Kommentti: Autoalan johtajat eivät taida tietää, mistä vety tulee – Tekniikan Maailma
Tuommoiseen artikkeliin tässä aamusella törmäsin.
Vetyautosta on useaankin kertaan hehkutettu tulevaisuuden autona ja sitähän se kait onkin ainakin lähitulevaisuudessa.
Vetyhän ei sinällään ole energian lähde kuten ei auton akustokaan. Pääosin vetyä tehdään maakaasun avulla, siis samalla energian lähteellä, jolla nykyään jo ajellaan.
Mielenkiintoinen artikkeli kaiken kaikkiaan tuo TM:n artikkeli.
Tuossa linkissä käsiteltiin vetyautojen tulevaisuutta. 2025 pitäisi kuulemma vetyautoja liikuskella suomalaisessa liikenteessä. Kuitenkin isona jarruna lienee tankkausverkosto ja osittain paineistetun vedyn tuotantokin.
Aikalailla samat ongelmat kuin kaasunjakeluverkostossakin kaasuautojen alkuaikoina.
Kovin ruusuista tulevaisuutta tuo linkkiartikkeli ei vetyautoille maalaile.
Ehkä soveltuisi raskaalle autokalustolle.
Miksi vain vety kelpaisi raskaalle kalustolle; kelpaahan kaasukin, vaikkapa LNG kaikkein raskaimmalle kalustolle, jopa laivakoneille.
Niilo, olen utelias – miksi ei? Mielestäni se sopii niihin erinomaisesti. Energiatiheys on suuri ja tankkausverkoston ei tarvitse olla läheskään samaa tasoa kuin mattimeikäläisten nissaneita varten.
Suomessa on muuten yksi aika kiinnostava alan yrityskasvutarina tapahtumassa, Wärtsilä on kaiken ytimessä ja siinä on myös yksi heidän offshoot, Convion.
https://convion.fi/
.
Convion shareholders include VNT Management and Wärtsilä.
.
https://convion.fi/products/
.
Convion C60 is a modular power generator capable of combined heat and power generation. It has an industry leading electrical efficiency and it can be configured for operating with different fuel gas compositions such as natural gas or biogas.
*
Convion’s SOFC products are designed for electrical power output in range of 50-300 kW and to make possible clean and highly efficient way to generate power. Convion systems are well suited to combined heat and power generation.
https://convion.fi/news/
Convion’s C60 fuel cell system creates clean energy and excellent reliability for smart micro-grid in Lempäälä
8.10.2021
Artikkelin perässä on lukemisen arvoisia kommentteja.
Pari päivää sitten kerrottiin vetyauton uusi matkaennätys runsaat 1300 km yhdellä tankilla.
Ei tarvitse olla tankkauspisteitä joka kylässä tuollaiselle.
Ei tankkausongelma minnekkkään häviä pitkällä toimintasäteellä. Ajaisitko lähimmälle tankkauspisteelle esim 50km?
Convion on tosiaan operoinut polttokennoa Lempäälässä. Tekniikka toimii erinomaisesti, lainsäätäjä vaan on nihkeä näille paikallishankkeille. Mutta katsotaan nyt, heillä on prototyyppejä ja koelaitoksia, mutta lähteekö globaaliksi hitiksi? Wärtsilä uskoo siihen ja keskimäärin se firma haistaa rahan.
Parhaimmillaan nämä polttokennot ovat juuri niitä laitteita joilla tasapainotetaan virtapiikkejä tuuli- ja aurinkovoiman keskellä – ja vastaavasti vedyn tuotannolla sitten tehdäänkin jo mitä vaan.
Katsotaan. Varhaista sanoa.
Vetyautolla ajelu on tänä päivänä melko hinnakasta. Vedyn kulutus n 4kg/100 km ja vetykilo maksaa n 9€; siitä vaan ajelemaan vetyautolla. Vety kun/jos loppuu tankista, katkeaa matka siihen; kaasuautolla matka jatkuu bensalla.
Vetyauto maksaa täyssähköauton kanssa keskimäärin saman. Hieman liian kallista tuon vedyn kanssa pelaaminen.