Törmäsin tuossa sellaiseen kysymykseen kuin akun vaihto (ei ajankohtainen autossani).
Akkuahan et niin vain vaihdakkaan, kun irroitat sen virtapiiristä; saattaa olla, että auto ei enää toimikkaan. Pitää olla tietotaito ja laitteet järjestelmien ohjelmoimiseen.
Siispä; ”marmoritiskille” ja akun vaihtoon.
Varmaan nykyautossakin voi käydä niin, että akku tyhjenee. Onko auto hinattava korjaamolle ladattavaksi ja uudelleen ohjelmoitavaksi?
Eipä niinkään; autonhan voi käynnistää apuakulla tai apukaapeleilla mutta sen jälkeen marmoritiski odottaa.
… tai eteen tai taakse työntävällä mäkistartilla.
Automaattilaaatikolla et mäkistarttia ota.
… ei niin.
Samaraani tuli starttivika. Akku kyllä toimi.
Ei ollut käynnistyskampea niin kuin Mossessa.
Vaihde pois päältä
Käsijarru päälle
Virta päälle
Etupyörä tunkilla ylös.
Vetoliina pyörän ympärille teipillä varmistaen luiston estämiseksi
Kiskaisu kiimasta (tekstiohjelma ei tykkää liinasta kiskaisusta)
Kiskaistaan sitten kiimasta – ja kas – autokin tykkää kiimasta ja hyrähtää käyntiin
Vaihde pois päältä?
Nykyautoa voi siis käyttää ilman uudelleen ohjelmointia. Mitä toiminteet puuttuvat, jos autoa ei uudelleenohjelmoida.
Näin se ohjekirja sanoo 8v vanhassa autossani. Mutta sen verran on huolloista kilpailua että en ole akun vaihtoon omaisuuksiani hukannut.
” ..että en ole akun vaihtoon omaisuuksiani hukannut.”
Luulenpa, että tämä on tilanne kaikissa, uusissakin, autoissa.
[ Ei nykytelevisiokaan hävitä asetuksia, kun siitä ottaa virran pois. ]
Se vaan nyt on siten, että kun virtapiiri katkaistaan (akun vaihto), suuri osa ohjelmistoista pitää uudestaan ohjelmoida.
Autosi oli Volvo-merkkinen, niinhän se oli?
Autoni vm. 2007 ei sekoa akun irroituksella, mutta akun tyhjentyessä startissa saa aikaan melkoisesti vikailmoituksia.
Onneksi on läppäri ja kaapeli, millä ne pystyy poistamaan.
https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/s60/2013w46/yllapito-ja-huolto/moottoritila/kaynnistysakku—vaihto
Käynnistysakku – vaihto
Päivitetty 23.7.2018
Autossa oleva käynnistysakku voidaan vaihtaa ilman korjaamon apua.
Käynnistysakku on perinteinen 12 V:n akku.
En väitä etteikö näin voisi olla, että akun vaihtamiseen tarvitaan erityisosaamista ja erikoistyökaluja / kojeita, mutta niin sitä on sanottu viimeiset pari vuosikymmentä monestakin autoon liittyvästä aiheesta.
En jaksa edes muistaa kuinka suuria mysteerejä ja erityiskoulustusta vaativia tehtäviä ovat olleet jakopään laittaminen, kytkinasetelman vaihtaminen jne.jne.
Eihän näihin olisi vuosikymeniin enää pitänyt koskea muut kuin alan ammattilaiset, jopa finninaamainen juuri autopuolelta valmistunut heepo, on pätevämpi tehtävään kuin joitain mainittuja ihan oikeasti laittanut harrastelija, jonka työstä ei ole ikinä yhtään valitusta tullut.
No nykyään myydään esim. paistovalmista lihamureketta, sen valmistaminen alkutekijöistä kun on niin kovin monimutkaista.