Siellä se nyt lilluu vapaassa vedessä ja odottelee kun ruuhka purkautuu sen takaa ja ilmeisesti lähtee sitten määränpäänä Rotterdam.
Muutama päivä sitten esitin näkemyksenäni, että haverin syy olisi ns penkkailmiö ja kova puuskittainen tuuli, niiden yhteisvaikutus.
Sivuston asiantuntijoiden toimesta sitten oletukseni tyrmättiin.
Nyt kuitenkin kansainväliset asiantuntijat ovat esittäneet mahdolliseksi syyksi samaa. Saas nähdä.
Enempi olen huolissani rahtilaivojen suunnattomasta päästökuormasta.
Se kun on niin, että tuo penkkavaikutus kuuluu kapteenien osata kanavassa ajellessaan.
Se ei todellakaan voi olla yllätys, koska kapteeneja ja perämiehiä siihen erityisesti koulutetaan.
Edelleen kyse on lähinnä munauksesta, jos ei sitä osaa ottaa huomioon.
Kyllähän maalla viisaita ollaan kun merellä vahinko sattuu.
Miten oikea kansanviisaus tämä onkaan.
Eiköhän kuitenkin katsota ensin meriselityksen antaminen, ennen meidän tämän palstan viisaiden lopullista tuomiota.
Muuten: ei ole penkkavaikutus mitenkään stabiili, siihen vaikuttavat aluksen mahdollisesti muuttunut nopeus, veden virtaama(nousu/laskuvesi), aluksen rungonmuoto vs penkan muodot eri kohteissa väylää, jne. Tuuliolosuhteet eivät koskaan ole, pl ihan plägä, mitenkään tasaiset. Pyörremyrskynkin keskellä on usein aivan tyyntä. Penkkavaikutus yhdistettynä tuuliolosuhteisiin, vaikuttavat ison tuulipinnan omaavalle alukselle vaikeuksia yhdistettynä varsinkin.
Penkkavaikutus ei ole pelkästään sortava, se voi omata myöskin nostevaikutuksen.
Sanon edelleenkin, että helppoa on olla viisas, persukset pehmeään penkkiin painettuna.