Minä äskettäin katselin televisiosta ”joulun sanomaa perinteisin sävelin”, se oli ihan huippu. Kirkko oli tietysti ihan ”ääriään myöten täysi”, heräsi tietysti ajatus, että oliko se nauhoitus joltain menneeltä vuodelta, kun ei koronasta ollut mitään merkkiäkään.
Olkoon mitä tahansa, minä kuuntelin suurella hartaudella konserttia. Mitään en musiikista ymmärrä, mutta jostain syystä tämä tunkeutui syvälle minun tajuntaani.
Siinä oli ainakin mieslaulaja Tomi Metsäketo, arvatenkin hän lauloi hyvin, mutta ei sykähdyttänyt minua. Naissolisteja oli ainakin kaksi niistä vetävimpänä Mari Palo. En ole ikinä ennen kuullut, mutta hänestä huomasi miten hän esiintyi suurella tunteella. Hänen ulkomuotonsa oli, jos saan sanoa todella kaunis ja hänen äänensä viihdytti syvästi minua.
Minä en useinkaan jää kuuntelemaan sitä ns. parempaa musiikkia, mutta nyt ikäänkuin udohduin television viereen.
Varmaan se löytyy Ylen Areenassa, josta se kannattaa kuunnella.
Kirkkojahan nämä rajoitukset eivät koske. Aleksanterin kirkko kun on perheelle kovin tuttu, katsoin että olivat peruneet kaikki lauluohjelmat mutta sallineet hartaudet. Ounastelen että vanhempi tallenne siten.
Tässä:
https://areena.yle.fi/1-4071991
Se oli vuodelta 2005:
LÄHETYKSET
la 24.12.2005 18.12 Yle TV2
Kirkkopuiston kautta on tullut kuljettua usein. Mahtavat puut.
Kirkon sisärakenne rikas ja värisävy hieno. Akustiikka tuntui oivalliselta.
Piano urkuja parempi meikäläisen korvaluille.
Sisääntulo (Gloria) innosti katsomaan loputkin.
Äijä tuki hyvin ämmää duo-osuuksissa. Kuuloluuni eivät kärsineet missään vaiheessa, vaan pikemminkin päin vastoin.
Marin Ave Mariaa parempaa en juutuubista löydä.
Mutta monikos tietää tornien lukumäärän tuossa Aleksanterin kirkossa alunperin olleen terv tepivaari
Tepi, jos ne pikkutornit lasketaan mukaan ja miksi ei laskettaisi niin torneja on peräti viisi.
Tarkoitin pää kellotorneja en niitä pieniä terv tepivaari
Niitä isoja kellotorneja oli tuossa kirkossa kaksi mutta tulipalossa toinen paloi niin pahasti ettei sitten tehty kun yksi kellotorni
Muistaakseni syynä oli raha jota ei sitten ollutkaan tarpeeksi
Tulipalo vuotta en muista nyt terv tepivaari
Kuoromme perui kaikki joulun ajan konsertit terv tepivaari
Siinä tallenteessa onkin Mari Palo vasta siellä loppupuolella, en tiedä kumpi naisista on ensimmäinen ja kumpi toinen. Mari Palo kylläkin esitellään aloitustiedostoissa.
Se oli uusi asia tuo kirkkojen avoimuus koronaan nähden. Me olimme lauantaina kirkossa siunaustilaisuudessa ja kyllä siellä oli joka toinen penkkirivi suljettu.
Pentti, se oli tallenne v. 2005
Heikki, ymmärsin kyllä, eli mitä sanoin väärin. Sitä vaan en ymmärrä, miten se tallenne voi olla erilainen ruudulla esitettyyn nähden.
Joulukonsertit on se jota meiltä odotetaan joka vuosi ja aina on sali täynnä ollut nyt olemme olleet kaksi vuotta emme koronan vuoksi sitä ole voinut tehdä
Emme käydä paljon reeneissäkään koska kuoromme on nyt n 60 miestä ja siinä riski on liian suuri terv tepivaari
Alrksantrin Kirkko on v.1885 täystiilikirkko. Tuomiokirkko v. 1905 on tiilimuurattu, mutta päälystetty graniitilla ja luonnonkivillä. Vanha kirkko v.1825 on täyspuukirkko. Muita vanhoja kirkkoja on Messukylän keskiaikainen täyskivinen vanha kirkko ja yläpuolella Aleksanterin kirkon kaltainen tiilikirkko.
Noin ne on ulkopinnoiltaan kaikki
Aleksanterin kirkko on alkuperästään muuttunut kaksi tornisesta yksi torniseksi tulipalon vuoksi
Muuta taitaa olla alkuperäasussaan
Akustiikaltaan surkein on Tuomiokirkko paras on Kangasalan kirkossa terv tepivaari
Akustiikaltaan surkein on Kalevankirkko, oikein surkea niin yksinlaululle kuin kuorolle ja uruille.
Minusta Tuomiokirkko soi oikein hyvin. Aleksanterikin jää taakse.
No en ole esiintynyt kalevan kirkossa tuomiokirkko on koettu aleksanterin kirkko on koettu ja siellä on parempi akustiikka kun tuomiokirkossa
Kuulija voi saada kuvan että onpa hyvä mutta kun ei tuomiokirkko ole hyvä esiintyjälle
Akustiikan osalta surkeaa tasoa tuomiokirkko on terv tepivaari
Kuulijoillehan kuorot esiintyvät, eivät itselleen.
Kyllä näin on mutta kun ei saa laulua yleisölle ei ole mikään hyvä paikka esiintyä kellekkään
Tuo Tuomiokirkko on huono paikka esttää hyvin mitään ja syynä se että siellä ääni kiertää noiden sivutollppien vuoksi
Muutenhan se on juhlava paikka mutta ei siellä kuulija saa konsertista kaikkia mitä paremmammassa paikassa saisi
Kangasala on paljon parempi kun Tampereella yksikään kirkko
Ja kuulija on aina se ensi sijainen kelle kuoro esiintyy olipa kuulijoita sata taikka parisataatuhatta terv tepivaari
Pankaahan poiketa, kun kuljette täälläpäin, meillä on kirkossa tunnetusti hyvä akustiikka.
Yleensähän kirkkojen äänentoisto nykyään suunnitellaan määrätyllä tavalla. Jos kirkossa istuu ihan etupenkissä yksistään, niin saattaa olla ettei kuulekaan mitään, tai ei ainakaan saa selvää kuulemastaan. Akustiikka on parhaimmillaan puolelle, tai sen yli olevalle väkimäärälle. Tarkoittaa siis koneellista äänentoistoa, joka on nykyään kaikissa kirkoissa.
Pentti on tullut poikettua jo siellä on hyvä esiintyä ja kirkko soi hyvin ja yleisö kuulee istui missä hyvänsä kirkossanne
Yleensä nuot kirkot on hienoja paikkoja esiintyä ja kuorot tekee niissä konsertteja aika usein terv tepivaari
Se on ihan totta, kirkoista on tullut esiintymispaikkoja monille muille pappien lisäksi. On juuri niitä kuoroja, mutta paljon myös yksittäisiä taiteilijoita, laulajia. Vähitellen siirtyy näitä viihdetaiteijoiden parhaita kirkkoihin ja yleisön suosio on varma. Aika usein kirkot ovatkin ihan ääriään myöten täynnä.
Seurakunnat ovatkin vähitellen huomaamassa, että suuria kiinteistöjä ei kannata seisottaa tyhjänpanttina joutilaana.
Lahden Ristinkirkko(Alvar Aalto) on eriomainen akustiikaltaan.
Yleensä missään ei kannata mennä parvien alle, sieltä ei kuule parvella laulavia kuoroja eikä urkuja. Myös alttarikorokkeella laulava kuoro ei ole parhaimmillaan kuulujoille parven alla.