Se on tässä, eikä paljoa muuta tarvita:
Julkisiin hankintoihin käytetään n. 45 mrd / vuosi. Hyvällä kilpailutuksella voidaan säästää nopeasti 10 %, joissakin yksittäisissä jopa 50 %. Kilpailutus on tehtävä vain oikein ja tiukin säännöin.
Tässä muutama kriteeri:
- sama yksiselitteinen kohde kilpailutukselle
- yksityiskohtaisesti määritelty sisältö
- laatukriteerit
- tekijät, alihankkijat, luottotiedot
- vertailukelpoinen hinta
- toimitusajat sanktioineen, sakkoineen
- vastuuhenkilöt
- taloudellinen pantti
Kaikille kilpailutettaville on tarjouspyyntö annettava samanaikaisesti ja palautettava täsmälleen samaan kellon aikaan. Kaikki tietojenvaihto kilpailijoiden välillä johtaa paljastuessaan hylkäämiseen ja rangaistukseen boikotteineen.
https://www.hs.fi/talous/art-2000009215465.html
Tämän lisäksi julkishallinto hakee puolueettomia organisaatiotutkijoita/saneeraajia tavoitteena poistaa turhaa byrokratiaa.
Nykyiset puolueitten leikkauslistat voi heittää roskikseen ja alkaa puhtaalta pöydältä.
Persut mamu-kehitysapuineen ja veronkierron sallimisineen
Kokkarit vähäosaisten sotu ym. työttömyysleikkauksineen ja veronkierron sallimisineen
Kepu saisi maataloudelle lisäapua
Vihreät luonnon ennallistamisiin ja niistä korvauksille
Demarit eivät ole vielä esittäneet kuin jotain byrokratiaan
Itse veikkaan, että potentiaalinen säästö mitä kilpailutuksessa saataisiin liikkuu luokassa 20-30%, mutta ikävä kyllä Suomessa mennään aivan päinvastaiseen suuntaan ja julkisomisteisten yhtiöiden määrä on lisääntynyt, tarkoituksena välttää kilpailuttaminen.
Tästähän on tehty jo tutkintapyyntöjä onko toiminta lain mukaista.
No sittenhän meillä on esim. HUS ja vasemmistopuolueiden rahoitusauromaatti Tradeka joiden välinen suhde on suoraan sanoen käsittämätön, mutta kun julkista rahaa käytetään ihan miten sattuu niin se on mahdollinen.
Sähkölaitoksilta vois leikata n 300 miljoonalla ne kun kolminkertaisti laskujensa summat
Saivat tukea tuon 300 miljoonaa terv tepivaari
Puoluetuet pois.
Edustajien määrästä kolmannes pois.
Kuntien edustajat supistus neljäsosaan.
Ministeriöt henkilöstövähennys puoleen.
Onko nuot ainoat asiat sairaala piirit on valta osin kunnallista jos sieltä vähennetään se on terveyden hoidon murha
Ei eduskunnan väkilukuun noin vaan voi mennä mutta avustajat sais mennä kotiin eikä tuhlata valtion varoja turhuuteen terv tepivaari
Leikkauksissa tarvitaan ennen kaikkea riittävän suuria ja merkityksellisiä, mutta niiden kyljessä myös symbolisia leikkauskohteita. Esim. puoluetuen pienentäminen tai Ylen budjetista leikkaaminen on lähinnä symbolinen ele, mutta niitäkin tarvitaan.
Nuo jälkimmäiset eivät liity suoraan ostojen kilpailutukseen.
Tuo asia ei voi olla mitenkään sidoksissa minkään puolueen tai puolueiden valtaan, vaan virkavastuulla tehtäviin avoimiin kilpailuttamisiin ostoista ja palveluista.
Helsingin Sarastian palkkärjestelmä ja Appotit on hankittu päin seiniä ja tulos näkyy kohralokkaasti.
Huonosta kilpailutuksesta häviää ostaja-tilaaja, mutta myös myyjä-tuottaja.
Kun tuo yle vero tuli ja kansa maksaa sen siitä ei pidä ylen kohdalta leikata mitään terv tepivaari
Potaskaa.
Ylen perusteeton rahoittaminen seis.
Kaikki hömppä ja ulkomaiset pelleohjelmat kieltoon.
Päätetään ensin, mitä ylen pitää tehdä ja minkälaista ohjelmistoa tuottaa.
Sen jälkeen katsotaan, mitä se tuottaminen tosiasiassa kustantaa ja määritetään rahoitus sen mukaan.
Kuka maksaa yle veron kokonaan vaikka se onkin valtion hallussa terv tepivaari
Ylen rahoituksesta merkittävä osa menee todellakin ulkomaille, kuten juha sanoo. Yksi suurimpia rahareikiä ovat urheilukisat, jossa raha menee qatarin kaltaisille maille, sekä upporikkaille veronkiertäjille pitkin maailmaa. Jos leikkaisimme ulkomaisen urheilun, pääsisimme heti yli sadan miljoonan vuodessa.
Ongelma vaan on, että pääosa niistä – sanotaan nyt vaikka junteista – jotka Yleltä haluavat leikata, vaativat juuri tätä toksisinta urheilua sinne eivätkä siitä luovu mistään hinnasta. Sitten he ehdottavat lakkauttamaan feministiset kolumnit, joihin varmaan meneekin Ylellä ehkä tonni vuodessa.
Kyllä vasurin prnotähden palkkaama sakki enemmän vuodessa saa menemään.
Sen osaston voisi lopettaa kokonaan.
Onhan se noinkin mutta kun kansa haluaa urheilua ruutuun mieluummin kun jatkuvia uusintoja terv tepivaari
YLE: n rahankäyttöä on hankala arvostella, siitä kun ei juurikaan ole julkista tietoa saatavana ja se jo itsessään on erittäin suuri epäkohta.
Tiedämme budjetin, joka paisuu kuin pullataikina, mutta se mihin ja miten rahaa käytetään on kyllä pitkälle salattua.
Ei kai yksikään julkista menojaan julkisesti ei ylekään niin tee terv tepivaari
Noista ei sitä pullaa saa leivottua. Se saadaan blogin aiheesta, hankinnoista kilpailuttamalla.
Odotan mielenkiinnolla tulosta jo aiemmassa kommentissa no mainitsemaani tutkintaan, onko lain mukaista se miten julkisen sektorin toimijat omistavat alle 1% osuuksia inhouse yhtiöstä ja sillä verukkeella tehdään hankintoja ilman kilpailutusta.
No yksi mikä on varmaa on se, että vasemmistovetoinen hallitus ei tule toimintaan puuttumaan, kun tavoitteena kuitenkin on kaiken yksityisen toiminnan hankaloittaminen.
Tuo ei ole minkään hallituksen tehtävä estää ja tehdä kilpailutettuja hankintoja, ei Ylessäkään.
Onko esimerkkejä väärinkäytöksistä ?
Siellä on parlamentaarinen hallintoneuvosto, joka ylimpänä valvoo.
Niin, ketkä Suomessa säätävät lait?
No, tuo koko järjestelmä hankintalaeista tms. on mätä. Eli syy on poliittisessa lainvalmistelussa olipa Eduskunta minkä värinen tahansa.
Tämä koko järjestelmä pitää purkaa. Se, miksi sitä ei ole purettu hyödyttää niitä yrityksiä taloudellisesti valtavasti, joilla on muodostunut tietämyksen tms. perusteella joku kiinteä sidos julkiseen organissatioon.
Kun nämä hankintalait ovat poliittista kauraa, voi päätellä myös niin miksi yritysmyönteiset puolueet eivät ole tarttuneet korjamaan jo aikojen kuluessa koko vyyhtiä.
Lahjonnasta taas joutuu nopeasti kiinni julkisella puolella.
Helppoa rahaa on saatavilla.
Tuo KKV:n lausunto on karmea ja pitää johtaa toimiin per heti.
Luin persujen kannanottoja Ylen toimintaan. Siellä juurikin on tähtäimessä feministinen sisältö yhtenä avainpointtina. Okei, siellä on journalistisesti surkeaa ja vastakkainasetteluja luovaa sisältöä, mutta niiden budjetit eivät ole edes pyöristysvirhe kokonaisuudessa.
Ruotsinkielisen sisällön suhteuttaminen ruotsinkielisen väestön tarpeisiin toki auttaisi, siitä voisi saada parikymmentä miljoonaa melkoisen helposti.
Vaan todella suuret summat ovat ne mitä lähetetään ulkomaille, urheilun, sarjojen ja musiikin lisensseihin. Osa näistä on suhteellisen edullista, jos ne on ostettu toiselta yleisradioyhtiöltä. Osa taas on suhteettoman kallista. Näistä leikkaaminen ei nouse koskaan esille kun populistit aiheesta vääntävät.
Lienee niin että on helppo vaatia säästöjä, mutta hyvin vaikea konkretisoida niitä.
Luitko kilpailu- ja kuluttajaviraston HS:n jutun avauksessa ?
Toki, ja aiheesta olen blogannut jo vuosikymmen sitten VTV:n havaintojen perusteella. Pelkästään huonon IT-hallinnon takia vuosittainen häviö on vähintään satoja miljoonia vuodessa, toinen VTV:n jatkuvasti esiin nostama häviö on kaupallisten säätiöiden verovapaus.
Julkiselle sektorille myyvät yritykset tunnistaa keskimäärin siitä että siellä on paljon juristeja, vähän asiantuntijoita. Oikeaa tulosta tekevät yritykset toimivat päinvastoin.