Tampere ja Helsinki olivat 50-luvulta lähtien johdinautokaupunkeja. Tampere luopui johdinautoista jo 70-luvun puolivälissä, siis lähes 10 vuotta aiemmin kuin Helsinki.
Johdinauto on muuten lähipäästöjen suhteen lähes saasteeton, vaan kummassakaan kaupungissa päättäjät eívät mielestäni olleet ehkä riittävän kaukokatseisia.
Tallinna on kaupunki, jossa johdinautoja on huomattava määrä; viimeksi alkuviikosta tuota katselin.
Meille tuli uusia ei nyt johdin autoja vaan sähköbusseja kaksi niitä taitaa olla
Johdin autot poistu kun linjat olisi pitänyt uusia kokonaan
Ilman sähköä johdin auto ei kulje
Siinä oli päivittäin kun johdin tippui lankalta pois terv tepivaari
Nykyiset ”sähköbussit” n:o 2 ajavat Pyynikintorin latausasemalta Rauhaniemeen.
Ovat muuten pieniä ja meluisia sisällä ja ulkona.
Mielestäni johdinbussin etu on myös siinä kun se kulkee renkailla, ei kiskoilla.
Rollikan tuoma katupöly ja rengasmelu on ihan sama kuin busseilla eli kamala.
Jos sarvet putosivat alas, se pysti ajamaa jonkin matkaa akuilla.
Ratikka on kohtuullisen meluton kunhan uudet raiteet mutkissa ovat saaneet hiukan kulumapintaa. Edestäpäin sen tullessa sen sähkömoottorien äänen kuulee yhtä hyvin kuin bussien, ohitettua ei mitään.
Katupölyä se ei tuota, koska raiteet siivotaan lähes päivittäin.
Vai siivotaan lähes päivittäin…
”Rollikka” n:o 1 on Museokeskus Vapriikissa Tampereella.
Rollikkahalli oli Pirkankadulla kilometritalon jälkeen ja nykyistä Tipotien terveysasemaa vastapäätä.
Pisin linja n:o 2 muistaakseni ajoi Savilinnakadulta ”Punakylästä” ja päätyi Härmälään vieden porukkaa lentokonetehtaalle töihin, jossa muuten rollikat rakennettiin.
N:o 11 ajoi Muotialaan
http://www.rollikka.net/rollikka.shtml