvin puhuttu, kaikki on anteeksi annettu, mukava jos jatkat valitsemallasi linjalla, ei ole tarvis selitellä. Toivottavasti ymmärsit että itse piruilin

          1. No varmaan itse kustakin olisi jotakin ulos manattavissa… 🤷🏽‍♀️

    2. Mustalla ajava haluaa kolaroida mieluimmin yöllä, valkoisella ajava mieluummin talvella, ruskealla ajava syksyllä ja vihreällä ajava kesällä.

  10. Keskusteltaessa polttomoottoreista, jotka käytävät fossiilista polttoainetta (bensiini, diesel, maakaasu), niin keskustelussa oleellisesti liittyy kysymys, että haluammeko pysäyttää maapallon ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden kasvun.
    ( hiilidioksidipitoisuuden laskua on turha kuvitella – maaperään takaisin hiiltä on käytännössä mahdoton viedä – jo kustannussyistä)

    *
    Niin mutta, jospa alamme käyttämään etanolia polttomoottoreissa.
    .
    Hmm .. saatavuus ..

    ***
    https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava_liikenne_ja_liikkuminen/valitse_auto_viisaasti/ajoneuvotekniikka/moottoritekniikka/flexfuel_eli_etanoli-bensiiniauto
    .
    Eurooppaa paljon yleisempiä etanoliautot ovat Amerikan mantereella, jossa erityisesti Brasiliassa ja Yhdysvalloissa on myyty miljoonia etanolia käyttäviä autoja. Brasiliassa enemmistö henkilöautokannasta pystyy käyttämään polttoaineenaan etanolia, jonka raaka-aineena käytetään kotimaista sokeriruokoa.
    .

    Vaikka moottorit toimivat etanolilla hyvin, polttoaineen syttyvyys kylmässä ei ole yhtä hyvä kuin bensiinillä. Tämän takia etanolin joukkoon sekoitetaan bensiiniä. Yleisin Euroopassa markkinoilla oleva korkeaseosetanoli on kauppanimeltään E85 tai RE85, joka sisältää 85 prosenttia etanolia ja 15 prosenttia bensiiniä. Tätä polttoainetta on nykyään saatavissa myös osassa Suomea. E85- ja RE85-polttoaine sopii käytettäväksi FlexFuel-autoissa, joihin voi nimensä mukaisesti tankata joustavasti korkeaseosetanolia ja bensiiniä samaan polttoainesäiliöön.

      1. Hiilidioksidi ei , kysymysmerkeistä päätellen , ole mikään ongelma Heikille.

        Jotkut kyllä väittävät, että ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden kasvu on syynä ilmaston lämpenemiseen.

        *
        .
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaynnissa-on-lantisen-euroopan-historian-ehka-pahin-helleaalto-etela-euroopan-kuumuudelle-ei-nay-viela-loppua-suomikin-saa-rippeet/8472440#gs.7jxq0b
        .
        Käynnissä on läntisen Euroopan historian ehkä pahin helleaalto”: Etelä-Euroopan kuumuudelle ei näy vielä loppua.

          1. ”Siitä ei kukaan osa sanoa, mikä se lopullinen raja-arvo on.”
            .
            Ei varmaan tiedä, muta ilmeisesti jo nyt on ilmakehässä liikaa hiilisdioksidia.

            *************************************************************
            .
            Hiilidioksidin pitoisuus ilmakehässä on noussut esiteollisen ajan noin 280 miljoonasosasta (ppm) noin 370:een, eli 0,037 prosenttiin. Pitoisuuden vuotuinen kasvuvauhti on ollut viime vuosikymmeninä vajaa puoli prosenttia vuodessa.
            .
            https://www.co2-raportti.fi/?page=ilmastonmuutos

            ************************************************************
            Kehitys:

            https://www.co2-raportti.fi/images/articles/image004-s.jpg

            Hiilidioksidin elinikä ilmakehässä on pitkä – vaikka päästötaso jäädytettäisiin nykyiselle tasolle, ei ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden kasvu pysähtyisi. Ilmakehän, biosfäärin ja merien tasapainotilan saavuttaminen vie pitkän ajan.

            *********************************************************************
            *
            Maapallon ilmakehän hiilidioksidipitoisuus kasvaa niin kauan kuin maasta otetaan fossiilisia aineita (kivihiili, öljy, maakaasu)

            1. Mikä on liikaa?
              Maapallolla on ollut yli 6000 ppm CO2-pitoisuuksia eikä maapallo tuhoutunut.
              ihmisen on todettu voivan elää aivan hyvin jopa 1000 pm CO2-pitoisuuksissa.
              Ilmastoei lämene lineaatrisest CO2-pitoisuuden mukaan, vaan pitoisuuden kasvaessa vaikutus heikkenee.

              1. ”Kukaan ei tiedä” – ”mutta epäilen”

                Epäilkäämme kaikki yhdessä ja toivokaamme parasta – ensivuon Lontoossa on varmaan yli 42ºC
                .
                https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008953894.html
                .
                Britanniassa rikottiin todenköisesti lämpöennätys, Lontoon liepeillä riehuu useita tulipaloja
                .
                BRITANNIASSA on todennäköisesti ylitetty 40 celsiusasteen lämpötila ensimmäistä kertaa mittaushistoriassa.

                Britannian ilmatieteenlaitos Met Office kertoo, että alustavan tiedon mukaan lämpötila nousi hetkellisesti 40,2 asteeseen Lontoossa Heathrow’n lentokentällä kello 11.50 paikallista aikaa.

                ******************************************************
                Ei maailma tuhoudu, vaikka lämpötilat nousevat – ei lämmin luita riko (heh)

  11. Liikennemääriin vaikuttaa työssäkäyntimatkat. Ennen patruunat rakennuttivat työläisilleen tehtaan viereen asunnot ja lapsille koulut. Yhdyskuntasuunnittelu on sikäli mennyt väärään suuntaan. Nyt jopa pakotetaan matkojen päähä työn perään.
    Toisaalta väestön liikakasvu on syynä liikaenergian kulutukseen.
    Lapsuudessani sotamme jälkeen -40 luvun lopulla elelimme perhekuntana omavaraistaloudessa hevonen työkoneena ja sen polttoaine oli itse tuotettua kotimaista heinää ja kauraa. Kirkkoreisu tehtiin hevosella.

  12. Sähköautojen määrissä Suomessa ei ole paljoa hurraamista.

    ***
    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/0542387e-7925-45ec-a357-abae8a419a29
    .
    Vain viidessä kaupungissa yli tuhat sähköautoa – katso kotikuntasi tilanne
    Vain viidessä Suomen kunnassa on yli tuhat täyssähköautoa. Ja ne ovat tietenkin suuria kaupunkeja.

    Helsinki porskuttaa odotetusti ykkösenä yli 6 000 sähköautollaan. Espoossa sähköautojen määrä lähestyy 4 000:n rajaa.

    Vantaan runsaat 2 000 täyssähköautoa varmistavat, että pääkaupunkiseutu on todellinen sähköautokeskittymä.

    Tampereella sähköautoja on noin 1 500 ja Turussa hieman yli 1 000. Muissa Suomen kunnissa jäädään tässä vaiheessa vielä alle tuhannen sähköauton. Oulussa niitä on sentään yli 900.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *