Se tuo polttokennoauto, eli kansankielellä vetyauto.
Pitipä oikein mielenkiinnolla etsiä tietoa, Motivan sivuilta löytyi runsaan puolen vuoden ikäinen artikkeli nykytilanne/polttokennoauto.
Tosiasiassa kyseessä näyttäisi olevan oikeastaan sähköauto; ladattava hybridi.
Ongelmat eivät oikeastaan näyttäisi olevan auton polttoprosessissa, näyttäisi olevan lähes päästötön, vaan sähkön tuotantotavassa.
Keksintöhän on kymmeniä vuosia vanha mutta ongelmiakin riittää; vedyn saatavuudessa, jakelussa yms.
Mielenkiinnolla tuota seurailee.
Polttokennoauto on käytännössä sähkömoottorilla toimiva auto, jossa sähkö tuotetaan vedyn ja katalyyttien kuten platinan kanssa kemiallisena reaktiona ja varastoidaan akkuihin.
Hankala ja kallis metodi vedyntuotannon ja painevarastoinnin vuoksi.
Taitaa olla vielä pitkä matka korvaamaan muita vaihtoehtoja.
Näin olen antanut itseni ymmärtää.
Kaasuauto on minun ainut ympäristöystävällisin henkilökohtasinen toimintamallini.
Linkin takaa löytyy paljon mielenkiintoista tietoa aiheesta.
”Akut ja vetypolttokennot ovat kilpailevaa teknologiaa. Ne ovat kirittäneet toisiaan hyvin, mutta suhteeseen liittyy myös sisaruksellista kilpailua kovempia konflikteja.”
”Molemmilla ratkaisuilla on etunsa ja parhaimmillaan vety ja akut kulkevat kädekkäin. Esimerkiksi Terrafame käyttää Ihosen mukaan paljon vetyä akuissa käytettävien nikkelin ja kobaltin tuotantoon.
***
https://yle.fi/uutiset/3-11844130
Lisää otteita:
.
Vety vähentää kasvihuonepäästöjä vain, jos se valmistetaan puhtaasti
.
Suurinta osaa maailman vedystä ei tällä hetkellä valmisteta suinkaan vedestä, vaan maakaasusta niin kutsutulla höyryreformoinnilla.
,
Ainoastaan puhtaasti valmistettu vety vähentää kasvihuonepäästöjä. Vedyn itsensä tuotanto puskee Ihosen mukaan ilmakehään 2–3 prosenttia koko maailman kasvihuonepäästöistä – noin 15 kertaisesti sen, mitä Suomi.
.
Elektrolyysillä, eli veden hajottamisella vedyksi ja hapeksi sähkövirralla, voidaan valmistaa puhdasta vetyä. Ongelma on se, että prosessiin kuluu niin paljon energiaa, ettei se ole kannattavaa, jollei ole käytettävissä edullista ja puhdasta sähköä.
Tässä uusi mahdollisuus ajella vetypolttokennoilla.
Ainakin turvallisuus ja kustannukset olisivat etuna.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/uusi-tulevaisuuden-mullistava-polttoaine-magnesiumhydridi-10-kertaa-akkua-parempi-jakeluverkko-30-kertaa-halvempi-kuin-vedylla/3057d92b-d1d1-4018-a9e8-b38a82cb0352
”Uusi tulevaisuuden mullistava polttoaine: Magnesiumhydridi 10 kertaa akkua parempi, jakeluverkko 30 kertaa halvempi kuin vedyllä”
Sama uutinen maksuttomalta sivulta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mullistaako-tama-ihmeaine-autoilun-10-kertaa-parempi-kuin-akku-hakkaa-myos-vedyn-tarvitsee-kaverikseen-vain-vetta/8065672#gs.wf4pno
Mullistaako tämä ihmeaine autoilun? 10 kertaa parempi kuin akku, hakkaa myös vedyn – tarvitsee kaverikseen vain vettä
Tuo mönjä on kieltämättä kiintoisa ajatus. Katsotaan mitä siitä tulee.
Toistaiseksi kuljen dieselillä. Uusiutuvalla, mutta dieselillä silti.