Tässä autot minun makuuni. Sen tulee olla kaunis, persoonallinen, edistyksellinen tekniikaltaan ja muotovalio kuten kuvat alla.
Näihin voisi lisätä vielä toiminnalliset Land Roverin, Jeepin tai Pajeron, työkaluiksi.
Alimpaan kastiin luokittelen nykyiset Mersut, Bemarit, Audit ja Volvot, joiden rattiin en kehtaa edes tarttua- naapuritkin nauraisivat, että sekaisin tuo on mennyt tuollaisessa egopeltikuoressa ja kalunjatkeessa.
No, sitten ovat nuo lusikkalaattikkojen kiillottajien tai säästöpossulaisten riisikuppien ja nuudelikippojen karvalakkimallit.
Vanhoissa autoissa muotokieli on upea ja persoonallinen, joka säväyttää.
Noista kaikkia olen ajanut ja omistanut paitsi tuo Karman.
Liittäisin tähän välikopan Escortin.
S- kaupan kassa kysyi mannelta, että onko sulla es-kortti, johon hän; EI, mulla on MERSU !
On ollut pari Mersua. Ok ajaa, kallista ylläpitää ja tekniset viat maksaa enemmän kuin monessa muussa merkissä
Nykymersut eivät kanna ylpeydellä Mercedes Benz imagoa. Mutta, aina 70-luvulle saakka Mersut olivat tyylipuhtaita AUTOJA ja aatelia. Sitten tulivat nämä 220 diseslit ja ruoste, joka on seurannut näihin päiviin saakka kaikkia tyyppejä erityisesti pikkumersut A- luokassa. Sukulaispojat niitä ostelevat heti kun naarmu tulee oven pileen. Muuten, ne pojat eívät ole kuin tavallisia kovan luokan konepaja- ja elektroniikka-asentajia, jotka kulkevat pitkin maailmaa asentamassa laivoja kuntoon- siis ihan karvalakkiporukkaa. Mutta musta Mersu pitää olla ja lippis.
BMV joa EMV oivat tyylipuhtaita. Ja erityisesti Bemarin 80-luvun hienot moottorit.
Audit taas ovat niitä IFA:n ja Donaun sekä Unioinin jälkeläisiä. Logorenkaat ovat parasta merkkihyvää. Ei säväytä Quatrokaan. En pääse kunnolla varaohjaajan paikalle rotvallilta. Pitää ottaa katon rivasta kiinni ja tunkea päänsä ja ahterinsa matalasta aukosta kadun pintaan. Poika taas kehuu ajo-ominaisuuksia, no, ne ovat hyvät, kun rattiin pääsee ja panee mustan suoralippaisen lippiksen päähän ja kiilailee muut kaduilta rotvallille.
Oottekos peruskorjannet tuota partaveitsi citikkaa varmuudella ette ajaa se on mukava
Mutta remontoida suoraan suolesta
Volvo ja saapillua on omaa Ruotsi kaaroja lähinnä traktoria ajaa
Carman on kaunis muttei toimivuudeltaan ns listan kärjessä oleva terv tepivaari
Tuossa jo nauru pidentää ikää. Minä puhuin autoista, enkä peltilaatikoista.
DS on yksinkertaisin auto korjata, mitä on keksitty, jos pelleistä pitää huolta ja yleishuollosta. Koneella ajaa 500 000 sitten sylinteriputkien vaihto ja uudet männänrenkaat ja tiiviste, ei muuta.
Teeppä yhteen kunnon entisöinti et sano että helppo juttu no sellasta se on terv tepivaari
Tämä juttu ei liity minkään autoromun entisöintiin, vaan autojen persoonallisuteen, ulkonäköön ja toiminallisuuteen omana aikanaan.
Muuten Citroen DS:n takapyörän vaihto tapahtui kahden pultin avaamisella ja omalla pukilla ilman tunkkeja- helppoa kuin heinänteko.
No eipä tuo rengas asia ole kovin häävi vertaus kun pitäisi laittaa vaikka jousitus kuntoon onnistuukohan Heikki sellanen
No en ole mistään asiasta niin varma että tekemättä jää eikä siinä vielä kerrota kovinkaan suuresta remontista kun osaa ne laittaa
Joka on ei ihan kaikilta kyllä onnistu
Eikä siinä mitään mutta auton muotoilu oli aikanaan melkoinen menestys tarina
Upee se on ulkonäöltään mutta veemäinen korjailla lähes mistä vaan terv tepivaari
Ei sitä korjailtavaksi ostettu. Jos kaasunesteputket = jouset piti nesteellä täytettyinä, niitä ei tarvinnut koskaan vaihtaa.
Kunnolla huollettuina kulkevat edelleen kuin kissat. Inspiraation tähän juttuun sain, kun tuossa lähellä tämä ”kissa” kehräsi niin kauniisti ja ylväästi.
Oonpa vaan joutunut tilanteeseen jossa jouduin purkamaan koko jousijärjestelmän ja alkoi se pelaan
Mutta jousitus olikin siinä kunnossa ettei se nostanutkaan autoa mihinkään suuntaan
Ja jospa et ala asentajalle antaan neuvoja kun itse et saisi sitä kuntoon
Auto puoli oli mulle se toinen puoli kun halus sitäkin puolta korjailla
Ja citikat on yks maailman veemäisin korjattava kun jouset ei toimi
Ajomukavuudesta en sano mitään koska se on mukava auto ajella terv tepivaari
Land Rover Jeeppi ja Pajero taas syöppöjä polttoainetta palaa liikaa ei taloudellinen lainkaan käyttää terv tepivaari
Mulla oli Jeep Cherokee suora kuutonen. No, 20 ltr /100 km talvella kaupungissa. Maantiellä pääsi 8 ltr /100 km kesällä pitkässä ajossa.
Oli tarve Jeepille. Kaikki riisikupit ja muut vempaimet hinasin ojista ja hangesta maalla.
Tuskinpa meni maantielläkään noin en usko että suora kutonen menisi 8 l sata km terv tepivaari
Kai sen minä itse tiedän, pääsi sillä 80km/ h tasaisessa ajossa ilman 4-vetoa alle 8 ltr/ 100.
Venäjä on kansallistanut autoliikkeensä ja pian saamme taas ”piikkinokkamoset” liikenteeseemme.
ennen oli autot tunnistettavissa jo kilometrien päästä korimallistaan, nykyään kaikki tuppaavat olemaan samasta prässikoneesta tuotettuja laatikoita.
Lada oli ylivoimaisesti yleisin automerkki liikenteessämme 70 luvulla, itselläni oli Polskifiat, joka oli kopio Ladasta. Hyvin pelitti.
Yksi automaalari kertoi hiottuaan möykkyä Ladan katosta, että maalin alta paljastui öljytynnyrin korkki.
Mosse 407 oli muotilultaan kaunis.
No enpä ole sellasta suoraa kutosta nähnyt joka olisi alle kympin päässyt talvesta nyt puhumattakaan joloin kulutusta on hyvinkin 20 litraa
Muutaman kutosen olen nähnyt elämäni aikana pari jopa purkanut kokonaan
Ja koonnut alkoivat peliittään terv tepivaari
No, sitten varmaan tiedät, mikä on PTO ja missä se on Jeep Cherokeessa, jos olet sen purkanut ja koonnut.
Tiedän mutta eipä se nyt kuulu asiaan mutta olen muutaman kutosen purkanut vuosikymmenien aikana
Mutta alle kympin ne ei kyllä mene 100 km se nyt on tietysti aika paljon kiinni kuskista terv tepivaari
Et tiennyt PTO:n tarkoitusta ja et tiedä, missä se on, koska se vaatisi vain muutaman sanan.
On aivan turha vängätä bensan kulutuksesta, jonka tiedän vuorenvarmasti, missä tilanteissa automaatti Jeepin maksimi sekä minimikulutukset ajotapoineen liikkuivat.
En tiedä miksi olet tuota jeeppiä puolustamassa mutta onhan siinä tuo vääntö hyvää luokkaa jolla voi kiskoa muita ojista ja tuleehan ne sieltä pois
Minulla ei ole itsellä ollut koskaan jeeppiä eikä kyllä tulekkaan
Ajan tuolla Nissanilla toden näköisesti niin pitkään kun vielä yleensä ajan mitään
Mutta se onkin mun asia ja minua ei ole ainuankaan auton kanssa kuulutettu
Jotenka en niitä muista kaiholla ainuttakaan terv tepivaari
Älä puhu läpiä päähäsi tiedän missä on mutta mitäpä minä niitä sulle informoin
Tehtyäni n 30 vuotta sivuhommana auto puolen remontteja tiedän ettei kutosen koneella ajeta 8 l 100 km
Ja tämä ei sitrten ole pelkästään jeeppi mistä kirjoitan teksti on kutosen koneelle terv tepivaari
Maasto Jeep on maalla kultaakin kalliimpi ison venetrailerin nostoineneen, hinatessani naapurin Nissanin ja toisen hienon Volvon kinoksista, metsäteineen jne. Sitä tarvitsin vuosia Porvoon maalla, meren rannassa, yksityistien päässä, jonka talviauraukset olivat niin ja näin.
Heikki ei tarvii mun nissania kiskoa ojista tarkoitushan on ajella tiellä eikä ojissa
Ja voi olla maalla ei kuitenkaan kaupunkissa terv tepivaari
Minä puran ja kokoan Jeep 2.0 suoran bensakutosen ennen kuin olet edes löytänyt oikeita tuumakaluja pakkiisi.
Kerron sinulle, kun et Jeepistä mitään tiedä, että PTO on ”Power Take Out”- kahva auton alla, vaihdelaatikon kyljessä, josta saa voiman ulosoton ulkopuolieen laitteeseen, hihnapyörään tms.
Saabissa oli kieltämättä luonnetta, ei ihme että ruotsalaiset halusivat siitä eroon.
Itse en paljoa piittaa autoista enkä pidä ajamisesta, mutta muistan yhden tapauksen aikapäiviä sitten. Oltiin käymässä Espoossa pienissä pippaloissa. Seuraavana aamuna oli määrä ajaa takaisin mutta meidän kuskimme oli vielä tuhannen tuiterissa pitkälle aamupäivään. Olin sitten ainoa selvä kortillinen. Minut istutettiin 80-luvun Corollan rattiin, kortti oli melko uusi vielä ja ajotaitoni heikot. Mutta siinä autossa oli heti kun kotonaan. Ei mitään ihmeellistä. Moni muu auto on sellainen että sitä kuukauden opettelee ajamaan, tuossa meni viisi minuuttia.
Sellainen sen auton pitää olla, ei nykyinen tekninen korkeakoulu.
Kun nyt innostuin tätä automaailman silloista ihmettä kehumaan, niin jatkan, koska tähän muoto-tekniikka-turvallisuuteen eivät mitkään muut automerkit ole vieläkään yltäneet.
https://www.manclusive.fi/2019/klassikko-citroen-ds-jumalainen-auto/
Esimerkkinä turvallisuus: Kori oli rakenettu niin, että matkustajat säiliyvät sisällä hengissä pahoissakin kolareissa. Kiilamainen nokka pyyhkäisi hirvet auton yli. Nokkakolarissa varapyörä oli konepellin alla ensimmäinen vastus. Toinen vastus oli moottori, joka vääntyi linkkuveitseksi ja massaa vataanottavaksi eikä tullut sisään. Yksipuolainen kokoonpainuva ratti, turvavyöt.
Etu-ja takaraidevälin leveysero, jossa etupuoli oli leveämpi kuin takaraideväli. Pitkä akselinväli. Etuveto. Äärimmäisen tehostetut abs-jarrut, joka pysäytti auton vaikka toinen puoli liukkaalla ja toinen puoli asfaltilla suoraan kulkusuuntaan nähden.
Kurvissa kääntyvät keltaiset häikäisemättömät ajovalot vastaan tulevalle.
Muita nerouksia. Jos joku peltiosa vaurioitui, pystyi sen itse pulteista irrottamaan ja vaihtamaan. Pyörät kiinni yhdellä keskipultilla ja pyörien vaihto tapahtui nostamalla maavara maksimiinsa noin 60 cm, pukit alle ja maavara alas, niin koko auto oli ilmassa. Poistettiin yhdelleä pultilla oleva takalokasuoja ja sitten pyörän vaihto. Ei tunkkeja.
Täysin tasainen alusta, ei kardaanitunnelia eikä edessä vaihdelaatikkomöykkyä.
Suurin ongelma oli se, että tähän aikaan ruostesuojaus kaikissa eurooppalaisissa autoissa oli heikko. Ja, se että juuri auton perushuolto piti olla kunnossa, vaikka se oli helppoa kuin heinänteko.
Oli se muotoilultaan melkoinen siihen aikaan kun tuli markkinoille ja ajomukavuus oli tosi hyvä terv tepivaari
Pauli Toivonen ja Cirtoen DS ralliautona:
https://fi.pinterest.com/pin/768989705104094731/
mulle tuli yks Lada kun kaveri ei kyennyt maksaan velkojaan antoi mulle Ladansa mutta haukutaan mitä haukutaan ja onko se auto en pidä autona mutta eräs asia siinä oli kumma asia talvella
Lähti muuten käymään reilusta 30 asteen pakkasesta eikä se miettinyt käynnistymistään
No kaveri maksoi velkansa ja minä annoin Ladan takasin terv tepivaari
Eka auto jossa olin eka kertaa kyydissä oli chervoletti muistaakseni impala oli muuten tasasta menoa mikäli muistan oikein olin silloin n viis vee
Oli muuten komee prissi vaikka ei se taksi ollutkaan terv tepivaari
Amerikkalaiset dollarihymyt ovat autoilun aatelia.
Tuossa olemme Heikki samaa mieltä terv tepivaari
Yks dotge on ollut suurin vika siinä oli ettei kyennyt ajaan kun tilipäivänä se kun kulutti aivan sairaasti bensaa 30- 40 l satasella
Jos saisin paljon rahaa vaikka lotosta ostaisin land rover defenderin. Sen arvo säilyy pitkään ja melkein sillä kiipeää puuhun.
Defender on hieno peli joka lähtöön
ja paksulle lompakolle.
Taannoin katsoi teeveestä teknavi-jakson jossa Markku Alen ajeli defenderillä jokea pitkin.
Kuvan Sitikka oli aikansa lippulaiva ja menis vieläkin kun laitettaisiin katto ja konepelti sähkökennoksi ja moottori sähkölle.
Sähkömoottori( tuoli) on automiehen kauhistus muuta kuin apulaitteena huippuhyvälle ja vähäpäästöiselle polttomoottorille. Aurinkokenno katolla on hyvä idea ja massiiviset hätäjarrutuksessa pomppaavat ilmajarrutus spoilerit, jotka pitävät auton suunnassa liukkailla.