Sähköautoista minäkin.

Tuossa ihan tuoreeltaan oli sähköautoista avaus ja olihan sellaisia pari ennenkin, tosin melkoisen yliampuvia lukuja esiteltiin.

Päästäkseni edes hieman lähemmäs totuutta; otinpahan  selvää muutamasta asiasta.

Se tuo täyssähköauton hinta + runsaan 10KWh:n kotilatausasema alkuhankintana (uusi) jää kohtuullisesti alle 40 000€ yhteensä, latausasema asennettuna. Auto jo sentään lähes perheauton luokkaa.

Toimintasäde keskikokoisella akustolla läpivuotisesti Autoliiton mukaan 300 – 400km. Siis aivan kohtuullinen.

Tuossa  pähkinänkuoressa tuo sähköautoasia. Henkilökohtaisesti tuskin edes suunnittelen sähköautoa; kaasulla on ajeltu jo vuosia ja jatkossakin ajellaan.

Vetyautosta nyt ei kannata paljon puhua, koska Suomesta puuttuu jakeluverkko tyystin. Tilanne on vetyjakelun osalta huomattavan heikko, kaasun jakelu nyt sentään  oli silloin kun kaasuautoilun aloitin, aivan eri luokkaa.

13 vastausta artikkeliin “Sähköautoista minäkin.”

  1. En minä mitään tiedä, mutta mitä ilmeisemmin tulevaisuudessa ajellaan vetyautoilla. Vetyä voidaan valmistaa määrättömästi ja sen suuri sänkön tarve saadaan aurinko- ja tuulivoimaloiden ylijäämäsähköstä. Molempien tuotantomäärät kasvaa kaikesta vastustuksesta huolimatta ja niiä sähkön tuotantokustannukset jäävä melko olemattomiksi. Jakeluverkko rakentuu tarpeen mukaan ja siinä voidaan hyödyntää kuulemma olemassaolevia kaasuasemia ja toteuttaa yhteistyötä.

  2. Kyllähän se vety kiistatta tulee olemaan merkittävä liikennepolttoaine, vaan ei ehkä ihan tätä päivää ajatellen. En tosin sähköautostakaan osaa ennustetta antaa.

  3. Asian toinen lähestymiskulma voisi olla erilainen:

    – Pitäisi ensin siirtää kaikki raskas ja julkinen liikenne sähköiseksi niin kuin rautatiet.
    – Rekat kulkemaan valtateillä olevin anturein sähkömoottorein täydennettynä kaasutoimisin polttomoottorein.
    – Laivaliikenne kokonaan kaasukäyttöiseksi sekä tuuliroottorein.
    – Henkilöautoliikenne biokaasun varaan

    Kysymys: miten ihmeessä akkutuotanto on ympäristöteko litiumkaivoksineen ? Entä sähkömoottorien kuparin tarve ? Mistä löytää auton asentajia, jotka ovat paksu/heikkosähköasentajia ?

    Maailmanlaajuisesti sähköauto pudistaa ilmaa, mutta tuottaa tuottaa uudessa tuotantomallissa raskaasti saastetta ? Entä kaasu ja vety vaihtoehtoina ?

  4. Vähän hankala kommentoida, kun avauksesta ei käy selville mistä autosta ja latausasemasta puhutaan.

  5. Kysehän on useidenkin valmistajien autoista ja 1-vaihelatausasemia nyt löytyy lukuisia kuin myöskin 3-vaiheisia. Autoista nyt ainakin Seat, Renault, Dacia kaikkein halvin.
    Siitä vedyn jakeluketjusta, asiantuntijoiden mukaan moniakin ongelmia, kalliitakin on ja primäärituotantoa ei edes ole.
    Energiatehokkuudeltaan polttokennoauto häviää reilusti sähköautolle ja on vielä kalliimpi. Sähköauton energiatehokkuus kun on 95%.

  6. Hienoa olisi jos useimmilla olisi mahdollisuus sähköautoihin mutta mielessä pitää tosiasiat että keskimäärin suomalaisilla on varaa 13 vuotta vanhoihin autoihin arvoltaan 3600 euroa.

    1. Olen aivan samaa mieltä Matti mutta kun Suomessa nykypäivin ei edes kaikilla ole varaa ostaa sitä kolmen ja puolen tonnin autoakaan.
      Käytetty kaasuauto; sen voi saada ja ihan toimivankin muutamalla tonnilla ja hyvä olisi sekin. Sähköauto nykyhinnoilla putoaa helposti pois ostovalikoimasta. Polttokennoauto vieläkin helpommin hintansa ja kalliimman hybriditekniikkansa vuoksi.
      Edelleenkin pitäydyn ja vahvasti kaasuautoilun nimiin.

  7. Tuo linkin väittämä päästöttömästä polttokennoautosta; virheellinen.
    Polttokennoauto on aivan normaali sähköauto mutta sen akut ladataan polttokennolla. Ottomoottori autossa pystyy käyttämään lähes kaikkia kaasuja mutta myöskin jonkin verran hiilidioksiidia prosessia syntyy.

  8. Kauniistihan mainosmiehet saattavat asian esittää. Tutkimukset sitten aivan oma osionsa.
    Jakeluketju; kiistatta haastava vedyn osalta, Kaikenkaikkiaan kallis. Vedyn lisäksi tarvitsemme bensiiniä ja kaasuja.

  9. Juuri tuolla Pyhäjärven jäällä keskusteltiin pariskunnan kanssa heidän Lapin reissustaan omalla hybridillään ja toinen Teslallaan.
    He pääsivät ajamaan hybridillään suoraan Lapista Tampereelle.
    Teslan porukka pääsi kerrallaan 380 km ja joutui yöpymään kahdesti hotelleissa.
    Teslasta meni lisäksi rengas ja kukaan ei sitä pystynyt vaihtamaan, koska se sijaitsi jossakin akustojen alla.
    … niin että sähköä tankkiin…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *