Niin tai onko se kyttäys josta ilmoitetaan ennakkoon?
Sain huomautuksen pienestä ylityksestä,
mutta onko sillä mitään tekemistä turvallisuuden kanssa?
Ajelen tiellä vakionopeussäädintä käyttäen
jolloin matkanopeus pysyy aika tarkkaan sallitussa,
mutta eikö vaaraa aiheudu eniten heistä jotka ohittavat?
Avoimeksi on jäänyt miksi ohittavat kun ajan sallittua suurinta nopeutta.
Oma lukunsa on että autojen omat mittarinäytöt ovat epätarkkoja
ja näyttöruutu vaikea seurattavaksi.
Maanteillä pitäisi olla enemmän nopeusnäyttöjä
joilla voisi tarkastaa mittarinäyttönsä.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000008357251.html
Ohessa HS juttu lievistä ylinopeuksista.
Peltiset poliisit ovat ok vaikka en voi kokonaan välttyä ajatukselta että niihin liittyy rahan keruu valtion kistuun. Mutta epäsuhtana pidän että peltipoliiseja lisätään ja livenä liikennettä seuraavia lihallisia poliiseja ei juuri näy. Niin monta vuotta on esimerkiksi kulunut siitä kun minut on viimeksi puhallutettu etten edes muista koska. Vähän enemmän pitäisi myös edes yrittää opastaa sulkuviivan kohdalla ohittavia roimien sakkojen avulla lainkuuliaisuuteen ja sama punaista päin ajavien kohdalla.
Olen samaa mieltä, että sulkuviivalla ohittelusta, yms. pitäisi seurata sakot. Välillä on aivan holtittomia ohituksia.
No noin on rahaa niillä saadaan mutta niin saadaan noilla erilaisilla parkkikiekoillakin
Kun sulla on väärä kiekko tullut ikkunalle ja siitä jotain puuttuu sakko on odottamassa nyt kuulemma 80 ekee ennen 60 ekee
Eikös sekin ole rahastamista terv tepivaari
Ei se lain mukaan ole sakko, vaan pysäköintivirhemaksu.
Sakkoja antaa vain poliisi.
Sinänsä nuo kottaraispöntöt ovat pääosin rahankeruuta varten.
Niiden sijoittelu kun on lähinnä sitä varten eikä suinkaan vaarallisiin kohtiin.
Oikeita poliiseja todella tarvittaisiin noiden törkeiden kaahareiden, sulkuviivaohittelijoiden ja punaisia päin ajavien takia.
Myös potkulautoilijoita ja fillaristeja poliisi saisi sakotella useammin.
Briteissä ne pöntöt ovat kirkkaan keltaisia, jotta autoilija varmasti tietäisi sen.
Silloin ylinopeus on todella tahallista.
Noista pöntöistä oli tänään hesarissa erään proffan kommentti, minkä mukaan ne eivät turvallisuutta todellakaan edistä.
Kun seuraa tie turvallisuutta on aivan sama minkä värisiä pöntöt on kaaharit tekee oman tyhjän nuppinsa mukaan
Eikä niistä aina hyvää seuraa terv tepivaari
No ei ole sakko mutta maksettava sekin on ei sillä ole merkitystä mikä se on nimeltään
Ja se mitä tarkoitin rakennetaan se sakko rysä kun laitetaan vaikka kolme ruutua normi kiekolla ja sitten seuraavat ruudut pitää olla kiekko jossa on vaikka j
Näin siitä saadaan varsinainen sakko rysä viralliselta nimeltään saa olla ihan mikä vaan
Muuten Tampereella saa sakot niin fillaristit varsinkin valoista kun potkulailijat summaa en tiedä mutta kasvanutnoiden määrä on terv tepivaari
Juu, satummoisin joskus harvoin fillaristi saa Tampereellakin sakot.
Valitettavasti aivan liian harvoin.
Olen tuossa kyllä kuullut poliisin puoleta että sakotus monin kertaistunu syksyn aikana
Nuot sähkö potkulautailijat suurimpana ryhmänä torveilunsa vuoksi ja iltaisin on tarkempaa kun päivällä
Fillaristit harvemmin koska se fillari on kotona kun lähdetään kännissä kapakasta kait hiukkasen horjuen kato mennään tolla kotiin
Ja sitten laitetaan lauta liikkeelle vaikka ei osata kissaa sanoa terv tepivaari
Eivät autojen nopeusmittarit ole epätarkkoja, mutta yleensä ne näyttävät tarkalleen väärin. Ne näyttävät joko liian paljon, tai liian vähän. Yleisemmin ne näyttävät liian paljon monellakin valmistajalla ihan tietyistä syistä, prosentti ei ole suuri. Mittarin näyttöön ja sen oikeellisuuteen vaikuttaa esimerkiksi rengaskoot. Pitäisi tietää ne, että voisi laskea mittarinäytön virhe tarkkaan. Juuri tähän aikaan tehdään niitä mittarivirheitä, eli rengasvaihtoja.
Lain mukaan auton mittari ei saa näyttää liian vähän, joten ne joko osoittavat oikein tai liian paljon.
Omassa autossani nopeus on talvirenkailla n. 1-2 km liian paljon ja kesärenkailla n. 5-6 km liian paljon.
Toisessa autossani virhe on alle 3 km kummillakin renkailla.
Oikein Juha.
Renkaiden kuluneisuusaste vaikuttaa suoraan nopeusmittarin virheeseen.
Nähdäkseni nopeusmittari näyttää pääsääntöisesti hieman liian suurta nopeutta. Siksi henkilöt, jotka omasta mielestään ajavat täsmälleen nopeusrajoituksen sallimaa nopeutta ajavat todellisuudessa hieman alle nopeusrajoituksen – ja se taas ärsyttää jotkut idiootit tekemään aivan idioottimaisia ohituksia.
Mielestäni tarkkojen kiinteiden nopeusrajoitusten noudattamisen sijaan pitäisi päästä siihen, että nopeus on olosuhteisiin nähden turvallinen.
Joo mittari ei saa valehdella alaspäin ja sitä ei tehnyt kun se tarkistettiin alla olevilla talvi kumeilla näytti 3-4 km yli terv tepivaari
Henkilökohtaisesti en osaa vihata peltipoliiseja koska autoni varusteluun kuuluu nopeusmittari, enkä ole kokenut tarvetta testailla sen luotettavuutta. Eipä kyllä ole tullut huomautuksiakaan, joten jotain olen tehnyt ilmeisen oikein.
Oikea asenne tuollainen kiltin setämäinen lainkuuliaisuus lienee.
Itseäni ärsyttävät kamerat jotka on sijoitettu paikkoihin joita en maatiaisjärjelläni koe asiallisiksi. Myös autiolla hyvällä tiellä, hyvällä kelillä kun köröttelen ja saan maksukehoituksen pienestä ylinopeudesta tunnen itseni marttyyriksi. Vähän säälin myös tunnollisia (ja nuukia) tyyppejä joilla ei ole vakionopeusominaisuutta autossaan ja liikenteen sijasta kyttäävät nopeusmittariaan ja varmuuden vuoksi ajavat alinopeutta aiheuttaen vaaratilanteita runsaiden ohitusten vuoksi.
Meillä on Matti ihan oikein autio, suora tienpätkä; jokioisten varalaskupaikka; siellä poliisi mittaa viikoittain jopa tupalasti ylinopeutta ajavien nopeuksia. 160kmh ei ole kovinkaan harvinainen .
Virhemaksut ja poliisin sakot eivät mene niiden omiin kassoihin vaan yleiseen kunnan rai valtion kassaan. Pitäisi kohdistaa tulot oikein valvovalle kohteelle.
Se tuo navigaattori on kätevä laite; varoittaa, jos oikein päivitetty, ylinopeudesta ja peltipoliisista oitis.
Jotain vikaa on kuskien korvien välissä, kun ei osata ajaa rajoitusten mukaan edes sallittus nopeutta.
Eräs esimerkki on tuossa oriveden tiessä, kun tulee Teiskon liittymästä kaupunkiin päin Alasjärven liittymään.
Kun nopeusrajoitus on ollut 100, mutkassa juuri ennen mtarin alkua vauhti tippuu alle 80 eikä siihen löydy järkevää selitystä.
Kun sitten pääsee sen mutkan yli, niin siellä mennään motarin alussa toista sataa.
Ny kun se rajoitus on 80, nppeus tippuu kuuteenkymppiin ja täysin ilman selitystä.
Samanlaista on noilla ohituskaistateillä.
Ennen ohituskaistaa ajetaan reippaasti alle sallitun, muttaohituskaistan alkaessa nousee vauhti 120, jottei vaan kukaan pääsisi ohi – ja kaistan loputtua taas 70 tai alle.