” Koska tästä päivästä lähtien on taas talvikumit oltava alla sään vaatiessa, on hyvä muistuttaa, että nastarenkaatkin ovat varkautelainen keksintö. Rengaskorjaamon työnjohtaja Veikko Ryhönen testaili nastarenkaiden tekoa jo 1940-luvulla ja sai patentin vuonna 1959 piikkirengas -keksinnölleen. Kuvassa upotetaan nastoja renkaisiin ja vanhempi herra renkaiden äärellä on itse keksijä. ” #patentit #keksinnöt #talvirenkaat #nastarenkaat Kuva: Varkauden museot, (Warkauden Lehti)
Kuvat ja tarina : Varkauden Museot.
Ihan vain tiedoksi kun nastarenkailla ajelette. Pieni on maailma.
Savolaiset ne teidätkin tiellä pitää 🇫🇮👍
Koskaan sitä ei tiedä joutuuko metsä hallituksen puolelle jonkin moukan vuoksi niitä kun tuntuu olevan tien päällä terv tepivaari
Tepi, tiesitkö että nastarengas on suomalainen keksintö, jopa Varkaudesta. Ihan mielenkiinnosta kyselen. Itse historiasta kiinnostunut ja tämä on aika kova keksintö aikoinaan.
Tiesin että ovat Suomessa kaksitty jopa sen tieisn että varkaudessa oli yksi joka niitä alkoi laittaan rengaisiin paljon ei nastoja muualla laitettu
Nuot nastat tuli muualta silloin nastrat olikin nastoja sen paremmin en koskaan asiaa ole miettinyt
Koneet joilla nuot nastat ammuttiin rengaaseen makso melkoisesti silloin kun Suomessa alkoi nasta kausi ja on paikkoja missä ei ilman nastoja pärjää tterv tepivaari
Hyvä. Hienoa tietoa
Maailman ensimmäiset talvirenkaat tulivat täältä.
https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/hakkapeliitta-80v/historia/1900/
Niin, minä puhuinkin nastarenkaista. Sitä ennen oli talvirenkaita kyllä, mutta ei nastallisia…ymmärrätte varmaan tämän.
Ei kai tässä kukaan toista väitäkkään, rengas ilman nastojja tuli ennen nastarenkaita.
Juu, lukasin Kallen ”vastaväite” blogin jossa oli väärää tietoa jälleen kerran. Nastarenkaat on varkautelaisen keksintö.
Nastarenkaat on keksitty Varkaudessa vaikka täällä muuta väitetäänkin.
Tuossa on puhelinnumero johon voi soittaa ja väitellä
040 7691010 Varkauden Museot
Yhdistävät varmasti oikealle henkilölle, olekeepa hyvä.
”Hakkapeliitta-renkaan kehitystyö
Suomalainen keksintö – HAKKAPELIITTA
Varkautelainen rengaskorjaamon työnjohtaja Veikko Ryhönen poraili 40-luvulla reikiä autonrenkaisiin ja iski reikiin erilaisia terästappeja. Hän sai vuonna 1959 patentin PIIKKIRENGAS-keksinnölleen. Ryhönen luovutti patenttioikeudet vuonna 1961 työnantajalleen Kumikorjaamo Arkela Oy:lle. Merkittävästi talviliikennettä edistäneen keksinnön tehnyt Ryhönen jäi vaille keksinnön merkityksen edellyttämää huomioimista.”
https://www.sahk.fi/53
Siinä sitä oikeaa tietoa, ei Kallen ”toritietoa” sipuleineen päivineen…🤔
Tyypillisellä ”vastablogilla” Kalle jauhaa paskaa vaikka minulla on oikeaa tieto nastarenkaiden historiasta.
Kehoittaisin tätä väärää tietoa levittävää henkilöä soittamaan Varkauden Museon numeroon ja väittelemään heille, tämä jankkaaminen mitä henkilö jatkaa omalta blogiltaan ei johda mihinkään. Nolaa vain itsensä.
End of story.
Nastarenkaiden keksintö oli iso asia ja tästä varkautelaisesta keksinnöstä pitäisi tehdä kunnon dokkari, varsinkin kun keksintö on alunperin jo 40-luvulta, silloin niitä jo testailtiin.
Vastablogin tehnyt henkilö on ottanut käyttöön epäkurantin ”wikisivun”, ei voi kuin nauraa. Soita Varkauden museoon ja väittele sinne, nolo tempaus lähinnä 😅
Tuossa on numero: 040 7691010 Varkauden Museot
Yhdistävät varmasti oikealle henkilölle, olekeepa hyvä.
Vastablogin epätoivoiset linkit ei auta kun tieto on minun blogissa oikein. Jätän tämän dinosauruksen googlaamaan tätä keskenään…wikitietoineen 🤦😅
”Hakkapeliitta-renkaan kehitystyö
Suomalainen keksintö – HAKKAPELIITTA
Varkautelainen rengaskorjaamon työnjohtaja Veikko Ryhönen poraili 40-luvulla reikiä autonrenkaisiin ja iski reikiin erilaisia terästappeja. Hän sai vuonna 1959 patentin PIIKKIRENGAS-keksinnölleen. Ryhönen luovutti patenttioikeudet vuonna 1961 työnantajalleen Kumikorjaamo Arkela Oy:lle. Merkittävästi talviliikennettä edistäneen keksinnön tehnyt Ryhönen jäi vaille keksinnön merkityksen edellyttämää huomioimista.”
https://www.sahk.fi/53