”LanzaJet ”Alcohol to Jet” -teknologian ansiosta lentopolttoainetta voidaan tuottaa fossiilivapaasti hyödyntämällä kierrätettyä hiilidioksidia.”
Jaa’a ..
Kylähän tässä tapahtuu edistystä, jos jatkossakin sähköä tuotetaan fossiilisten polttoaineiden avulla.
Mihinkään fossiilivapaaseen ei tällä kuitenkaan päästä. Lämpövoimalaan syötetyn fossiilisen polttoaineen sisältämä hiili päätyy lopulta ilmakehään, kun SAF-polttoaine palaa lentokoneen moottorissa.
*******
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/cb42e7f0-a3e4-4b0a-8154-3a21364b602b
Ajatus ympäristöystävällisestä ilmailusta voi kuulostaa utopistiselta, mutta pian se voi olla mahdollista. Kestävä lentopolttoaine, SAF, tekee lentämisestä merkittävästi vähäpäästöisempää.
Synteettinen sähköpolttoaine hyödyntää kierrätettyä hiilidioksidia
LanzaJet ”Alcohol to Jet” -teknologian ansiosta lentopolttoainetta voidaan tuottaa fossiilivapaasti hyödyntämällä kierrätettyä hiilidioksidia.
Synteettisen lentopolttoaineen tuotanto perustuu fossiilisten raaka-aineiden sijaan fossiilivapaasti tuotettuun sähköön, veteen sekä kaukolämmön tuotannosta kerättyyn hiilidioksidiin.
Vattenfallin vastuulla on tutkia fossiilivapaata sähkönsaantia, vedyn tuotantoa ja hiilidioksidin talteenottoa. Sähköpolttoaineen tuotantoon tarvittava hiilidioksidi kerätään talteen Vattenfallin lämpövoimalasta Uppsalan ulkopuolelta.
Tässä on se merkittävän hyvä puoli ettei tarvitse ostaa öljyä saudeilta, irakilaisilta, yms. Norja ei pysty Euroopan tarvetta kattamaan yksin, olemme hirmuvaltojen armoilla. Niitä en halua rahoittaa.
SAF- polttoaineen hiili on peräisin lämpövoimalaan syötetystä fossiilisesta polttoaineesta. Jos tämä polttoaine olisi kivihiiltä, niin saudit olisivat poissa kuvioista – mutta kun ei ole. Polttoaine on joko maakaasua tai öljyä – näitä tulee (m.m.) Lähi-Idästä ja Venäjältä (ei tosin nyt eikä vuosiin)
Lentäen olisit jo perillä, mutta eilinen MOT: Huono omatunto paikataan pikkurahalla, mutta mihin sekin lopulta menee?