Nelisenkymmentä vuotta sähköautosta. Postilla niitä oli ja silloin.
Järvenpääläisen yrityksen idea ja vieläkin voimissaan.
Edelleenkään en ole mikään sähköautojen mainosmies; sellaista härpäkettä tuskin pihaamme tulee, niin kauan kuin meillä biokaasua riittää.
Eipä tule sähköautoa minunkaan pihaan kaasu auto on eri juttu sellanen voi hyvinkin tulla terv tepivaari
Aika monta vuotta olen kaasuautolla ajellut. Polttoainetalouden suhteen tosi edullista ajoa.
Eipä tule heti mieleen, päälimmäsenä sen lajin ehdokkaina oli Fisker Karma. Valmethan sitä suunnitteli, eikä muuta saanut aikaan, kuin muutama satatuhatta euroa tappiota per valmistamansa auto. Eikös niistä muutama sähkölaitteistansa palanutkin.
https://www.youtube.com/watch?v=SfX_9Nv7iKw
.
Kuka tappoi sähköauton? (suomenkielinen tekstitys)
.
Jo satavuotta sitten .. [ ensimmäinen tappo]
.
Who Killed The Electric Car – Kuka tappoi sähköauton? EV1 sai alkunsa USA:n väkirikkaimman ja saastuneimman osavaltion Kalifornian diktaatista 1980-luvun lopulta. Siinä autonvalmistajat määrättiin valmistamaan tietty kiintiö täysin päästöttömiä autoja. Mutta kuinkas kävikään?
.
https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6auto
–
Muun muassa autovalmistajat Ford Motor Company ja General Motors esittelivät vuoden 1967 aikana useita sähköautojen prototyyppejä.
.
. General Motors EV1 on sähköauto, jota yhdysvaltalainen General Motors valmisti ja vuokrasi vuosina 1996–1999. Se oli ensimmäinen massatuotannossa ollut sähköauto.
Historiallinen hetki:
– Nyt Olkiluoto käynnistyi ja tuottaa halpaa sähköä!
Kyllä sen kunniaksi nestemäisten polttoaineniden hintaa pitää korottaa
– jopa 50 c litralle.
Maallikkona luulisi nestemäisten hinnan laskevan kun menekki hiipuu?