Viking Line beställer fartyg av kinesiskt varv – kostar 190 miljoner
Viking Line och det kinesiska varvet Xiamen Shipbuilding Industry Ltd har undertecknat ett intentionsavtal om ett passagerarfartyg med leverans våren 2020. Målet är att det slutliga avtalet ska undertecknas våren 2017.
******************************************************************* https://fi.wikipedia.org/wiki/Telakkakriisi
.
Kriisin taustat
.
1970-luvulla Japani alkoi vallata rahtilaivojen ja tankkerien markkinoita edullisilla hinnoillaan. Eurooppalaisten telakoiden vastaus tähän oli hintojen dumppaus. Laivanrakennus oli suuri työllistäjä, joten monet valtiot tukivat telakoita rahallisesti kompensoidakseen tappioita.
.
1980-luvulle tultaessa myös Japanin telakat alkoivat olla vaikeuksissa Etelä-Korean ja Taiwanin telakoiden hintakilpailussa.
Vuonna 1984 Japanin markkinaosuus maailman telakkamarkkinoista oli 55 %, Etelä-Korean 15 % ja Länsi-Euroopan enää 14 %. Eurooppalaisille tämä merkitsi 10 prosenttiyksikön laskua vuodesta 1980.
Alaa vaivasi ylikapasiteetti, laskeva tilauskanta ja epäterve kilpailu. Tämän lisäksi kustannukset nousivat nopeasti
Jospa Suomessa miettittäskin enempi laatua kaikki kaunis ei silti ole hyvä laatuista
Ja ei Suomessa kyetä hinnalla kisamaan vaan laadulla ja loppujuoksussa se on ainoa asia joka tuo voiton Suomeen
En luota lähi idän laatuun missään asiassa terv tepivaari
Suomi on olut aina näihin päiviin asti yksi johtavista risteilyalusten valmistajista.
Jos se ei enää jatkossa ole yksi johtavista risteilyalusten valmistajista, niin tilanteen muutos ei johdu laadusta vaan hinnasta.
Ostamalla halvalla Aasiasta länsimaat ampuvat omaan jalkaansa.
Tilanteen muutos vaatisi kovia päätöksiä länsimaiden hallituksilta. En tarkoita tällä sitä, että muuttaisimme palkkatasot, ja muut työehdot samoiksi kuin mitä on esim. Kiinassa ja Intiassa.
*
Suomessa ovat teollisuuden tilauskirjat tällä hetkellä täynnä, mikä ei tue Arvin väitettä.
Arvin (säälittävä) kommentti antaa ymmärtää, ettei hän ole koskaan olut minkään teollisuusyrityksen palveluksessa.
Suomessa laatu on aina ekana sitten tulee vasta laitteen hinta ja jos ei sitä ymmärrä on aika turhaa haukkua Suomi laatua
Mutta noinhan eräät haukkuu Suomi poikaa tietämättä asioista yhtään mitään Albaanus on oikeassa siinä Suomi laatu on arvostettu ulkomailla minne meidän tuotanto etupäässä menee terv tepivaari
Suomen telakoiden laatukriteerit ovat kovat, mutta myös muualla. Kyse on työn hinnasta, jossa Kauko-Itä polkee ihmisarvoja kaikin keinoin, myös palkoin ja työolosuhtein.
Tilaajat ja kuluttajat voisivat äänestää jaloillaan ja lompakollaan. Mutta eivät, koska he ja me juuri ylläpidämme sitä riistoa.
Kysy aina ostaessasi, missä tuote on valmistettu.
https://livekatsomo.fi/streams/viking-glory-in-turku/
6.2. Klo 12.00 saapui ja ohjelma loppui.
Tässä dokumentaatiota.
Näin uutuuttaan loistava Viking Glory saapui Suomeen: ilotulitus räiskyi, matka maailman merillä kesti viisi viikkoa https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000008593004.html
Miksei tätäkin rakennettu Suomessa? Teknologia, koneet ja suuri osa alihankinnoista on Suomesta ?
Maailma on täynnä kiinalaista ja kiinalaisia ?
En liputa Kinalaiselle.
Suomessa on sellanen aika kun kaikki pitää saada halvalla ei kai siihen muuta tarvita terv tepivaari
Oli miten oli, ikävä juttu Suomelle.
Rahilaivoja rakennettiin vielä 50 vuotta sitten vuosittain sadoittain Suomessa ja Ruotsissa.
Sitten työt menivät tältä osin Aasiaan.
Merkitseekö tämä Viking Line’n tilaus Kiinasta risteilyalusten valmistuksen loppumista Euroopassa?
Kiina teki alihankintoja Euroopasta Viking Glory’a valmistaessaan, mutta tekeekö se jatkossa?
************************************************************************
Viking Glory
Onko toimitus myöhässä vai onko eri alus?
https://www.hbl.fi/artikel/viking-line-bestaller-fartyg-av-kinesiskt-varv-kostar-190-miljoner/
.
23.11.2016
Viking Line beställer fartyg av kinesiskt varv – kostar 190 miljoner
Viking Line och det kinesiska varvet Xiamen Shipbuilding Industry Ltd har undertecknat ett intentionsavtal om ett passagerarfartyg med leverans våren 2020. Målet är att det slutliga avtalet ska undertecknas våren 2017.
*******************************************************************
https://fi.wikipedia.org/wiki/Telakkakriisi
.
Kriisin taustat
.
1970-luvulla Japani alkoi vallata rahtilaivojen ja tankkerien markkinoita edullisilla hinnoillaan. Eurooppalaisten telakoiden vastaus tähän oli hintojen dumppaus. Laivanrakennus oli suuri työllistäjä, joten monet valtiot tukivat telakoita rahallisesti kompensoidakseen tappioita.
.
1980-luvulle tultaessa myös Japanin telakat alkoivat olla vaikeuksissa Etelä-Korean ja Taiwanin telakoiden hintakilpailussa.
Vuonna 1984 Japanin markkinaosuus maailman telakkamarkkinoista oli 55 %, Etelä-Korean 15 % ja Länsi-Euroopan enää 14 %. Eurooppalaisille tämä merkitsi 10 prosenttiyksikön laskua vuodesta 1980.
Alaa vaivasi ylikapasiteetti, laskeva tilauskanta ja epäterve kilpailu. Tämän lisäksi kustannukset nousivat nopeasti
Suomessa ei kannata rakentaa mitään.
Jospa Suomessa miettittäskin enempi laatua kaikki kaunis ei silti ole hyvä laatuista
Ja ei Suomessa kyetä hinnalla kisamaan vaan laadulla ja loppujuoksussa se on ainoa asia joka tuo voiton Suomeen
En luota lähi idän laatuun missään asiassa terv tepivaari
Suomalaisten paremmuus on nykyään enään vain myytti menneestä, samaa paskaa mutta eri lahjapaperiin käärittynä laadulsta puheenollen.
Tuohon Arvin heittoon en voi kyllä yhtyä.
Suomi on olut aina näihin päiviin asti yksi johtavista risteilyalusten valmistajista.
Jos se ei enää jatkossa ole yksi johtavista risteilyalusten valmistajista, niin tilanteen muutos ei johdu laadusta vaan hinnasta.
Ostamalla halvalla Aasiasta länsimaat ampuvat omaan jalkaansa.
Tilanteen muutos vaatisi kovia päätöksiä länsimaiden hallituksilta. En tarkoita tällä sitä, että muuttaisimme palkkatasot, ja muut työehdot samoiksi kuin mitä on esim. Kiinassa ja Intiassa.
*
Suomessa ovat teollisuuden tilauskirjat tällä hetkellä täynnä, mikä ei tue Arvin väitettä.
Arvin (säälittävä) kommentti antaa ymmärtää, ettei hän ole koskaan olut minkään teollisuusyrityksen palveluksessa.
Suomessa laatu on aina ekana sitten tulee vasta laitteen hinta ja jos ei sitä ymmärrä on aika turhaa haukkua Suomi laatua
Mutta noinhan eräät haukkuu Suomi poikaa tietämättä asioista yhtään mitään Albaanus on oikeassa siinä Suomi laatu on arvostettu ulkomailla minne meidän tuotanto etupäässä menee terv tepivaari
Suomen telakoiden laatukriteerit ovat kovat, mutta myös muualla. Kyse on työn hinnasta, jossa Kauko-Itä polkee ihmisarvoja kaikin keinoin, myös palkoin ja työolosuhtein.
Tilaajat ja kuluttajat voisivat äänestää jaloillaan ja lompakollaan. Mutta eivät, koska he ja me juuri ylläpidämme sitä riistoa.
Kysy aina ostaessasi, missä tuote on valmistettu.
Ajattelin ostaa mäntyfiskarin, kunnostaa sen ja lähteä vesille taas kerran. Täytyisi löytää sille vain satama ensin.